”Niinkuin kirjoitettu on: ’Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!’ Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: ’Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?’ Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta. Mutta minä kysyn: eivätkö he ole kuulleet? Kyllä ovat: ’Heidän äänensä on kulkenut kaikkiin maihin, ja heidän sanansa maan piirin ääriin’.” (Room.10).
Kuinka suuri merkitys onkaan meidän äänellämme! On sitten
kysymys johtavista asemista tai aivan rivikansalaisista, jää kaikesta
kuulemastamme ja näkemästämme jonkinlainen muistikuva, jonka vaikutus saattaa
jäädä mieleemme pitkäksi aikaa, jopa loppuelämäksemme.
Olen ollut elämäni aikana muutaman kerran lammaslaitumen
äärellä, joten minulla on elävä kuva siitä, mitä Herramme tarkoittaa sanoessaan
meille:
”Ja laskettuaan
kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä
ne tuntevat hänen äänensä. Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat
häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä.”
”Varas ei tule
muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä
olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys. Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen
antaa henkensä lammasten edestä. Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja
jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää
lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne. Hän pakenee, sillä hän on
palkattu eikä välitä lampaista. Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen
omani, ja minun omani tuntevat minut, niinkuin Isä tuntee minut ja minä
tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä.” (Joh.10).
Raamattu ei puhu mitään lammaskoirista, joten en tiedä
käytettiinkö niitä paimentamiseen tuona aikana. Nykymaailmassa suurin osa
lampaanhoidosta perustuu, ainakin suurten laumojen kohdalla paimenkoiriin siinä
määrin, että joissakin maissa koirarotu on nimetty tämän tehtävän mukaisesti.
Koira siis paimentaa juoksemalla ja haukkumalla, mutta
miten tämä sopii yhteen lainauksemme kanssa? Olemme nyt selvästikin tekemisissä
hyvin vertauskuvallisen asian kanssa! Blogimmekin nimi on ”Minun laitumeni
lampaat”, joten voinemme nimenomaan tässä ajassa esittää kysymyksen: Olemmeko
selvillä siitä, mikä meidän tehtävämme, osamme, on hengellisten lampaiden
yhteisön keskellä? Olemme jo melko kattavasti puhuneet äänen merkityksestä ja
siitä, kuinka tärkeätä meidän on kuulla Hyvän Paimenemme ääni ja sanat, joiden
käsittäminen välillä tuntuu olevan aivan yhtä vaikeata kuin paimenen kutsu
luonnollisille lampaille!
Miten kuitenkin on, kun kuuntelee kaikkia
seurakunnallisessa elämässä kuuluvia ääniä; olemmeko me todella selvillä siitä,
olemmeko me paimenia vaiko paimenkoiria???
Tämä kysymys ikään kuin kuiskattiin hetki sitten korvaani, enkä ole milloinkaan
aikaisemmin sitä tullut ajatelleeksi! Miksi seurakunnallisessa elämässä ja sen
jäsenten keskellä ei kaikesta äänimaailmasta huolimatta pääse toteutumaan
kaikkien tuntema todellisuus:
”Herra on minun
paimeneni, ei minulta mitään puutu. Viheriäisille niityille hän vie minut
lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa. Hän virvoittaa minun
sieluni. Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden. Vaikka minä vaeltaisin
pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun
kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat. Sinä valmistat minulle
pöydän minun vihollisteni silmien eteen. Sinä voitelet minun pääni öljyllä;
minun maljani on ylitsevuotavainen. Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua
kaiken elinaikani; ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.”
(Ps.23).
Huomammeko, ettei puhuta mitään koiran haukunnasta? On kai
silti paikallaan lainata Filippiläiskirjettä, luku 3:
”Kavahtakaa noita
koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita
pilalleleikattuja.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti