”Sillä jokaiselta,
jolle on paljon annettu, myös paljon vaaditaan; ja jolle on paljon uskottu,
siltä sitä enemmän kysytään.” (Luuk.12).
Asetettuna Sanan Peilin eteen tulee joskus ahdistava
tunne kaikkien vaatimusten ja odotusten suhteen. Olemmeko ollenkaan kykeneviä
täyttämään meille asetetut odotukset, ja merkitseekö kristillinen elämä niin
ahdistavia olosuhteita, ettemme selviä niistä?
Mistä tällaiset tuntemukset tulevat, mistä ne ovat
peräisin? Tuleeko niitä välttääkseen tyytyä vain pinnalliseen sanantuntemukseen
ja toimia niin kuin eräs veli, joka loistavin kasvoin kertoi lukevansa joka
päivä Raamattua – hän luki joka ilta päivän tunnussanan!
Jos vähänkään tunnemme Herraamme ja Hänen Olemustaan,
Hänen tahtoaan ja ajatuksiaan meitä kohtaan, käsitämme ettei ahdistava tunne
perustu Hänen puheeseensa eikä ääneensä! Voitaneen joka tapauksessa todeta,
että yleinen linjaus tässä nykyisessä maailmanajassa pyrkii kuuluttamaan meille
kaiken muutokseen vaativan olevan vanhanaikaista ja merkityksensä kadottanutta.
Eli tämä voidaan katsoa ilosanomaksi ja vapauttavaksi julistukseksi jokaiselle,
joka haluaa palvella hengellisyyttä omien näkemystensä ja ajatustensa
mukaisesti!
Mutta puolivuosisataisen kokemuksen perusteella
kirjoittaja rohkenee väittää lähes kaiken ahdistavan tunteen lähteeksi
ikiaikaisen farisealaisuuden, joka on valmis kuormittamaan ihmistä omilla
selityksillään ja laillisuuksillaan!
”Mooseksen
istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset. Sentähden, kaikki, mitä he
sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää
tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee. He sitovat kokoon raskaita ja
vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he
eivät tahdo niitä sormellakaan liikuttaa. Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä
varten, että ihmiset heitä katselisivat.” (Matt.23).
Millaisia istuimia saammekaan nähdä ja kokea elämämme
aikana; ahdistukseksemme ja suoranaiseksi peloksemme! Eivätkö nämä edellä
olevat muutamat sanat valaisekin sisimpäämme ja tuo esiin kaksijakoisuuden,
joka vallitsee tämänkin ajan kristillisessä elämässä? Mikä on selvästikin
toinen laita?
”Ja hän sanoi
heille: ’Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra.’” (Mark.2).
Sapatti oli aikanaan ja on vieläkin suuri kiistakysymys
juutalaisuuden ja kristillisyyden piirissä. Sen alkuperäinen tarkoitus ja
merkitys hukutettiin inhimillisten selitysten mudan alle, tehden siitä lähes
kestämätön vaatimus! Mutta mitä sanoo tähän meidän Oma Herramme?:
”Tulkaa minun
tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja
nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on
sovelias, ja minun kuormani on keveä.” (Matt.11).
Miten tämä kertomuksemme jatkuu seuraavassa luvussa?
”Mutta kun
fariseukset sen näkivät, sanoivat he hänelle: ’Katso, sinun opetuslapsesi
tekevät, mitä ei ole lupa tehdä sapattina.’ Niin hän sanoi heille: ’Ettekö
ole lukeneet, mitä Daavid teki, kun hänen ja hänen seuralaistensa oli
nälkä, kuinka hän meni Jumalan huoneeseen, ja kuinka he söivät näkyleivät,
joita ei hänen eikä hänen seuralaistensa ollut lupa syödä, vaan ainoastaan
pappien? Tai ettekö ole lukeneet laista, että papit sapattina pyhäkössä
rikkovat sapatin ja ovat kuitenkin syyttömät? Mutta minä sanon teille: tässä on
se, joka on pyhäkköä suurempi. Mutta jos tietäisitte, mitä tämä on:
'Laupeutta minä tahdon enkä uhria', niin te ette tuomitsisi syyttömiä. Sillä Ihmisen
Poika on sapatin herra.”
”Sillä niin
korkealla kuin taivas on maasta, niin voimallinen on hänen armonsa niitä kohtaan,
jotka häntä pelkäävät. Niin kaukana kuin itä on lännestä, niin kauas hän
siirtää meistä rikkomuksemme. Niinkuin isä armahtaa lapsiansa, niin Herrakin
armahtaa pelkääväisiänsä. Sillä hän tietää, minkäkaltaista tekoa me olemme:
hän muistaa meidät tomuksi.” (Ps.103).
”Sentähden, joka
luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea. Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen
kiusaus; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli
voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin
että voitte sen kestää.” (1.Kor.10).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti