”Niin Herra
sanoi Kainille: ’Missä on veljesi Aabel?’ Hän vastasi: ’En tiedä; olenko minä
veljeni vartija?’ Ja hän sanoi: ’Mitä olet tehnyt? Kuule, veljesi veri huutaa
minulle maasta.’” (1. Moos.4).
Mitä te olette tehneet yhdelle näistä vähemmistä!
Elämme nyt aivan selvästikin ajassa, josta meille kerrotaan jo Vanhassa
Liitossa. Voimmeko sulkea itsemme omassa vanhurskaudessamme kaikkien
varoitusten ulkopuolelle ja mistä syystä?
”Mutta te,
minun lampaani! Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä tahdon tuomita lampaan ja
lampaan, oinasten ja vuohipukkien välillä. Eikö teille riitä, että olette
hyvällä laitumella, kun vielä tallaatte jaloillanne loput laitumestanne, ja
että saatte juoda kirkasta vettä, kun vielä hämmennätte jaloillanne loput? Ja
onko lampaitteni oltava laitumella siinä, mitä jalkanne ovat tallanneet, ja
juotava sitä, mitä jalkanne ovat hämmentäneet? Sentähden sanoo Herra, Herra
niille näin: Katso, minä, minä tuomitsen lihavan lampaan ja laihan lampaan
välillä. Koska te olette kylki- ja niskavoimalla sysineet ja sarvillanne
puskeneet kaikkia heikkoja, kunnes olette saaneet ne ajetuiksi ulos ja
hajallensa, niin minä tahdon vapauttaa lampaani, etteivät ne enää jää
ryöstettäviksi; ja minä tahdon tuomita lampaan ja lampaan välillä.” (Hes. 34).
”Mitä se
meihin koskee? Katso itse eteesi!” (Matt. 27).
Viimeisin lainaus koskee tilannetta, jossa Juudas
toi julki katumuksensa ja halusi korjata aikaansaamansa tilanteen, mutta oi,
liian myöhään! Emme nyt halua puhua Herramme kavaltajasta, vaan kiinnitämme
huomiomme sen aikaisten uskonnollisten johtajien asenteeseen. Onko meidän
omassa elämässämme jotakin sellaista, mikä on saanut ja saa edelleenkin meidät
toteamaan joidenkin lähimmäistemme kohdalla jotakin vastaavaa? Kuinka
yhteensopivat ovatkaan nämä sanat sen kanssa, mitä Kain aikanaan totesi itse
Herralle: ’En tiedä; olenko minä veljeni
vartija?’
Miten voi joku olla niin tietämätön, että uskaltaa
itse Herralle sanoa olevansa tietämätön lähimmäistään koskevassa asiassa?
Meidän kohdallamme kaiken Sanan kuulemisen jälkeen on totisinta totta se, mistä
Hesekielissä sanotaan:
”Eikö teille
riitä, että olette hyvällä laitumella, kun vielä tallaatte jaloillanne loput
laitumestanne, ja että saatte juoda kirkasta vettä, kun vielä hämmennätte
jaloillanne loput? Ja onko minun lampaitteni oltava laitumella siinä, mitä
jalkanne ovat tallanneet, ja juotava sitä, mitä jalkanne ovat hämmentäneet?”
Jumalan kansa ja samalla kaikki muutkin ovat saaneet
menneinä vuosikymmeninä kuulla mitä puhtainta Sanan julistusta, johdatettuina
viheriäisille niityille ja virvoittavien vesien tykö. Olemme todellakin olleet
hyvällä laitumella kuka vähemmän, kuka pidemmän aikaa. Ongelma onkin siinä,
että vain harvat ovat käsittäneet, miten kaikkeen kuultuun tulee suhtautua ja
miten tulee käyttäytyä Jumalan huoneessa, seurakunnassa. Ei ole käsitetty
kuinka tarkka Jumala on Sanastaan, ja ettei mitään saa lisätä eikä ottaa pois.
Lisääminen ja poisottaminen tarkoittavat paljon laajempaa asiayhteyttä, kuin
mitä olemme tulleet ajatelleeksi. Me olemme saattaneet itse nauttia
kuulemastamme ja lukemastamme, mutta omalla käytöksellämme olemme sotkeneet ja
hämmentäneet jumalallisen tarkoituksen ja hengellisen maaperän ja virtaavat
vedet sellaisella tavalla, ettei ole päässyt toteutumaan hengellisen tien
valmistaminen muitakin varten.
”Valmistakaa
Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'. Kaikki laaksot täytettäköön, ja
kaikki vuoret ja kukkulat alennettakoon, ja mutkat tulkoot suoriksi ja koleikot
tasaisiksi teiksi, ja kaikki liha on näkevä Jumalan autuuden.” (Luuk.3).
Herralla on ollut omat tiensä valmistajat, mutta se
ei sulje meitä kaiken ulkopuolelle. Meille kuuluu jokaiselle, yksilöinä sekä
Herran kansana, sama kehotus ja suoranainen vaatimus. Mekin olemme omalta
osaltamme tien valmistajia hengellisen ruoan oikealla tavalla jakamiseksi.
Miksi kuitenkin sellaisella tavalla on tallattu maahan niin lähetetyt
julistajat kuin hengellinen ravintokin, sen jälkeen kun itse on päästy siitä
nauttimaan? Miksi kirkas hengellinen juoma on sotkettu ja suorastaan
saastutettu käsittämättä ollenkaan, minne ihmisellä on oikeus astua ja minne
ei. Me emme vielä ole tulleet oikealla tavalla näkemään, mikä vastuumme kaiken
kuulemisen ja lukemisen jälkeen on.
Kuinka tuttua onkaan puskeminen ja pois työntäminen
itse valistettujenkin keskuudessa, mistä olemme todistajina. Kautta aikojen ja
eri piirien on kaiken sotkemisen jälkeen kuulunut huuto tietämättömyydestä sen
suhteen, missä veljemme ja sisaremme on. Kuinka usein olemmekaan kuulleet
huudon:
”Mitä se
meihin koskee? Katso itse eteesi!”
Me ihmisinä olemme aivan käsittämättömässä määrin
peileinä lähimmäisillemme, vaikuttaen ohitse kaiken inhimillisen ymmärryksen
toisiimme. Siksi puhutaan Kristuksen tuoksusta meidän kauttamme, samoin kuin
kuoleman tuoksusta. Meidän vastuumme hengellisellä alueella on suorastaan
ääretön, ja siksi meitä varoitetaan jokaisesta turhasta sanastakin. Mitä me
olemme tehneet ja jättäneet tekemättä! Olemmeko omine tekoinemme olleet aivan
liian usein kuoleman tuoksu? Elämme vielä armon ajassa, ja siksi vastoin
parasta tahtoani joudun tarttumaan tällaisiin aiheisiin sisäisen äänen
vaikutuksesta. En rohkene ajatella kaikkea menetetyksi siinä mielessä kuin
monet ajattelevat. Ehkä kirjoittamani sittenkin kantautuu niiden tietoisuuteen,
jotka eniten ovat rikkoneet näillä alueilla!
Me olemme todellakin veljemme ja sisaremme
vartijoita, pitämällä huolen siitä, ettei kukaan jää armosta osattomaksi. Meitä
ei ole tarkoitettu kantamaan toisiamme, vaan toistemme kuormia, ongelmia,
vaikeuksia. Kukaan meistä ei voi heittäytyä jonkun toisen kannettavaksi, mutta
on aika antaa tulisin kirjaimin polttaa olemukseemme sanat: ”Toinen toisenne kunnioittamisessa
kilpailkaa keskenänne.” Meitä kehotetaan tekemään hyvää kaikille, mutta
etenkin uskonveljillemme ja –sisarillemme.
”Sentähden
sanoo Herra, Herra niille näin: Katso, minä, minä tuomitsen lihavan lampaan ja
laihan lampaan välillä. Koska te olette kylki- ja niskavoimalla sysineet ja
sarvillanne puskeneet kaikkia heikkoja, kunnes olette saaneet ne ajetuiksi ulos
ja hajallensa, niin minä tahdon vapauttaa lampaani, etteivät ne enää jää
ryöstettäviksi; ja minä tahdon tuomita lampaan ja lampaan välillä.”
Jumala armahtakoon meitä, kuinka totta nämä sanat
ovatkaan juuri nyt meille tässä hetkessä! Millainen lammas olen minä, millainen
lammas olet sinä? Me olemme aivan väärällä tavalla suhtautuneet mielestämme
heikkoihin ja puutteellisiin lähimmäisiimme, vastoin kaikkia ohjaavia sanoja ja
armahtavaista henkeä. Olisiko nyt todellakin alkanut se aika, jolloin Herra itse
puuttuu asioihin ja vapauttaa kaikki sorretut ja pois pusketut ja johtaa heidät
todelliseen hengelliseen yhteyteen, niin että Hänen eteensä kantautuneet itkut
vaihtuvat ainakin osaksi hengelliseen riemuun ja vapauteen? Me todellakin
kaipaamme taivaallista kosketusta ja lohdullista puhetta kaiken pimenevän
ilmapiirin keskellä:
”Iloitkaa
Jerusalemin kanssa ja riemuitkaa hänestä kaikki, jotka häntä rakastatte;
iloitsemalla iloitkaa hänen kanssaan, te, jotka olette hänen tähtensä surreet,
että imisitte ja tulisitte ravituiksi hänen lohdutuksensa rinnoista, että
joisitte ja virkistyisitte hänen kunniansa runsaudesta. Sillä näin sanoo Herra:
Minä ohjaan hänen tykönsä rauhan niinkuin virran ja kansojen kunnian niinkuin
tulvajoen. Ja te saatte imeä, kainalossa teitä kannetaan, ja polvilla pitäen
teitä hyväillään. Niinkuin äiti lohduttaa lastansa, niin minä lohdutan teitä,
ja Jerusalemissa te saatte lohdutuksen.” (Jes.66).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti