”Ja katso, eräs
mies tuli ja sanoi hänelle: ’Opettaja, mitä hyvää minun pitää tekemän, että
minä saisin iankaikkisen elämän?’ Niin hän sanoi hänelle: ’Miksi kysyt minulta,
mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä.
Mutta jos tahdot
päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt.’”
(Matt.19).
Tiedostammeko oikealla tavalla uskoon tulomme merkityksen
ja tarkoituksen? Olemmeko selvillä siitä, että samalla olemme liittyneet
jumalalliseen korkean tason orkesteriin, jonka tarkoitus on soittaa
taivaallisia säveliä sellaisessa sopusoinnussa mitä ei koskaan aikaisemmin ole
missään havaittu?
Mikä on orkesterin perusperiaate? Kurinalaisuus viimeisintä
piirtoa myöten! Jokainen orkesterin jäsen käy lävitse joskus ankaraltakin
tuntuvan yksityisopetuksen saavuttaakseen tarvittavan taidollisuuden. Ja mikä
erikoisinta, yksityisopettajana toimii kaikkein Korkein ja Arvovaltaisin
kapellimestari, joka sitten johtaa koko orkesterin esitystä maailman
näyttämöillä.
Mikä on yksittäiselle soittajalle tärkeintä käsittää? Todella
korvia ja sydämiä hivelevän esityksen aikaansaamiseksi tulee jokaisen tiedostaa
oma asemansa tämän yhteisön keskuudessa. Käyttämäämme soitinta emme ole itse
valinneet, vaan valinnan on suorittanut Kapellimestari oman hyvän tahtonsa
mukaisesti. Kunkin on tyydyttävä siihen instrumenttiin, mikä Viisaimman Tahdon
Voima on hänen käteensä asettanut.
Todellista sointia ja koskettavuutta eivät aikaansaa
kookkaimmat, näkyvimmät ja äänekkäimmät soittimet, vaikka ne hämmästyttävässä
määrin aikaansaavat kateutta ja paheksuntaakin niiden joukossa, jotka saavat
soittimensa mahtumaan tavalliseen olkalaukkuun. Kaikelle on oma ajankohtansa ja
paikkansa, niin että koko orkesteri saattaa lukemattomine osallistujineen
pitempiäkin aikoja säestää jotakin huilun tai oboen soittajaa. Triangelin soittaja
saattaa pitää käsiään sylissään pitkiäkin aikoja, mutta aivan lähellä on
mikrofoni, joka oikean hetken tullessa saa hänen kilautuksensa kuulumaan koko orkesterin
ylitse!
On suorastaan hassua ylistää isojen lautasten tai
bassorummun soittajaa kateuden kalventaessa kasvot. Sen kummallisemmassa
asemassa ei todellisuudessa ole näyttävinkään torvi tai sellokaan, vaan kaikki
ovat osa yhtä, suurta kokonaisuutta, joka on oppinut kurinalaisuudessa
soittamaan oikealla hetkellä oman osuutensa oikealla voimakkuudella ja
kosketuksella. Milloin opimme aivan uudella tavalla tiedostamaan kaiken tämän,
jotta koko maailma saisi ihmetellä Taivaallisen orkesterin harmonista,
sopusointuista soitantaa? Miksi emme osaa arvostaa omaa triangeliamme tai
huiluamme, joka huomaamattomasti kulkee mukanamme pienessä laukussa? Emmekö
tajua esim. sellonsoittajan vaivaa soittimensa kuljettamisessa?
Jokainen soittaja on tarpeellinen, eikä kenenkään tule
kadehtia toistaan, kunhan vain tarkkaamme nuotteja!
”Mutta nyt Jumala
on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen (orkesteriin), niinkuin
hän on tahtonut. Vaan jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten
ruumis olisi? Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis. Silmä
ei saata sanoa kädelle: ’En tarvitse sinua’, eikä myöskään pää jaloille: ’En
tarvitse teitä.’ Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia,
ovat välttämättömiä; ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän
kunniakkaita, me verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me
sitä häveliäämmin peitämme; mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse. Mutta
Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle
suuremman kunnian, ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet
pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan. Ja jos yksi jäsen kärsii,
niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa; tai jos jollekulle jäsenelle annetaan
kunnia, niin kaikki jäsenet iloitsevat sen kanssa.” (1.Kor.12).
Mitä jos lukisit koko luvun Raamatustasi?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti