”Jos
vihamiehelläsi on nälkä, anna hänelle leipää syödä, ja jos hänellä on jano,
anna hänelle vettä juoda. Sillä niin sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä
päälle, ja Herra sen sinulle palkitsee. Pohjatuuli saa aikaan sateen ja
salainen kielittely vihaiset kasvot.” (Snl.25).
Eilinen kirjoitukseni sai erään hyvän ystäväni soittamaan
ja toteamaan, ettei hän oikeastaan koskaan ollut tullut ajatelleeksi, että
meidän tulisi siunata kaikkia ihmisiä:
”Senjälkeen Joosef
toi isänsä Jaakobin sisään ja esitti hänet faraolle. Ja Jaakob toivotti
faraolle siunausta.” (1.Moos.47).
Millainen vaikutus tulisikaan olla sillä, että Herramme
itse lainaa Sananlaskujen kohtaa, joka suorastaan mullistaa käsitteen ”vihamiehistä”!
Onko olemassa monenlaisia vihamiehiä? Onko olemassa sellaisia vihamiehiä, joita
meidän odotetaan ruokkivan, mutta onko heidän lisäksensä ”hengellisiä,
uskonnollisia vihamiehiä”, joita
Herramme selvä käsky ei koskekaan?
”Te olette
kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi.' Mutta minä
sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka
teitä vainoavat, että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän
antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin
väärille kuin vanhurskaillekin.” (Matt.5).
Saako meillä tästä huolimatta olla vihaiset kasvot niitä
vihamiehiä kohtaan, jotka saavat mielemme kuohumaan eriävien uskonnollisten
näkemystensä johdosta? Eikö Herramme nimenomaan puhu niistä, jotka uskomme
tähden vainoavat ja ahdistelevat meitä? Jos Hän selvästi käskee meitä (en katso
olevan kysymyksen kehotuksesta) rukoilemaan vainoajiemmekin puolesta, niin
kuinka emme voisi ottaa esimerkiksemme Jaakobia, joka toivotti siunausta
faaraolle, varsinaiselle pakanahallitsijalle?
”Ahkeroikaa sitä,
mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä. Jos mahdollista on ja mikäli teistä
riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.”
Olisiko meillä aivan välttämättömyys tarkistaa
asenteitamme ja miettiä, mitä tarkoitetaan ”kaikilla ihmisillä”? Jaakob tiedosti
tilanteensa ja mitä edellytti rauha faaraon ja egyptiläisten keskuudessa. Miksi
me olemme jatkuvassa sotatilassa, jota eivät ole niinkään julistaneet
lähimmäisemme, vaan uskonnollinen mielemme?
”Älkää itse
kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: ’Minun
on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra.’ Vaan ’jos vihamiehelläsi on
nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä
kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle.’ Älä anna pahan itseäsi voittaa,
vaan voita sinä paha hyvällä.” (Room.12).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti