”…samasta
suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni. Uhkuuko lähde
samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä?” (Jaak.3).
Vaarannanko koko toimenkuvani kirjoittamalla uskovaisille
siitä, mitä ei saa olla? Tätähän ei tee enää juuri kukaan laajemmalla
kirkollisella rintamalla. Korostetaan sitä, kuinka jokainen saa tulla Herran
luokse sellaisena kuin on, mutta sitten ei toteuteta lainkaan Herramme
Jeesuksen Kristuksen selvää testamenttia, viimeistä tahtoa:
”…ja
opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja
katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.” (Matt.28).
Voitaisiinko tämä ymmärtää siten, että Hän on kanssamme,
vaikka emme opettaisikaan kaikkea, mitä Hän on käskenyt meidän pitää? Taisimme löytää
vastauksen siihen, miksi niin monet valittavat ääneen tai sisimmässään,
etteivät he tunne Herran olevan kanssansa, ei ainakaan joka päivä? On monessa
mielessä aivan käsittämätöntä se, kuinka vähän kaikesta hengellisestä tiedosta
huolimatta näemme ns. vastavuoroisuuden merkityksen Jumalan Valtakunnassa ja
Hänen maailmassaan!
”Sillä armosta te
olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut
Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin
valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.” (Ef.3).
Nämä muutamat sanat tuovat silmiemme eteen ilman minkäänlaista
erehtymisen mahdollisuutta sen vastavuoroisuuden, mikä seuraa jokaista
todellista uudestisyntymää ja kääntymystä! Me tulemme Herran eteen sellaisina
kuin olemme, ilman autuuttavia tekoja tai ansioita, mutta koko pelastusteon
tarkoitus tuo meidät olotilaan, jossa me armosta pelastettuina asetumme ja
antaudumme koko elämämme kestävään prosessiin, kehitykseen, Hengen työn alle! Me
tulemme sellaisenamme kaikkine virheinemme ja heikkouksinemme, langenneena
ihmisenä, mutta me emme jää sellaiseksi! Me edustamme nyt uutta Elämää,
joka asettaa sisimpäämme, sydämeemme ja suuhumme aivan uudenlaisen olotilan,
jota sattuvimmin kuvaavat meidän Herramme Jeesuksen omat sanat:
”Jokainen, joka
juo tätä vettä, janoaa jälleen, mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle
annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä
sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään.” (Joh.4).
Nyt käsitämme toden teolla, mitä Jumalan Henki, ei
ihminen, haluaa sanoa meille todella tarpeellisena moitteena, johon ei tule
loukkaantua:
”…samasta
suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni. Uhkuuko lähde
samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä?” (Jaak.3).
Suu on meille elintärkeä tekijä, jota ilman emme voisi
elää, mutta joka voi tuoda yllemme ehkä näkymättömän kirouksen toiminnalla,
johon sitä Jumalamme ei ole tarkoittanut. Siksi mieleemme tulee painua
lauseiden, joita mielellämme kartamme:
”Samoin myös kieli
on pieni jäsen ja voi kuitenkin kerskata suurista asioista. Katso, kuinka pieni
tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää! Myös kieli on tuli, on vääryyden
maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin,
sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.” (Jaak.1).
Yksi uskovaisuuden käsittämättömimmistä asioista perustuu
varmaankin siihen ristiriitaan, mikä vallitsee käytännön ja sen välillä, kuinka
paljon Raamattu selvittää meille sitä, mitä on sopivaa puhua ja mitä ei! Eikö
meitä yhtään pelota selvä rinnastus vääryyden maailman, helvetin ja
Iankaikkisen Jumalan lähteenä olemisen kanssa?
”Olkoon puheenne
aina suloista, suolalla höystettyä, ja tietäkää, kuinka teidän tulee
itsekullekin vastata.” (Kol.4).
Ei ole kysymys tietämyksestämme tai sen määrästä, vaan
kuuliaisuudesta ja halusta olla Jumalan virran lähteenä, välikappaleena!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti