”Ajatelkaa
häntä, joka syntisiltä on saanut kärsiä sellaista vastustusta itseänsä kohtaan,
ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne. Ette vielä ole verille asti tehneet
vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan. ja te olette unhottaneet
kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille: ’Poikani, älä pidä halpana
Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee; sillä jota
Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän
ottaa huomaansa’. Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä
niinkuin lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita? Mutta jos te
olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te
olette äpäriä ettekä lapsia. Ja vielä: meillä oli ruumiilliset isämme kurittajina,
ja heitä me kavahdimme; emmekö paljoa ennemmin olisi alamaiset henkien Isälle,
että eläisimme? Sillä nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman
ymmärryksensä mukaan, mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me
pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään. Mikään kuritus ei tosin sillä kertaa
näytä olevan iloksi, vaan murheeksi, mutta jälkeenpäin se antaa vanhurskauden
rauhanhedelmän niille, jotka sen kautta ovat harjoitetut. Sentähden: ’Ojentakaa
hervonneet kätenne ja rauenneet polvenne’; ja: ’tehkää polut suoriksi
jaloillenne’, ettei ontuvan jalka nyrjähtäisi, vaan ennemmin parantuisi.”
(Hebr. 12).
Jos emme ahkerasti tutki Raamattua päivittäin, tulee
meistä unohtavaisia lukijoita ja kuulijoita. Kaikesta kokemastamme päätellen
Herra ei sittenkään ole unohtanut meitä, koska Hän sellaisella tavalla on
pysäyttänyt meitä asioilla, jotka eivät meitä miellytä. Herramme itse, vaikka
oli jumalallinen, oppi kärsimästänsä kuuliaisuuden. Kuinka voisi meidän
kohdallamme olla toisin?
Jos puhumme omistamme ja lähimmäistemme
rikkomuksista, esittää heti jokin meidän sisimmässämme vastalauseen alun, koska
kuulemamme julistus on nurinkurisella tavalla luonut meille väärän kuvan
todellisesta olemuksestamme. Kuinka moni onkaan uskonut tulleensa osalliseksi
niin palavasta ja vaikuttavasta julistuksesta, ettei valituissa kuulijoissa
enää voida todeta minkäänlaisia rikkomuksia. Moni todella uskoo kaiken
täyttymyksen syntyvän yksinomaan oikeiden asioiden kuulemisesta. Tämä on vasta
korkeintaan puoliväli matkallamme hengellisellä tiellä. Usko tulee
kuulemisesta, ja kuuleminen Jumalan Sanan kautta. Sana oman ominaisuutensa
johdosta saa aikaan synnintunnon ja paljastaa sydämen ajatukset ja aivoitukset.
Emme ole todellakaan vastustaneet vääryyttä verille asti, vaan olemme uskoneet
saavuttaneemme jotakin ilman todellista katumusta ja parannuksen tekoa.
Kurituksen olemme uskoneet ohittaneemme jonkinlaisen ansion perusteella, jolle
kuitenkaan ei ole mitään raamatullista perustusta.
Me emme voi kulkea jotakin eri tietä kuin minkä
Herrammekin kulki. Me olemme niin väsyneitä ja osaksi toivommekin menettäneitä,
koska olemme sallineet luoda itsellemme vääränlaisia odotuksia ja toivomuksia
ns. menestysteologian pohjalta. Nämä piirit eivät ole koskaan olleet
kiinnostuneita tuomaan julki sitä, mikä lainauksestamme niin selvästi käy
julki. Herra kohtelee meitä todellakin kuin lapsia, ei nykyisen maallisen
lainsäädännön mukaisesti, koska jopa ruoskii meitä! Kenelle menisimme
valittamaan Isämme käytöstä ja ankaraa kohtelua? Herramme tietää meidän
olemuksemme ja muistaa millaista tekoa olemme. Siksi Hän niin selvästi tuo
esiin odotuksensa ja vaatimuksensakin.
”Tulkaa minun
tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja
nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on
sovelias, ja minun kuormani on keveä.” (Matt. 11).
”Ja hän sanoi
kaikille: ’Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja
ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä joka tahtoo
pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun
tähteni, hän pelastaa sen. Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän
voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saattaisi itsensä kadotukseen tai
turmioon? Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani, sitä Ihmisen Poika on
häpeävä, kun hän tulee omassa ja Isänsä ja pyhäin enkelien kirkkaudessa’.” (Luuk.9)
”Lahjaksi
olette saaneet, lahjaksi antakaa.” (Matt.10).
Viimeisin lainaus on hyvin ratkaiseva edellisten
kohtien ymmärtämiseksi. Meiltä odotetaan jossakin mielessä todella paljon,
inhimillisesti ajatellen joskus aivan liikaakin. Itsensä kieltäminen ja
jokapäiväinen ristin kantaminen on mahdollista vain yhteydessä Pyhän Hengen
voimaan. Kantamamme kuorma ja ies perustuvat Herramme omien sanojen mukaisesti
Hänen omaan voimaansa. Ilman Häntä me emme voi mitään tehdä, joten kaiken
perustana säilyy Hänen ansionsa kaiken kärsimyksensä kautta. Lahjaksi olemme
saaneet, ja vain tätä lahjaksi saamaamme on meidän tarkoitus jakaa
lähimmäisillemme koko elämämme ajan. Odotukset eivät siis perustu meihin
itseemme, vaan kaikkeen siihen, mitä meihin on asetettu palvelustehtävää varten!
Me olemme siis vain välikappaleita, kanavia raikkaalle ja tuoreelle vedelle.
Koulutukseemme kuuluu luonnollisena osana
kurinalaisuus, joka huolestuttavassa määrin on kadonnut. Meidän ei tule
ihmetellä sitä etuoikeutta, joka suo meille aitoa jumalallista kuritusta ja
ohjausta. Me emme käy omaa sotaamme, emmekä siten itse varusta itseämme, vaan
me olemme jumalallisen varustuksen varassa. Me emme halua loukata
sotilasjohtoamme omine varusteinemme ja omakustanteisin keinoin. Lahjaksi olemme
saaneet, ja lahjaksi jaamme!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti