”Mutta
Paavalin odottaessa heitä Ateenassa hänen henkensä hänessä kiivastui, kun hän
näki, että kaupunki oli täynnä epäjumalankuvia. Niin hän keskusteli
synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä
niiden kanssa, joita hän siellä tapasi.”
”Ateenan
miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia. Sillä
kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon
oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle'. Mitä te siis tuntemattanne
palvelette, sen minä teille ilmoitan.” (Apt. 17).
Kristillinen elämä on ollut täynnä kiivastumista
tähän päivään asti, eikä muutosta näytä olevan tulossa. Olemme puhuneet
kärsivällisyydestä ja itsensä hillitsemisestä, joista Sana puhuu oikeastaan
aika paljon, joskin vaihtelevin sanakääntein. Yksi selvimmistä ohjenuorista
meille on varmaankin veljemme Paavalin omakohtainen esikuva. Meille kummallekin
on tärkeää korostaa hänen hyväksi kokemaansa asennetta toisiin ihmisiin.
Kumpikin olemme pyrkineet olemaan kaikkea kaikille, voidaksemme voittaa edes
muutamia sieluja Herralle. Saamamme kohtelu ei ole ollut kovinkaan
ilahduttavaa, mutta kummallakin on varmaankin hyvä omatunto ja kiitollinen
mieli siitä, etteivät esteet ole olleet heidän kohdallaan. Aiheestamme ei ole
liiemmin kuultu puhuttavan sen paremmin menneessä ajassa kuin ei
nykyisyydessäkään.
Paavalin henki hänessä kiivastui Ateenan vierailun
aikana monien epäjumalanpalvelusmuotojen johdosta, mutta se ei saanut häntä
kiihkoilemaan, vaan hän meille tallennettujen sanojen mukaisesti keskusteli synagoogassa juutalaisten ja
jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, joita hän
siellä tapasi. Hän ei osoittanut pahaa mieltään vaikenemalla tai
pakenemalla kauaksi tästä paheiden pesästä. Hän oli täysin kykenevä näkemästään
huolimatta kulkemaan ja tarkkailemaan ihmisten toimia. Ei sanota että hän olisi
huutanut tuomiotaan väärän ylle, vaan hän keskusteli asiallisesti niin
uskovaisten kuin tavallisten ihmisten kanssa. Hän tiesi oman asemansa ja oli
vahva uskossaan. Hän ei ollut hengellisestä kasvatuksestaan huolimatta kuten
tuon ajan hengelliset ylimykset, jotka siinä määrin saattoivat huolehtia
pyhyydestään ja puhtaudestaan, että laittoivat pienen pojan kulkemaan edellään
kelloa kilistellen, ettei vain kukaan edes vahingossa koskettaisi häntä
saastuttaen!
Jostakin syystä on mieleeni jäänyt eräs hurskas maan
matkaaja, joka kauhukseen toteaa astuneensa taloon, jossa on televisio. Omien
sanojensa mukaan hän ei milloinkaan olisi uudelleen tekevä samaa virhettä!
Rauha hänen sielulleen, joka on jo jättänyt tämän saastuneen maaperän.
Olemme puhuneet kärsivällisyydestä ja itsensä
hillitsemisestä ennen kaikkea lähimmäistemme takia, jotta malttaisimme mielemme
ja käsittäisimme kaiken hengellisen muutoksen viemän ajan. Itse olemme koko
elämämme ajan kehityksen alaisia, ja jokainen syvällisempi tieto ja hengellinen
tuntemus ovat vieneet oman aikansa. Siksi meitä verrataan viljelysmaahan:
”Minä
istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun. Niin ei siis
istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa. Mutta
istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa
oman työnsä mukaan. Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa,
olette Jumalan rakennus.” (1.Kor. 3).
Puhuimme eilen peltomiehestä, joka tarvitsee
valtavan määrän kärsivällisyyttä ja ymmärrystä työnsä suhteen. Kaikenlainen
kärsimättömyys ja vaivaantuminen kertovat vain ammattitaidottomuudesta ja
väärästä asenteesta. Edellä oleva sanankohta on minulle yksi rakkaimmista koko
Raamatussa ennen kaikkea sen johdosta, että se muutamalla sanalla esittää
hengellisen arvojärjestyksen koko pelastushistorian ajaksi. Haluaisin rinnastaa
sen siihen hetkeen, kun Herramme ennen pääsiäistä viettää viimeistä ateriaansa
opetuslastensa kanssa ja kumartuu jokaisen eteen pesten tämän jalat. Näiden
kummankin lainauksen perusteella on minulle aina ollut mahdotonta uskoa
johonkin sellaiseen hengelliseen hierarkiaan, mikä on noussut valtaan
kaikkialla.
Kukaan meistä ei ole mitään, ei suurinkaan
jumalanmies, sen rinnalla mitä merkitsee Jumalan oleminen kaiken kasvun
antajana. Me emme jaa elämää, me emme anna elämää, me emme luo elämää, me
voimme vain olla kanavia, joiden kautta Tuo Elämä haluaa virrata. Me teemme
oman osuutemme kylväjinä ja kastelijoina, mutta kaikki todellinen kasvu tulee
yksinomaan Jumalalta. Tällaisina välikappaleina meidän on täysin asiatonta
tulla kärsimättömiksi ja hermostuneiksi hengellisellä alueella, sillä me olemme
vain ansiottomia palvelijoita, sotapalvelusta suorittavia, käskettyjen toimien
suorittajia. Me emme ole kykeneviä kiirehtimään hengellistä kasvua, me emme
pienimmässäkään määrin voi määritellä mitä jonkun ihmisen tulee tehdä
muuttuakseen mielemme mukaiseksi.
On vain Yksi, joka tuntee ihmisten sisimmän, näkee
sydämeen. On olemassa hengellinen verho, salusiini, jonka ylitse tai sivuitse
meillä ei ole oikeutta pyrkiä näkemään Suuren Lääkärin toimenpiteitä. Me voimme
vain ohjata kärsivän lähimmäisemme oikeaan paikkaan oikeaan aikaan. Meidän
neuvojamme ei kaivata eikä kysytä tällä Taivaallisella vastaanotolla, sen
tajusi aikanaan jo Paavali neuvoen meitä pitämään pienempää suuta ja vain
hiljaa odottamaan mitä tuleman pitää. Siksi niin rakastan veljeäni, johon
uskallan samaistua hänen herkän asenteensa johdosta. Minäkin haluan kertoa
kaikille tuntematonta Jumalaa kaipaaville omasta vakuuttuneisuudestani,
osoittamatta kiihtymystäni tai kiivauttani heidän uskomuksiaan kohtaan. Toistan
entistäkin useammin, että on olemassa todellinenkin Jeesus, jolla ei ole mitään
tekemistä kaiken sen pahan kanssa, mitä kiihkomieliset uskovaiset ovat tehneet
lähimmäisilleen, osaamatta millään tavoin samaistua heidän ja heidän
ongelmiensa kanssa.
Syyllisten etsiminen tässä ajassa on ajanhukkaa ja
voimien tuhlaamista. Koko kristikunta on syyllinen omaan lankeemukseensa ja
laittomuuden valtaan, kylmenneeseen rakkauteen, jonka tilalle on tullut
jumalisuuden ulkokuori.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti