”Sillä me
tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan
tähän asti; eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja,
mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme
lunastusta. Sillä toivossa me olemme pelastetut, mutta toivo, jonka näkee
täyttyneen, ei ole mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee? Mutta
jos toivomme, mitä emme näe, niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä.”
(Room.8).
Me olemme ihmisinä tavattoman kärsimättömiä ja usein
tuskautuneitakin odottaessamme jonkin mielestämme tärkeän asian toteutumista.
Joskus ajattelisi Jumalan voineen tehdä meistä edes tässä suhteessa jonkin
verran erilaisia, jotta säästyisimme paljoltakin ikävältä tuntemukselta. Ainoa asia,
joka ei tunnu tuomittavalta ja väärältä kärsimättömyyden kohteelta tuntuisi
olevan sen toivominen, että Herramme viimeinkin aivan erikoisella tavalla
puuttuisi todellisen Seurakuntansa elämään. Me huokaamme sisimmässämme tässä
ajassa sellaisella tavalla, että se alkaa kuulua jo melkoisena kohinana uloskin
päin. Se alkaa näkyä kasvoillamme ja olemuksessamme tavalla, joka ei ehkä ole
aivan sitä mitä meiltä odotetaan.
Odotukseemme taitaa sittenkin sisältyä sellaistakin,
mikä kohdistuu luomakunnankin huokaamaan saaviin asioihin. Miksi luomakunta
huokaa? Sekin odottaa muutosta ja hetkeä, jolloin kaikki muuttuu ja
jumalanlasten odotukset täyttyvät.
Ihminen on täysin kadottanut alkuperäisen näkynsä ja
tehtävänsä, joka sille annettiin jo Eedenin puutarhassa:
”Ja Herra
Jumala otti ihmisen ja pani hänet Eedenin paratiisiin viljelemään ja
varjelemaan sitä.” (1.Moos.2).
Jo tuossa ajassa on kaiken huokauksen ja
synnytystuskan lähde. Ihminen teki väärän valinnan käsittämättä ollenkaan mitä
merkitsi asumuksensa viljeleminen ja varjeleminen. Hänen ratkaisunsa merkitsi
sitä, ettei hän oikealla tavalla tuntenut Luojaansa ja ei ymmärtänyt ainoan
kiellon rikkomisen merkitsevän myös väärää asennetta kaiken haltuunsa uskotun
suhteen.
”Ja vaimo
näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella ja
suloinen puu antamaan ymmärrystä; ja hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi
myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi. Silloin aukenivat
heidän molempain silmät, ja he huomasivat olevansa alasti; ja he sitoivat
yhteen viikunapuun lehtiä ja tekivät itselleen vyöverhot.”
Miksi juuri tuo kielletty kohde aikaansai sellaisen
ihastuksen ja kiinnostuksen? Kyse ei ollut vain jostakin tuohon hetkeen
liittyvästä, vaan kaiken takana oli käärmeessä näkyvän hahmon ottaneen Pahan
laajamittainen, melkein ikiaikainen tappavan myrkyn levittäminen. Ihmisen
mieleen istutettiin piirre, voima, jota myös kutsutaan pahaksi himoksi. Miksi
se sai sellaisen vallan? Ihminen itse antoi luvan pahoille voimille omassa
elämässään, ja tämä itsetuhoon johtava olisi tulevina aikoina tuhoava
lukemattomia ihmissieluja, itse asiassa kaikki sielut, ellei Luojallamme olisi
ollut oma suunnitelmansa kaiken suhteen. Miksi Hän ylipäätään antoi syntyä
olosuhteet tällaisen syntymiselle, saa ihmisen tuntemaan mitättömyytensä ja
käsityksensä rajallisuuden.
Näkyvin seuraus ihmisen rikkomuksesta merkitsi
alastomuutta, joka tarvitsi peittää. Armollinen Herra suoritti ensimmäisen
pukemisen, koska ihmistä ei selvästikään voinut ajaa pois paratiisista täysin
alastomana. Olihan hänen onnettomuutensa joka suhteessa käsittämättömän laaja
ja kauhistava! Nyt ihminen vasta käsitti mistä oli joutunut rikkomuksensa ja
väärän mielensä johdosta luopumaan! Oi, millainen onnettomuus, josta me
jokainen olemme tulleet osalliseksi perimämme johdosta! Ihmisellä on siis paha
mieli, ja tämä paha mieli saa hänet tekemään mitä erilaisimpia ratkaisuja. Kuka
meistä hyväksyy pahan mielen, etenkään pitkäaikaisena?
Luomakunta siis huokaa, eikä vain yhdestä syystä.
Yksi suurimmista syistä on varmaankin entisestäänkin kasvanut ihmisen
tyytymättömyys pahaan oloonsa ja valintojensa aiheuttaneeseen epäonneen.
Olisimmeko mekin kaiken hengellisyytemme keskellä jollakin lailla
vastaavanlaisessa tilanteessa kuin esivanhempamme? Koko hengellinen puutarha on
ympärillämme kaikkine ihanine olemuksineen, puineen ja kukkasineen, mutta me
emme vain voi siirtää katsettamme niin esillä olevasta hyvän ja pahan tiedon
puusta! Eikö jo pelkkä katseemme kiinnittäminen väärään kohteeseen aikaansaa
kaiken epämiellyttävän kokemuksemme ja tuntemuksemme? Me elämme jo aivan
toisenlaisessa ajassa ja erilaisissa olosuhteissa, mutta me vain aikaansaamme
pahan olomme jatkumisen, ollen käsittämättömässä määrin sokaistuneita kaiken
hyvän ja ihanan keskellä. Ihminen on sitä mitä syö, hengellisestikin.
Ympäröivä maailma on todella paha ja vahingollinen,
ja me yritämme pukeutua väärällä tavalla peittääksemme alastomuuden
tunnettamme. Millaiset ulottuvuudet onkaan ihmisen tarpeella pukeutua nyt, kun
Luoja ei enää näkyvällä tavalla ole pukemassa meitä! Tästä aiheesta voisimme
kirjoittaa kokonaisen kirjan, jos taito siihen riittäisi.
”Sentähden me
huokaammekin ikävöiden, että saisimme pukeutua taivaalliseen majaamme, sillä
kun me kerran olemme siihen pukeutuneet, ei meitä enää havaita alastomiksi.
Sillä me, jotka olemme tässä majassa, huokaamme raskautettuina, koska emme
tahdo riisuutua, vaan pukeutua, että elämä nielisi sen, mikä on kuolevaista.”
(2.Kor.5).
Uskovainen ihminen haluaa siis pukeutua
taivaalliseen olomuotoon, koska omalla tavallaan tuntee itsensä alastomaksi. Me
huokailemme, mutta emme me yksin. Maailma näyttää ja tuntuu melko suruttomalta,
ja se rientää eteenpäin maallisen kirkollisuuden rinnalla, käsittämättä
ollenkaan oikeaa tilaansa:
”Sillä sinä
sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä,
että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston. Minä
neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit,
ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi,
ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.” (Ilm.3).
Alastomuutta on siis useammanlaista. Näkyvä
seurakunta on omaksunut tässä ajassa itse asiassa kaikki ne tekijät, joista
kautta aikojen on varoitettu. Missä aikanaan suorasukaisesti kieltäydyttiin
kumartumasta, siellä nyt painutaan maahan asti kädet eteen ojennettuina,
luovuttaen kaikki valta voimille, joiden edessä Herramme ja veljemme aikanaan
seisoivat jumalisessa arvovallassa. Mitä kaikkea ihminen onkaan valmis
tekemään, peittääkseen parhaaksi katsomallaan tavalla moraalista ja hengellistä
alastomuuttaan! Jumalalliset neuvot kantautuvat kuuroille korville tässä
luomisen kieltävässä sukupolvessa, joka jopa erään yhdysvaltalaisen presidentin
mukaan on viimeinen. Me tulemme vasta lähitulevaisuudessa näkemään, kuinka
laajat seuraukset nykyisellä luomisen kieltävällä mentaliteetilla on.
Aikanaan, menneinä vuosikymmeninä, sai
tiedotusvälineissä todella harvoin kuulla puhuttavan miljoonista ja sadoista
tuhansista vuosista. Nyt jos seuraa erilaisia maailmanlaajuisia kanavia ja
dokumenttiohjelmia, voi saman päivän aikana kuulla kymmeniä kertoja mitä
erilaisimmista miljoonia vuosia vanhoista asioista. Kaikkea toistetaan ikään
kuin tahtoen pilkata hengellisiä näkemyksiä ja kuuluttamalla suureen ääneen
alkuräjähdystä ja elämän saapumista jollakin kuolleella avaruudesta maahan
osuneella taivaankappaleella. Ihmisen henkinen alastomuus alkaa olla sitä
luokkaa, että kaikki tällainen on kuin samettinen puku ja silkkinen kaulaliina
pukemaan epäilevä ihminen mahdollisimman mukavaan asuun. Kuinka voi kukaan
järkevä ihminen uskoa alkuräjähdykseen sellaisena kuin se esitetään? Jotain
itua sen sijaan on yhdestä paikasta lähtevässä kehityksessä, koska Jumala
Sanallaan pani kaiken alulle.
Kuinka voi kukaan jo yksinomaan merten
käsittämätöntä elämää seuraava ihminen uskoa kaiken sattumalta syntymiseen?
Pelkkä tietoisuus geeneistä ja dna:sta puhuu miljoonakertaisesti enemmän Luojan
olemassaolosta, kuin kaiken sattumalta syntymisestä!
Minua vaivaa erikoisesti yksi asia. Joidenkin
tiedemiesten mukaan elämä syntyi valtameren syvyyksissä. Alkuperäinen olento
heidän mukaansa oli jonkinlainen limanuljaska, joka liikkui meren pohjalla.
Siitä kehittyi sitten kuulemma aina vain monipuolisempi olento, ihminenkin,
joka jatkoi kulkuaan maan päällä. Minua askarruttaa tämä todella suuresti. Kuka
voisi vastata kaiken tämän viisauden keskellä ongelmaani: Kuinka monta
limanuljaskaa tarvittiin kaiken toteutumiseen? Mikä sai tuon hyvin yksinkertaisen,
kai silmättömän olennon, päättelemään olotilansa voivan olla parempi maan
päällä, kuivalla? Mikä noista nuljaskoista tuli ensimmäisenä tällaiseen
päätelmään? Kuka oli käynyt ylhäällä katselemassa kuivalle maalle? Ei kai aivan
ensimmäinen, koska kaikki kesti miljoonia vuosia! Millainen päätelmä sai edes
jonkinlaiset kulkuvälineet aikaan ensimmäiselle kuivalle maalle pyrkivälle? Jos
joku pääsikin ylös vedestä, kuinka mones välttyi kuivamasta koppuraksi
ensimmäisten auringonsäteiden osuessa siihen? Kun nykyinen tiede jo voi
päätellä jostakin kallonpalasesta millaisiin vaatteisiin tämän kallon
omistaneen miehen vaimo pukeutui, eikö joku viisas voisi kertoa minulle, kuinka
mones limanuljaska ylpeänä asteli pitkin jotakin hiekkarantaa, upeine säärineen
ja mulkosilmineen, ja lisääntyikö se yksineuvoisesti vai monineuvoisesti, ja
mitä se söi vielä ehkä läpinäkyvään mahaansa?
Odotan helpottavia vastauksia lukijoiltani tähän
todella päänvaivaa tuottavaan ongelmaani!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti