”Ja katso, eräs
mies tuli ja sanoi hänelle: ’Opettaja, mitä hyvää minun pitää tekemän, että
minä saisin iankaikkisen elämän?’ Niin hän sanoi hänelle: ’Miksi kysyt minulta,
mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä.
Mutta jos
tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt.’” (Matt.19).
Kuka meistä ei tahtoisi päästä elämään sisälle? Mistä todellisuudessa
ja aivan käytännössä on kysymys? Tänä aamuna ensimmäiseksi tulee mieleeni
sanankohta:
”’…tulen minä
takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen. Ja
mihin minä menen - tien sinne te tiedätte.’ Tuomas sanoi hänelle: ’Herra, me
emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?’ Jeesus sanoi hänelle:
’Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin
minun kauttani.’” (Joh.14).
Eilen kirjoitimme ”Minunlaisestani Jeesuksesta”. Jokainen
kirjain ja välimerkkikin Sanassa kertovat meille vain yhdenlaisesta
Jeesuksesta, joka on Sana. Tämä ei kuitenkaan missään tapauksessa tarkoita
sitä, että meistä halutaan tehdä jonkinlaisia robotteja ja klooneja, jotka
kaikki toimivat jonkinlaisessa kauko-ohjauksessa, eivätkä missään suhteessa
erottaudu toisistaan! Päinvastoin, jokaisella meillä on oma osamme tässä
kokonaisuudessa ja kullekin meistä on tarkoitettu aivan henkilökohtainen
projekti tuodaksemme esiin, heijastaaksemme tiettyä osa Herramme ihmismielelle
käsittämättömästä moninaisuudesta, kuitenkin harmoniassa keskenämme!
Rakastan kaunista, melodista musiikkia, etenkin suuren
orkesterin soittamana. Jokaisessa todellista musiikkia tuottavassa orkesterissa
on jokaisella oma paikkansa, oma osuutensa. Jotta aikaansaataisiin miellyttävää
musiikkia, tarvitaan valtava määrä erilaisia instrumentteja, soittimia, joihin
kukin soittaja on erikoistunut, jopa koko elämänsä panoksella. Tämä ei
kuitenkaan toki tarkoita sitä, että hänen panoksensa perusteella hänellä olisi
oikeus soittaa koko esityksen ajan mielivaltaisesti. Hänen on pitäydyttävä
nuotteihinsa, jotka ovat samanlaiset jokaisen soittajan edessä, mutta joihin on
selvästi merkitty hänen osuutensa. Eikö musiikista teekin nautittavan juuri
erilaisten soittimien vaihteleva osuus?
Mitä mahtavampi konsertti, mitä puhuttelevampi sävelmä,
mitä vaihtelevampi eri soittimien osuus, sitä surullisemmaksi tulen joka kerta
ainakin hetkisen ajaksi. Minne rientävät sisimpäni ajatukset siinä määrin, että
usein itken ääneen ja kyyneleet sumentavat silmäni? Me olemme hengellinen, Jumalan
johtama orkesteri jumalallisine nuotteineen ja sävelmineen, mutta miksi emme
saa aikaiseksi todella taivaallista tunnelmaa ja ihmisiä todella herättelevää
taivaallista sointua?
Suurimmat torvet törisevät (Miksi sellainen määrä
todellisia ”torvia”?) ja suurimmat rummut hakkaavat sellaisella voimalla, ettei
juuri muuta kuulekaan. Me olemme valinneet itsellemme kaikkein äänekkäimmät
soittimet, joita emme todellisuudessa lainkaan hallitse ja vaiennamme melumme
alle juuri kaikki ne soittimet, jotka tekisivät esityksestämme todella
nautittavan. Me haluamme olla esillä koko kappaleen ajan välittämättä nuoteista
ja omasta todellisesta osuudestamme, saattaen aikaan suunnattoman määrän
kyyneleitä ja murhetta kaikkien huiluja ja hiljaisia soittimia käsissään
pitelevien keskuudessa, koska kukaan ei pääse kuulemaan heidän taitojaan!
Kuka nauttii jatkuvasta bassorummun takomisesta ja
suurten lautasten paukkeesta, etenkin kun vielä kaikkein suurimmat torvet
puhaltavat käsittämättömällä riitasointuisuudella ja paatoksella? Voi, kuinka
mieleni tuleekaan murheelliseksi ja tekisi mieli itkeä! Opimmeko milloinkaan
tämän elämän aikana pysymään omassa osuudessamme soittaaksemme edes kerran
sellaisen sinfonian, joka aikaansaa todellisen sydämen kosketuksen kadotukseen
kulkevan maailman keskellä, mahdollisimman monen päästessä siten kosketuksiin
Ainoan Todellisen Elämän Kapellimestarin kanssa?
”Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle,
niin pidä käskyt.”
Voisimme nyt sanoa: ”Mutta jos tahdot päästä elämään
sisälle, pysy nuoteissa jokaisen kuulijasi edun tähden!”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti