Social Icons

Pages

lauantai 17. kesäkuuta 2017

Jumalallinen kuntosali!


”Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne.” (1.Kor.6).

Meillä on enemmän totunnaista ajattelua kuin mitä olemme valmiit myöntämään! Me olemme aivan kuin ohimennen lukeneet seuraavankin kohdan kiinnittäen kaiken huomiomme ”ruumiilliseen harjoitukseen”, jonka tottumuksemme perusteella liitämme kaikenlaiseen kuntoiluun ja urheiluun. Tähän on kaiketi langennut suurin osa hengellisiä opettajiakin siinä määrin, että mieleeni ei tule yhtä ainoatakaan kertaa, jolloin olisin kuullut selvää opetusta siitä, mitä merkitsee:

”Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne.”

Me olemme niin hengellisten asioiden lumoissa, että kaikki ruumiiseemme, nykykielellä kehoomme, liittyvät asiat on jätetty aivan omaan arvoonsa, niin ettei juuri kukaan rohkene tuoda esiin niitä tekijöitä, joiden odotetaan toteutuvan uskovaisen hengellisen harjoituksen yhteydessä, ruumiillisestikin, kehollisestikin! Jos kerran meidän tarkoituksemme on kirkastaa Jumala ruumiissammekin, kertoo nykytilanne sen, että meillä on edessämme melko rankka kuntosalikeikka hengellisellä alueella saavuttaaksemme meiltä odotetun! Ruumiillisesta harjoituksesta on hyötyä vain vähään, mutta:

”Mutta epäpyhiä ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen. Sillä ruumiillisesta harjoituksesta on hyötyä vain vähään; mutta jumalisuudesta on hyötyä kaikkeen, koska sillä on elämän lupaus, sekä nykyisen että tulevaisen. Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen.” (1.Tim.4).

Mitä kaikki tämä tarkoittaa, sen jätän mietittäväksesi! Mitä tarkoittaa jumalisuuteen harjoittaminen? Ei varmastikaan mahtavaa, kaikille näkyvää hauislihasta ja teepaidasta pursuavia lihaksia! Niistähän ei ole uskomuksemme mukaan juuri mitään hyötyä! Mutta jokin sanoma lainaamillamme kohdilla on, sanoma, jota emme ehkä vielä ole oikealla tavalla huomioineet. Tätä pohtikoon itse kukin kohdallaan!

”Sentähden, elimmepä tai kuolimme, niin me olemme Herran omat.” (Room.14).

Kiitos Jumalalle, nyt lähdemme uimaan hengellisiin syvyyksiin, joilla ei ole alkua eikä loppua! Me emme ole itsemme omat, sillä meissä asuu nyt Voimatekijä, joka elää Elämäänsä meidän kauttamme!

”Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni. En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.” (Gal.2).

Olisikohan tässä ratkaisunmurunen ongelmalliseen kysymykseemme erilaisista harjoitusmuodoista. Todellisuudessa minä en siis enää elä, vaan Kristus minussa!

”…ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa…”

Kiitos Herralle, millainen kuntosali meille onkaan varattuna!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text