”Niin olkaa
kärsivällisiä, veljet, Herran tulemukseen asti. Katso, peltomies odottaa maan
kallista hedelmää, kärsivällisesti sitä vartoen, kunnes saa syksyisen sateen ja
keväisen. Olkaa tekin kärsivällisiä, vahvistakaa sydämenne, sillä Herran
tulemus on lähellä. Älkää huokailko, veljet, toisianne vastaan, ettei teitä
tuomittaisi; katso, tuomari seisoo ovella. Ottakaa, veljet, vaivankestämisen ja
kärsivällisyyden esikuvaksi profeetat, jotka ovat puhuneet Herran nimessä.
Katso, me ylistämme autuaiksi niitä, jotka ovat kestäneet; Jobin
kärsivällisyyden te olette kuulleet, ja lopun, jonka Herra antaa, te olette
nähneet. Sillä Herra on laupias ja armahtavainen.” (Jaak. 5)
”Olkaa tekin
kärsivällisiä, vahvistakaa sydämenne, sillä Herran tulemus on lähellä. Älkää
huokailko, veljet, toisianne vastaan, ettei teitä tuomittaisi; katso, tuomari
seisoo ovella.”
Tämä sanankohta oli ainakin paikallislehdessä päivän
sanana 12. joulukuuta. Se puhuu meille tänä päivänä hyvin vakavaa kieltään.
Olemme usein kuulleet varoituksen, että ajatuksemme kaikuvat Herramme korvissa
voimakkaampana kuin äänekkäimmätkään sanamme. Kuinka toivonkaan, että jotakin
todella merkittävää kehitystä tapahtuisi siinä jumalankansan osassa, joka vielä
haluaa pitäytyä Jumalan Sanaan. Etenkin tässä joulunodotuksen ajassa mielet
ovat herkistyneitä, vaikka emme uskokaan jouluun sellaisena kuin miksi se on
kehittynyt historian kuluessa.
Vaikka emme ajattele itse maallista juhlaa,
mielessämme herää mitä erilaisimpia tuntemuksia ihmisyyden johdosta. Ainakin
itselleni on joulunaika aina merkinnyt mitä syvintä kaipausta todellisen
ihmisyyden ja sydämellisen armahtavaisuuden ja rakkauden puoleen. Avioero on
merkinnyt uskomattomia menetyksiä lukuisille ihmisille, itseni mukaan lukien.
Tämä aika saa monenlaisia sisäisiä jo arpeutuneita haavoja oirehtimaan,
erikoisesti tuskallisen yksinäisyyden tunteen johdosta.
Kuinka usein koenkaan kaiken yksinäisyyden keskellä
käsittämätöntä ja ajoittain kouriintuntuvaa varmuutta siitä, etten
hengellisessä mielessä sittenkään ole yksin. Aivan kuin joku joko ajan olisi
läheisyydessäni puhuen lohduttavaa kieltään. Omalla tavallaan se on äärimmäisen
lohduttavaa, mutta ei kuitenkaan sulje ulkopuolelleen suurta kaipausta
inhimillisen, maallisen kosketuksen puoleen. Edellinen sanankohta kertoo meille
mitä elävimmällä tavalla siitä, miksi niin moni meistä joskus päivittäinkin
itkee läheisyyden puutteessa. Ihmiset pelkällä ajattelullaan eristävät sekä
itsensä että läheisensä tuskalliseen tilaan, josta pyritään pois mitä
moninaisimmin keinoin, usein tuloksetta.
Olen tuhatprosenttisen vakuuttunut siitä, että
tuskallisin yksinäisyys on Herramme tiedossa, mutta se ei ole Hänen
suunnitelmissaan eikä siten ole Hänen tahtonsa. Miksi muuten sellaisella
tavalla kerrottaisiin kaikesta hyvästä, minkä tulee seurata uskovaisten
yhteydestä ja aidosta, jumalallisesta seurakunnallisuudesta. Jumalamme on
hyvyydessään järjestänyt kaiken siten, että aito yhteys Hänen kanssaan
merkitsee myöskin yhteyttä toinen toisemme kanssa. Mutta Hän on antanut
ihmiselle uskomattoman vallan ratkaista omassa mielessään, haluaako toteuttaa
Hänen tahtoaan ja tarkoitustaan. Jumalan puolelta kaikki on kohdallaan, mutta
me ihmiset omine ratkaisuinemme teemme tyhjäksi valtavan määrän jumalallista
hyvää tahtoa!
Olkaa tekin
kärsivällisiä, vahvistakaa sydämenne, sillä Herran tulemus on lähellä.
Miksi sellainen määrä kärsivällisyyden puutetta?
Ihmisessä on joitakin ominaisuuksia, jotka saavat hänet tuhoamaan niin omaansa
kuin toistenkin hyvinvointia. Yksi niistä on se, että hänen on aina löydettävä
syyllinen kaikkeen siihen, mikä ei häntä miellytä ja mikä ei tapahdu hänen
mielensä mukaisesti. Sen todistavat meille esivanhempamme mitä selvimmällä
tavalla, Eevan syyttäessä käärmettä ja Aadamin Eevaa. Millaista olisikaan
elämämme ilman tätä joskus käsittämätöntäkin piirrettä, joka selvääkin
selvemmin on peräisin kaiken pahan isästä, joka aina on tarjoamassa verukkeita
ja puolusteluja ohitse kaiken totuuden!
”…niin
pyrkikää juuri sentähden kaikella ahkeruudella osoittamaan uskossanne avuja,
avuissa ymmärtäväisyyttä, ymmärtäväisyydessä itsenne hillitsemistä, itsenne
hillitsemisessä kärsivällisyyttä, kärsivällisyydessä jumalisuutta,
jumalisuudessa veljellistä rakkautta, veljellisessä rakkaudessa yhteistä
rakkautta. Sillä jos teillä on nämä ja ne yhä enenevät, niin ne eivät salli
teidän olla toimettomia eikä hedelmättömiä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen
tuntemisessa.” (2.Piet.1).
Ihminen on aina tekeytynyt paljon avuttomammaksi
kuin mitä todella on. Jo Kainille Herra teki selväksi, että hänellä on mahdollisuus
hallita tuntemuksiaan, mitä tämä ei kuitenkaan noteerannut ollenkaan. Jaakob
tekee meille Herran palvelijana selväksi, että meidän on mahdollista hallita
sisintämme paljon laajemmin, kuin mitä olemme tähän asti ajatelleet.
Kiinnitämme tällä kertaa huomiomme erikoisesti itsensä hillitsemiseen ja
kärsivällisyyteen. Kärsivällisyyttä korostetaan todella monessa kohtaa, joten
etsi itse alaviitteistä muut kohdat.
Itsehillintä ja kärsivällisyys eivät pane meitä
pohtimaan syyllisyyskysymyksiä siten kuin kautta vuosisatojen on tapahtunut.
Jos kerran odotamme Herran tulemusta ja uskomme sen olevan lähellä, on
tehtävämme ensisijaisesti selvittää oma hengellinen tilamme, ei vain itsemme,
vaan lähimmäistemmekin tähden. Meitä tarkkaillaan, meitä luetaan, meitä tutkaillaan,
meitä kuunnellaan enemmän kuin ehdimme tämän elämän aikana havainnollistamaan.
Suullinen ilmaisumme on vain noin seitsemän prosenttia esittämästämme, kaikki
muu on kehon kieltä. Siksi emme ole oikeutettuja panemaan liian suurta
merkitystä sanoillemme, kun pelkkä ilmeemme ja äänensävymme paljastavat mitä
todella tarkoitamme ja mitä sisimmässämme on.
Olen jossakin kirjoittanut siitä, kuinka huokailumme
ja syyttävä mielemme eivät ole vain joitakin irrallisia ja rajattuja piirteitä,
vaan ne ovat kuin jonkinlaisia hengellisiä voimia, pahuuden ilmavaltoja, jotka
terävien nuolien tavoin sinkoutuvat hengelliseen maailmaan ja avaruuteen,
kimmoten sitten monenkertaisesti vahvistuneina pahuuden voimista ajatustemme
kohteeseen. Me ikään kuin annamme vääryyden voimille luvan hyökätä veljemme ja
sisaremme kimppuun, sisäisen ja väärän oikeustajumme mukaisesti.
Pyytäkäämme siten Ylhäältä todellista ja aitoa
armahtavaisuutta sydämemme valtaistuimelle, sillä itse olemme niin valtavasti
saaneet anteeksi. Toinen toisemme kunnioittamiseksi kiinnittäkäämme huomiomme
päivän sanaan, joka korostaa mielemme muuttumisen tärkeyttä, voidaksemme
saavuttaa omallekin kohdallemme todellisen anteeksiantamuksen ja sisäisen
puhdistuksen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti