En milloinkaan unohda Afrikan-matkaani vuonna 1984.
Vierailin neljässä eri maassa, ja olen sen jälkeen joutunut yhä uudelleen
toteamaan, että minä ja kaikki tuntemani suomalaiset olemme kuin miljonäärejä
verrattuna Afrikassa tapaamiini ihmisiin. Meillä on siis kiitollisuuden aihetta
kylliksi. Olemme todella etuoikeutettuja saatuamme syntyä tähän todella
erinomaiseen maahan. Kiitollisia saamme olla myös elämästämme, joka vielä
tänään jatkuu. Kättelin nykyisessä Kongossa kokouksen jälkeen noin kahdeksansataa
maan asukasta, joista kuulemma suuri osa on saanut surmansa sodan jaloissa.
Kiitos Herra antamastasi elämästä! Kiitos pitkästä rauhan ajasta! Kiitos hyvästä kotimaasta!
”Niin Herra sanoi Kainille: ’Missä on veljesi Aabel?’ Hän vastasi: ’En
tiedä; olenko minä veljeni vartija?’ Ja hän sanoi: ’Mitä olet tehnyt? Kuule,
veljesi veri huutaa minulle maasta.’” (1. Moos.4).
Eilisen kirjoituksen jälkeen jäi mieltäni
askarruttamaan se, kuinka Herra ei ainoastaan kysy Kainilta tämän veljestä,
vaan mainitsee tämän nimen. Voimme oikeutetusti ihmetellä tällaista ihmiskunnan
alkua, jossa toinen ihminen merkitsee niin vähän jollekin henkilölle.
”Miksi olet
vihastunut, ja miksi hahmosi synkistyy? Eikö niin: jos teet hyvin, voit
kohottaa katseesi; mutta jos et hyvin tee, niin väijyy synti ovella, ja sen
halu on sinuun, mutta hallitse sinä sitä!”
Genesis, eli 1. Mooseksen kirja on siemenkirja, ja
siitä voimme löytää kaiken alun. Jo heti tuossa neljännessä luvussa ihmiselle
ilmoitetaan hyvin tärkeitä asioita. Kuinka helposti sanommekaan, ettemme siinä
ja siinä tilanteessa voineet mitään muuta. Olimme pakotetut tekemään niin ja
näin!
Näiden ensimmäisten ihmisten ongelma liittyi
oleellisesti jumalanpalvelukseen, ja siksi meidän ei tule ihmetellä miksi
oikeastaan jokaisen sotaisen konfliktin lähtökohta on uskonnossa. Ihmiselle on
alun jälkeen ollut suorastaan pakko löytää loukkaantumisen aihe. Siten Herra
kysyy pettyneeltä palvojalta syytä tämän synkkyyteen ja vihaan. Kenelle Kain
oli vihainen, veljelleen vai Jumalalle? Kaipa kummallekin! Hänen katseensa
painui maahan omantunnon syytösten johdosta, koska hänen mielensä täytti kaiken
pahan alkuunpanija, antaen syyn ja voiman ajatusten muuttamiseksi teoksi,
synniksi.
Kain ei ollut halukas hallitsemaan mielensä myrkkyä,
syntynyttä pahuuden voimaa, vaan antautui sille. Hänellä olisi Herran sanojen
mukaan ollut mahdollisuus toisenlaiseen ratkaisuun, mutta valheen ruhtinas,
murhaaja alusta alkaen, valheen isänä, otti omansa. Kaikesta huolimatta Kainiin
laitettiin merkki suojaksi, toki vain maallisen vaelluksen ajaksi.
Me olemme tänä päivänä samankaltaisten ratkaisujen
edessä, ja meille on suotu mahdollisuus oikeanlaiseen, elämää suojaavaan
ratkaisuun. Kateuden hengen tulisi olla kaukana meistä, vaikka ajoittain
näyttäisikin siltä, että jonkun toisen jumalanpalvelus katsotaan arvokkaammaksi
kuin meidän omamme. Tästä puhuu Paavalikin hyvin selvin sanoin:
”Muutamat
tosin julistavat Kristusta kateudestakin ja riidan halusta, mutta toiset
hyvässä tarkoituksessa: nämä tekevät sitä rakkaudesta, koska tietävät, että
minut on pantu evankeliumia puolustamaan, nuo toiset taas julistavat Kristusta
itsekkyydestä epäpuhtaalla mielellä, luullen tuottavansa minulle murhetta
kahleissani. Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella
julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa! Ja siitä minä iloitsen, ja olen
vastakin iloitseva.” (Fil. 1).
Paavali tiesi asemansa ja omasi omakohtaisen
kokemuksen ja kutsumuksen, eikä mikään saanut häntä julistamaan kirousta tai
rukoilemaan tulta lankeavaksi taivaasta väärämielisen jumalanpalveluksen ylle. Tulkoon
ehdottomalla varmuudella sanotuksi, ettei tätä sanankohtaa voi käyttää
vanhurskauttamaan siinä kuvattua julistusta! Mieleemme muistutettakoon
Skeuaan seitsemän poikaa ja aikanaan tekojaan puolustelevat ihmeiden tekijät ja
täyden Evankeliumin julistajat, joita Herra omien sanojensa mukaan ei ole
koskaan edes tuntenut.
Meidät on kutsuttu siunaamaan, ei kiroamaan. Meidän
ei myöskään tule lausua tuomiota, koska kaikki tuomiovalta on varattu Hänelle,
joka ainoana näkee ihmisen sydämeen.
Kain siis selvästi toimi oman käden oikeudella
tuomarina hengellisen elämän alueella. Hän ei ollut halukas hillitsemään
sisimmässään herännyttä kiivastusta, vaan antoi kateuden hengen ottaa
hallinnan. Hän ei ajatellut yksin jäämistä, vaan mieluummin poisti
läheisyydestään henkilön, joka hänen mielestään saattoi hänet varjoonsa,
ajattelematta ollenkaan, että Herra oli se, joka suoritti valinnan. Herra on
ilmoittanut olevansa armollinen sille jolle on armollinen.
Pankaamme merkille myöskin se, että Kain Herran
kasvojen edessä puolustautui selvästi valheellisin väittämin. Meille ei kerrota
muuta kuin että Aabelin veri huusi maasta. Oliko Kain haudannut veljensä, koska
saattoi esittää niin tietämätöntä? Meidän tulee tässäkin kohden kyetä näkemään
tapahtumat hengelliseltä näkökulmalta. Herra aivan varmasti tiesi kaiken
tapahtuneen ja oli selvillä siitä, missä Aabel oli. Hän kuitenkin kautta koko
Raamatun asettautuu inhimilliselle tasolle ihmisen tähden. Hän olisi voinut valita
jonkin aivan toisenlaisen lähestymistavan, niin ylhäisenä ja taivaallisena,
ettemme ymmärtäisi mistään yhtään mitään. Hän esiintyi alusta alkaen
sellaisella tavalla, että ihminen saattoi olla kosketuksissa Hänen kanssaan
päivittäin ja hetkittäin. Ihminen havaitsi Hänen käyskentelynsä paratiisin
illan viileydessä. Kaiken täyteys ilmestyi ihmisten keskuuteen
yksinkertaistakin yksinkertaisemmassa tapahtumassa ensimmäisenä jouluna
alhaisessa eläinsuojassa. Ensimmäiset ”kuninkaalliset vieraat” olivat seudun paimenet,
taivaallisten joukkojen ilmoittaessa tästä ihmiskunnan siihen asti
merkittävimmästä tapahtumasta.
Jumalamme on siis aina kätkeytynyt
yksinkertaisuuteen, mikä mielestään niin viisaalle ja merkitykselliselle
ihmiselle on sulaa hulluutta. Kuinka vaarallista onkaan käsittää Jumala väärin
kaiken tämän keskellä! Kain merkittiin suojauksella, Bileam eli hyvän aikaa
rikkomustensa jälkeen, väärämielinen Saul hallitsi neljäkymmentä vuotta, Juudas
vaelsi pitkän aikaa Herramme seurassa, ja silti jokainen on meille mitä vakavin
varoitus pimeyden voimista! Näennäiset asiat ovat kaikkein vaarallisinta
myrkkyä hengellisellä alueella.
Pitäkäämme siis erikoisesti tässä ajassa hyvää
huolta itsestämme. Meidän tehtävämme on rakastaa yli kaiken Jumalaa ja
lähimmäistämme kuin itseämme. Jos emme pidä huolta omasta hengellisestä
elämästämme, emme ole myöskään kykeneviä rakastamaan Herraamme oikealla
tavalla, olemalla Hänen Ruumiinsa jäseniä. Meidän tulee myös pitää hyvää huolta
maallisesta kuorestamme, koska se on Pyhän Hengen asunto, jota Hän haluaa käyttää
toisten matkaajien parhaaksi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti