”Sentähden me
huokaammekin ikävöiden, että saisimme pukeutua taivaalliseen majaamme, sillä
kun me kerran olemme siihen pukeutuneet, ei meitä enää havaita alastomiksi.
Sillä me, jotka olemme tässä majassa, huokaamme raskautettuina, koska emme
tahdo riisuutua, vaan pukeutua, että elämä nielisi sen, mikä on kuolevaista.”
(2.Kor.5).
Mihin on kadonnut se koti-ikävä, joka niin usein
valtasi mielemme menneinä vuosikymmeninä? Me lauloimme, me puhuimme ikävästämme
päästä Herran luokse. Jotakin erikoista on tapahtunut koko kristikunnassa,
koska en tällä hetkellä kykene muistamaan viime vuosilta ainoatakaan kertaa,
että joku olisi puhunut ikävästä Herran luokse. Joudun lukemaan itseni samaan
joukkoon, sillä itsessänikin on tapahtunut jotakin sellaista, mitä ihmettelen
ja kummastelen. Emme kai ole alkaneet kotiutua tähän maalliseen isänmaahamme
siinä määrin, ettei meillä ole mitään kiirettä pukeutua taivaalliseen
olomuotoomme, joka loppujen lopuksi on ainoa todellinen ja aito asuinsijamme.
Me olemme tietyltä osaltamme maallisia luotuja,
mutta sisimpäämme on pantu siemen, joka kantaa hedelmää tuonpuoleista varten.
Me olemme sidottuja tähän inhimilliseen kuoreemme, joka kaikesta kehityksestä
huolimatta on hauras ja ajallinen. Ei ole meillä mitään todella pysyvää tämän maan
päällä, niin kuin lauloimme menneinä aikoina jo nyt suorastaan kadonneissa
lauluissamme. Tuohon aikaan tunsimme itsemme todella vieraiksi ja muukalaisiksi
tämän maan päällä, ja itselleni kaiken yksinäisyyden keskellä toi suurta lohtua
laulu, jonka mukaan ”ei mulla ollut kultaa eikä aarteita maan.” Kuinka totta
tämä kaikki onkaan tänäkin päivänä!
Ilmestyskirja päättyy hyvin koskettavalla tavalla:
”Hän, joka
näitä todistaa, sanoo: ’Totisesti, minä tulen pian’. Amen, tule, Herra Jeesus!
Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.”
Hänen lupauksensa on yhä vielä voimassa, vaikka
ikävämme ei olekaan ehkä, eikä varmuudellakaan, sitä mitä sen tulisi olla.
Herramme on yhä vielä armollinen, ehkä aivan erikoisella tavalla tässä ajassa,
joka kaikin tavoin vaikuttaa olevan kadottamassa sen muodon, johon me olemme
tottuneet. Me emme tiedä maailmanlopusta kovinkaan paljon, ja meille tärkeintä
on tietää elävämme ihmiskunnan viimeisiä normaalilta vaikuttavia hetkiä. Mikään
ei viittaa siihen, että tulevaisuus olisi maallisessa mielessä jotakin
parempaa. Tietoisuudessamme tulisi kuitenkin säilyä se tosiasia, että aidolle
uskovaiselle ihmiselle kaikki todella hyvä ja paras on vasta tulossa. Jos
unohdamme sen, kadotamme oikeanlaisen luottamuksen Herramme Kaikkivaltiuteen ja
alamme väärällä tavalla kiinnittää huomiomme yleismaailmalliseen kehitykseen,
joka on sidottu jumalalliseen ennaltatietämiseen ja oikeudellisuuteen. Ihminen
korjaa sitä, mitä on kylvänyt. Tämä on elämän laki, joka meidän on oikealla
tavalla hyväksyttävä, meidän itseämme aitoina uskovaisina pitävienkin.
Oikeastaan päivittäin nousee mielessäni esiin se,
mitä kerran on meidän kaikkien kuultava: ”Mitä te olette tehneet… mitä te
olette jättänyt tekemättä.” Miksi meidän uskovaistenkin elämä on niin vaikeaa
ja usein lohduttomalta tuntuvaa? Me aivan päivittäisessä elämässämme jätämme
aivan liian vähän tilaa vähäisimmille veljillemme ja sisarillemme. Se tulee
esiin niin monissa yhteyksissä, että alkaa suorastaan pelottaa vastuumme, jota
emme rohkene ottaa kaikesta kuulemastamme huolimatta. Meiltä ei odoteta mitään
kohtuutonta eikä mahdotonta, vaan huomiomme halutaan kiinnittää niihin pieniin
asioihin, jotka todellisuudessa tekevät meidän jokaisen elämästä elämisen
arvoisen.
Meidän ikävöimisemme tulee sisältää myös läheisemme,
lähimmäisemme. Yksin ei meistä kukaan voi olla todella sitä, miksi hänet on
tarkoitettu. Siksi puhutaan Kristuksen Ruumiista, minkä tulisi aivan oman
olemuksensa vuoksi tehdä meille selväksi miksi meidät vaaditaan tilille
asenteestamme veljiämme ja sisariamme kohtaan. Huokauksemmekin kuuluvat Hänen
edessään voimakkaampana kuin äänekkäimmätkin sanat. Sana tunkee yhä edelleen
lävitse kuin kaksiteräinen miekka ja on sydänten ajatusten ja aikomusten
tuomitsija.
Lukekaamme tuo sanankohta vielä uudelleen:
”Sillä
Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen
miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä
ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija; eikä mikään luotu
ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä
edessä, jolle meidän on tehtävä tili.” (Hebr. 4).
Ehkä juuri tämä sanankohta tuo julki sen seikan,
joka saa useimmat ihmiset kavahtamaan pelästyneenä ja piiloutumaan hengellisten
puiden sekaan esi-isiemme tapaan. Sana paljastaa todellisen tilamme
tuonpuoleisen maailman silmissä, ja kuvittelemme yhä vielä voivamme tavalla tai
toisella piiloutua Kaikkinäkeviltä silmiltä. Ei mikään luotu ole Hänelle
näkymätön! Hän on siis täysin tietoinen meidänkin tilanteestamme, ollen valmis
vastaamaan Hengen vaikuttamiin rukouksiimme.
”Samoin myös
Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää
rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän
puolestamme sanomattomilla huokauksilla. Mutta sydänten tutkija tietää, mikä
Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.
Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka
Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.”
(Room.8).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti