”…niin että te,
rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa
käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on, ja oppia tuntemaan
Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; että tulisitte
täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä.” (Ef.1).
Kuinka paljon ihminen rakentaakaan elämäänsä ja
uskomuksiaan sen mukaan mitä näkee maallisilla silmillään! Luja tahto vie
kuulemma läpi harmaan kivenkin, mutta mihin perustuu tämä tahto ja aikomus? Ihminen
puskee olosuhteiden lävitse tietoisuudessa, tuntemisessa, josta sanankohtamme
ei varmastikaan puhu.
Ihmisellä on pohjaton halu nähdä ja kokea haluamiansa
asioita mielensä määrittelemien tavoitteiden saavuttamiseksi. Hän siis uskoo
vasta nähtyään! Vallitseeko tämä ajattelun muoto kristillisessä elämässä, vai
uskooko uskovainen kaiken sen perusteella, mitä hän Raamatusta lukee
silmillään? Onko jonkinlainen epäusko mahdollista kaiken uskovaisuuden
keskellä, seurakuntaelämässä? Osaammeko erottaa toisistaan uskon ja
totena pitämisen? Ihminen voi sanoa uskovansa kaiken lukemansa ja
kuulemansa, mutta mitä todistaa käytäntö kaiken uskonnollisuuden keskellä? Eräänlaisen
kuvan, melko selkeän, antaa Sanan todistus:
”Sinä uskot, että
Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?”
(Jaak.2).
Missä on meidän perustamme, mihin olemme juurtuneet? Jos kerran
Jumalan Valtakunta ei tule näkyvällä tavalla, niin miksi katseemme ja huomiomme
on sellaisella tavalla kytkeytynyt mitä erilaisimpiin kirkkokuntiin ja
ryhmittymiin? Miksi kaiken tulisi olla niin maallisin silmin ihailtavaa ja
kiinnostavaa, jos kerran tunnemme meidän Herramme tien karjasuojan seimestä
karulle roomalaiselle ristille asti? Häiritseekö meitä oikeastaan ollenkaan se,
että Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen todistus eivät lainkaan tunne nykyisen
kaltaista kirkollista toimintaa ja käytäntöjä, jotka usein ovat yhtä kaukana
totuudesta kuin taivas on maasta?
”Mutta Tuomas,
jota sanottiin Didymukseksi, yksi niistä kahdestatoista, ei ollut heidän
kanssansa, kun Jeesus tuli. Niin muut opetuslapset sanoivat hänelle: ’Me näimme
Herran.’ Mutta hän sanoi heille: ’Ellen näe hänen käsissään naulojen
jälkiä ja pistä sormeani naulojen sijoihin ja pistä kättäni hänen kylkeensä, en
minä usko.’” (Joh.29).
Me tiedämme jatkon tälle kertomukselle, mutta sen ollessa
eräänlainen ajankuva kristillisen elämän keskeltä, emme rohkene edes ajatella
mitä lukemattomat epäuskonsa julki tuovat ihmiset tulevat kokemaan ja näkemään
tulevina päivinä ja hetkinä! Suodaanko heille Tuomaksen osa, sitä emme tiedä! He
uskovat kyllä, ja pitävät totena kirkollisia opetuksia ja näkemyksiä, mutta kun
tulee kysymys aivan henkilökohtaisesta suhteesta Herraamme Jeesukseen
Kristukseen, kohtaamme mitä erilaisimpia verukkeita ja epäilyksen aiheita! Ihminen
uskoo tiettyyn rajaan asti ja pitää sitä riittävänä, koska hänen kohdallaan ei
toteudu jo esiin tuomamme uskon perusasia:
”…ja opettamalla
heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä
olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.” (Matt.28).
Tähän sisältyy myöskin:
”Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä
ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne.” (Joh.8).
Tuomas on kautta kirkkohistorian leimattu epäuskon apostoliksi
ja herättänyt ansaitsematonta sormella osoittelua, etenkin itseään parempina
pitävien (epäilevien) uskovaisten taholta. Mutta kun luemme lainaustamme
eteenpäin, saamme tietää melkoisesta muutoksesta kahdeksan päivän kuluttua! Riittäneekö
näille epäilijöille edes pidempi ajanjakso paremman näkemyksen saamiseksi? Saamme
nähdä muutoksen Tuomaksessa ja kuulemme kautta ikuisuuksien kaikuvan
tunnustuksen:
"Minun
Herrani ja minun Jumalani!"
Kuinka usein on tämä huudahdus kaikunut yhtä aitona
meidän suustamme?
”Sitten hän sanoi
Tuomaalle: ’Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja
pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen.’ Tuomas
vastasi ja sanoi hänelle: ’Minun Herrani ja minun Jumalani!’ Jeesus sanoi
hänelle: ’Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät
näe ja kuitenkin uskovat!’” (Joh.20).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti