”Minä olen
uupunut huokaamisesta; joka yö minä itken vuoteeni vesille ja kastelen
leposijani kyyneleilläni. Minun silmäni ovat huienneet surusta, vanhenneet
kaikkien vastustajaini tähden. Väistykää minusta, kaikki väärintekijät, sillä
Herra kuulee minun itkuni äänen. Herra kuulee minun anomiseni, Herra ottaa
minun rukoukseni vastaan.” (Ps.6).
On aikoja, jolloin suurinkin luottamus joutuu
koetukselle, siitä todisteena tämä Daavidin tunteenpurkaus. On tärkeätä tuoda
esiin sisimmässä vallitsevia tuntemuksia. Jos ihminen patoaa kaiken
negatiivisen tunteen sisimpäänsä pelossa, että häntä pidetään huonona
uskovaisena, on siitä suurta haittaa henkiselle ja hengelliselle kasvulle.
Ikäviä asioita tapahtuu jokaisen elämässä ja saamme aivan oikeutetusti olla
välillä tyytymättömiä vallitsevaan tilanteeseen. Kuinka voisi tapahtua jotakin
muutosta, jos aina hyväksymme kaiken kohtaamamme väistämättömänä ja
muuttamattomana? Eikö juuri sisäinen muutoksen kaipauksemme ja halumme ole
tekijöitä, jotka johtavat oikeaan suuntaan ja tarpeelliseen muutokseen?
Olen kirjoittanut siitä, kuinka kuljimme vuosikausia
olosuhteissa, joissa juuri kukaan ei rohjennut esittää mitään valitukseen
viittaavakaan, koska kaikki negatiivinen kokemus ja pettymys tulkittiin
epäuskoksi ja sopimattomaksi inhimillisyydeksi. Ihailtiin suorastaan
preussilaiseksi kuriksi luonnehdittavaa asennetta, niin että oikeastaan kaikki
ihmistä masentava ja vahingoittava painettiin piiloon eräänlaisen
menestysteologian alle. Tämä oli menestysteologiaa, joka tuomitsi samalla
nimellä kulkevan ajattelu- ja opetussuunnan, mutta toteutti sen metodeja aivan
hämäännyttävällä tavalla. Mistä päättelen tämän kaiken? Kun aikanaan ulkomailla
sain käyttää lyhyitä puheenvuoroja, olivat ainoat jonkinlaista vastinetta
antaneet henkilöt tuon yhteisön hiljaisimpia ja vaatimattomimpia ihmisiä, jotka
olivat kiitollisia siitä, kun joku toi esiin heitä koskettavia asioita. Heitä
ei arvostettu jostakin syystä, mitä vain saatoin arvailla. Ymmärrän nyt kaiken
aivan uudessa valossa, kun vertaan heitä oman maamme hiljaisiin ja alhaisiin.
Armoa ei ole annettu eikä sitä ole pyydetty, muuta kuin noiden vähäväkisten
joukossa, mikä taas on katsottu sopimattomaksi korkean hengellisyyden
piireissä. Uskon kuitenkin Daavidin rukouksenkin perusteella jumalallisen
todellisuuden olevan näiden vähäväkisten puolella.
Koko maailmantalous perustuu tietynlaiseen kovuuteen
ja periksi antamattomuuteen, jonka taustatekijänä on aina ollut ja on aina
oleva raha ja varallisuus. Emme ole koskaan tulleet vielä näkemään, kuinka
suuressa määrin sama henki ja periaatteet ovat vallanneet erilaiset hengellisetkin
piirit. Varattomat ja köyhät uskovaiset eivät koskaan ole voineet saavuttaa
ansaitsemaansa hyväksyntää ja arvostusta jo pelkän taloudellisen asemansa
johdosta. Hehän jos ketkä omalla elämällään ja asenteillaan toteuttavat
jumalallista tarkoitusta ja näkemystä. He eivät ole pyrkineet palvelemaan
mammonaa ja etsimään sen tuomaa hyväksyntää!
Kuka on siis lähempänä Herraa, itkullansa vuoteensa
kasteleva, vaiko hyvinvoinnistaan riemuitseva uskovainen? Kumpi on oikealla
tavalla käsittänyt asemansa ja osallisuutensa hengelliseen elämään? Itse olen
todistajana sille, kuinka merkittävältäkin taholta on annettu ymmärtää taloudellisen
ajattelun kuuluvan myös jaloimpien piirien ominaisuudeksi. Kaikilla matkoillani
ratkaisevana tekijänä ei ollut raha, vaan enemmänkin sen puute. Selvääkin
selvempää oli useimmille osallistumiseni erilaisiin kokouksiin
simultaanitulkkina, mikä katsottiin suoranaiseksi velvollisuudekseni. En
vieläkään voi käsittää sitä, miten joku voidaan velvoittaa matkustamaan ja
työskentelemään suureksi osaksi omalla kustannuksellaan! Kiitoksen sijasta sai
useimmiten kuulla arvostelua ja moitteitakin.
Tänään tiedän jo sen verran, että olin melko
ymmärtämätön asemani ja tehtäväni suhteen. En osannut mielessäni rientää
tarpeeksi pitkälle tajutakseni, että suuri osa ristiriidoista ja torjuvista
asenteista johtui siitä, etten käsittänyt tehtävänäni olevan toimia täysin
ilmaiseksi, jopa itse kustantaen osan tarpeista. Tältä pohjalta ymmärrän nyt
monia kaltaisiani, jotka ehkä vuosikausiakin itseni tavoin ovat syyllistyneet
Daavidin esimerkin mukaiseen sisäiseen ahdistukseen ja selvään itkuun.
Minun silmäni
ovat huienneet surusta, vanhenneet kaikkien vastustajaini tähden.
Miksi olemme päätyneet nykyiseen tilanteeseen lähes
kaikissa piireissä? Me jokainen olemme vain ihmisiä, emme mitään
jumalaolentoja, jotka eläisivät siitä, mikä usein pilkaten mainitaan. Miksi
sellainen määrä itkua ja piilotettua surua ja masennusta? Ns. seurakunta on
itse tehnyt ratkaisunsa:
”Te olette
koonneet aarteita viimeisinä päivinä. Katso, työmiesten palkka, jonka te
vainioittenne niittäjiltä olette pidättäneet, huutaa, ja leikkuumiesten
valitukset ovat tulleet Herran Sebaotin korviin.” (Jaak.5).
Ongelma ei sinänsä ole jonkun saarnaajan tai
työntekijän toimeentulo, vaan hänen vaikutuksensa mitätöiminen hengellisessä
elämässä. Itse tein kymmenet vuodet työtä, josta normaalisti maksettiin
vähintään viisinkertaisesti saamaani korvaukseen nähden. Siten nautin nyt
vähimmäiseläkettä saaden ajoittain tuntea halveksivia asenteita sellaistenkin
taholta, joiden luulisi mieluumminkin rohkaisevan. Yhteiskuntamme ei pitänyt
saamaani korvausta palkkana sen pienuuden johdosta. Minun täytyy siis olla
tyhmä, osittain mielenvikainenkin, kun olen tähän asemaan päätynyt. Nämä
asenteet eivät kaipaa läheskään aina selviä sanoja ja mielipiteitä, vaan niitä
välittävät mitä erilaisimmat eleet ja vihjailut.
En kaikesta huolimatta halua valittaa tätä aluetta,
joka ainakin osoittaa minun kuuluvan siihen onnelliseen ryhmään, joka ei
koskaan ole pyrkinyt kartuttamaan hyvinvointiaan maallisella mammonalla. Olen
joutunut luopumaan kaikesta maallisesta hyvinvoinnista olosuhteiden johdosta,
nähden kuitenkin jatkuvasti unia kaikesta siitä, mistä on ollut pakko luopua.
Siitä huolimatta minulta ei puutu mitään yksinkertaisesta elämästä.
Mainitsen nämä asiat vielä kerran lukijoiden lisäännyttyä,
koska yhä vielä ei kukaan ole oikaissut koko Eurooppaan levinneitä valheellisia
tietoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti