"Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut, vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka.” (Apt.1).
Kuinka suuressa määrin
pyritäänkään puuttuva voima korvaamaan mitä erilaisimmilla tiedoilla ja ”tiedon
sanoilla”! Sana selvästi tuo esiin tärkeimmät painopisteet aidossa
hengellisessä elämässä.
Mikä on meidän
jokaisen ensisijainen tehtävä sen jälkeen jos ja kun Pyhä Henki on tullut
meihin? Eikö meillä ole silloin aivan sama tehtävä kuin Pyhällä Hengelläkin,
vain sillä erotuksella, että me olemme vain välikappaleita Hänen toiminnalleen?
Kuinka totta onkaan se, että meistä itsestämme ei lähde mitään hyvää!
”Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään
hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; sillä sitä
hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä
teen.” (Room.7).
Kuinka paljon
voimmekaan havaita tahtomista, mutta voimaa hyvän tekemiseen ei selvästikään
ole! Harvempi lukee tämän sanankohdan todella sen tarkoituksen ymmärtäen. Siksi
annetaan yleisesti aivan liian suuri arvo ns. ”hengelliselle yrittäjyydelle”,
joka todellisuudessa ei ollenkaan palvele Pyhän Hengen tarkoitusta. Meidän ”hengellinen
hyvämme” toteuttaa siten oman mielemme mukaista näkemystä, joka aivan selvästi
kaikin tavoin pyrkii kieltämään totuuden:
”Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole
minä, vaan synti, joka minussa asuu. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka
tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni; sillä
sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin, mutta
jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja
pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.” (Room.7).
Meissä käydään siis
uskomatonta ja ihmismielelle käsittämätöntä taistelua kahden eri alueen
välillä! Siksi ymmärrämme entistä selvemmin, mitä tarkoittaa:
”Kuulkaa tämä, Jaakobin heimo, te, joita kutsutaan Israelin nimellä ja
jotka olette lähteneet Juudan lähteestä, jotka vannotte Herran nimeen ja
tunnustatte Israelin Jumalan, mutta ette totuudessa ettekä vanhurskaudessa -
sillä heitä kutsutaan pyhän kaupungin mukaan ja he pitävät tukenansa Israelin
Jumalaa, jonka nimi on Herra Sebaot…” (Jes.48).
Eivätkö edellisen
lainauksen henkilöt olekin mitä hengellisimmän olemuksen omaavia – nimenomaan ulkonaisesti?
Voimme kuitenkin selvästi nähdä Jumalamme näkemyksen tällaisista persoonista:
”Koska minä tiesin, että sinä olet paatunut, että sinun niskajänteesi
on rautaa ja otsasi vaskea, niin minä ilmoitin ne sinulle aikoja ennen,
kuulutin ne sinulle, ennenkuin ne tapahtuivat, ettet sanoisi: ’Epäjumalankuvani
on ne tehnyt, veistetty kuvani ja valettu kuvani on niin säätänyt’.” (Jes.48).
Kuinka selvästi tämä
tuokaan julki sen todellisuuden, että aivan ilmeistä epäjumalanpalvelusta
voidaan harjoittaa hengellisyyden nimissä, ns. seurakunnan piirissä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti