Social Icons

Pages

maanantai 26. joulukuuta 2016

Keitä me olemme? Osa 1



”Sillä vaikka hänet ristiinnaulittiin, kun hän oli heikko, elää hän kuitenkin Jumalan voimasta; olemmehan mekin hänessä heikot, mutta me elämme hänen kanssaan Jumalan voimasta teitä kohtaan. Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.” (2.Kor.13).

Ikäväkseni joudun toteamaan, että olin aivan oikeassa kirjoittaessani, että joulu herättää negatiivisiakin tunteita. Eilen keskustelin puhelimessa yli tunnin erään vuosikymmenisen ystävän kanssa. Hän oli syvässä ahdistuksessa ajatusten jälleen kerran rientäessä kaukaiseen menneisyyteen, jolloin ”kaikki oli paremmin”! Mitä pahaa hän ja minä olemme tehneet, joutuessamme elämään tällaisissa olosuhteissa, joihin emme koskaan olleet uskoneet joutuvamme?

Jostakin syystä tänä aamuna mieleni palasi jälleen kerran kertomukseeni erilaisista ”hengellisen ruoan koreista”, joita lukemattomat ihmiset kantavat selkä vääränä, väittäen ja uskoen niiden sisältävän kaiken omaksumansa hengellisen totuuden ja aidon hengellisen ruoan! Mihin kuitenkin vie meidät tämänpäiväinen lainauksemme Jumalan Sanasta?

”Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä?”

Mitähän meille todella pitää tapahtua, ennen kuin todella perinpohjaisesti käsitämme, että mitään meille tarkoitettua hengellistä hyvää, ei ainakaan Herraa Jeesusta Kristusta, voi säilyttää tai pitää sijoitettuna jonkinlaiseen koriin tai astiaan! Sen sijaan että olisimme keskittyneet itseemme, olemme tutkistelleet ja koetelleet uskontovereitamme, verraten näitä koreissamme säilyttämiimme asioihin.

Mitä mieltä Sana on ”koreistamme ja astioistamme”? Kuinka monta kertaa olemmekaan lainanneet tämän seikan aivan tyhjentävästi paljastavaa sanankohtaa?:

”Myöskin muutamat kuljeksivat juutalaiset loitsijat rupesivat lausumaan Herran Jeesuksen nimeä niiden ylitse, joissa oli pahoja henkiä, sanoen: ’Minä vannotan teitä sen Jeesuksen kautta, jota Paavali julistaa.’ Ja niiden joukossa, jotka näin tekivät, oli myös erään juutalaisen ylipapin, Skeuaan, seitsemän poikaa; mutta paha henki vastasi heille sanoen:

”Jeesuksen minä tunnen, ja Paavalin minä tiedän, mutta keitä te olette?” (Apt.19).

Halleluja! Kiitos Jumalalle! Me emme ole yhtään paremmassa asemassa kuin nämä juutalaiset loitsijat, jos hengellinen hyvämme on ”Paavali-korissa” tai jossakin muussa ”näyttävässä korissa”! Pahojen henkien tulee nähdä meissä Pyhän Hengen sinetti, joka saa heidät heti tietämään kenen kanssa ovat tekemisissä! Jumala olkoon meille armollinen, että todella käsitämme kuinka henkilökohtaisesta asiasta on kysymys!

”Hämmästykää tästä, te taivaat, kauhistukaa, peräti tyrmistykää, sanoo Herra. Sillä minun kansani on tehnyt kaksinkertaisen synnin: minut, elävän veden lähteen, he ovat hyljänneet, ja ovat hakanneet itselleen vesisäiliöitä, särkyviä säiliöitä, jotka eivät vettä pidä.” (Jer.2).

”Kaikella täydellisellä on rajansa - sen olen nähnyt - mutta sinun käskysi ovat ylen avarat. Kuinka sinun lakisi onkaan minulle rakas! Kaiken päivää minä sitä tutkistelen. Sinun käskysi tekevät minut vihollisiani viisaammaksi, sillä ne ovat minun omani iankaikkisesti. Minä olen kaikkia opettajiani taitavampi, sillä minä tutkistelen sinun todistuksiasi. Minä olen ymmärtäväisempi kuin vanhat, sillä minä otan vaarin sinun asetuksistasi.” (Ps.119).

Tutkistelkaamme tätä asiaa Hengen avulla ja luvalla. Kuinka voisi olla mahdollista vedota ”opettajien ja vanhojen koreihin”, kun kerran kaikki tämä on meissä itsessämme?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text