Tänä aamuna olen melko väsynyt. Olin mukana yhteisessä
juhannuksenvietossa Kalkkisissa, Lavianmutkan lomapaikassa, kuuden päivän ajan.
Nukuin samassa huoneessa ihastuttavan veljen kanssa, joka puhui unissaan siinä
määrin, että uneni jäi melko vähäiseksi. Siksi julkaisen tänään uudelleen tämän
kirjoituksen, joka sisältää avaimen todelliseen lähimmäisenrakkauden
osoittamiseen.. Kirjoitus on lähes kymmenen vuotta sitten ensimmäistä kertaa julkaistu.
Kämppis
Henkireikä
KÄMPPIS, ERINOMAINEN KEINO
LÄHESTYÄ MITÄ ERILAISIMPIA IHMISIÄ
HEIDÄN EHEYTYMISEKSEEN
Olen ollut nyt noin seitsemän vuotta mukana ns. ”Kämppistoiminnassa”.
Olen toiminut hengellisessä elämässä vuodesta 1964 lähtien, aluksi vain yhtenä
seurakuntalaisista, mutta sitten melko pian jonkinlaisessa johtoasemassa,
saarnamiehenä ja osittain lähetyssaarnaajana. Noin viisitoista vuotta sitten
aloin herätä huomaamaan, että ainakin yhtä suuressa määrin kuin toimin
hengellisellä rintamalla, olen koko ajan toiminut eräänlaisena terapeuttina ja
mielenterveystyöntekijänä. Voidaanko nämä kaksi asiaa jollain tavalla erottaa
toisistaan, on hyvä kysymys. Tämän hetkisen näkemykseni mukaan nämä kaksi ovat
niin toisiinsa sidotut, ettei niitä voi tarkastella erillisinä tekijöinä. Koska
sanalla psykologia on kautta aikojen ollut melko negatiivinen kaiku monien
väärinkäytösten ja väärien näkemysten johdosta, haluan ensisijaisesti puhua
käytännön ihmistuntemuksesta ja toisen rinnalla kulkemisesta.
Jossakin vaiheessa seurakuntaelämää jouduin toteamaan
eläväni ja toimivani hyvin monien ahdistuneiden ja rikkinäisten ihmisten keskellä.
Voiko todella olla totta, että suurimmalla osalla veljistäni ja sisaristani oli
eriasteisia mielenterveyden ongelmia, ilman että nämä ihmiset sinänsä olisivat
olleet mielisairaita? Olimmeko todella tekemisissä ongelmien kanssa, joista
tuohon aikaan ei juuri kenelläkään ollut halua puhua, saati sitten tiedostaa
yksittäisesti tai seurakunnallisesti?
Vanha viisaus on tänä päivänä todistettu suorastaan
järkyttävällä tavalla todeksi oikeastaan kaikissa hengellisissä piireissä,
syyttämättä ketään, koska jokainen meistä on omalla tavallaan syyllinen. Me
olemme vuosikymmenien ajan toimineet inhimillisten näkemysten perusteella,
käsittämättä todella jumalallista Rakkautta ja armahtavaisuutta. Keskuuteemme
tulevat ihmiset on saatettu eräänlaisen hengellisen toiminnallisuuden ja
julistuksen kylpyyn, joka voimallisena on vyörytetty heidän ylitseen uskossa,
että nyt kaikki on hyvin, kun tietyt seurakunnalliset ja hengelliset odotukset
on täytetty - meidän mielestämme. Kyllä Jeesus hoitaa kaiken, Hän on ratkaisu
jokaiseen ongelmaan! Me olemme kiirehtineet tavoittamaan uusia sieluja antamatta
ollenkaan aikaa näille jo tavoitetuille ihmisille ja heidän sisäisille ahdistuksilleen
ja ongelmilleen!
Miksi seurakunta on olemassa? Mikä on seurakunnan tarkoitus?
Sen sijaan että ihmiset olisivat saaneet todella uuden alun ja uuden elämän, me
olemme ohittaneet ajatuksen toisen rinnalla kulkemisesta ja toinen toisemme
kuormien kantamisesta. Olemme hurskaasti nimenneet kaikkien ongelmien
käsittelemisen psykologiaksi, välttääksemme vaivaa ja mielipahaa – omaamme.
Siksi jo kuuluisa lääkäri Paul Tournier toteaa vuosikymmeniä sitten seurakuntien
olevan täynnä ilottomia, ahdistettuja ihmisiä. Ulkonaista toimintaa kyllä on,
mutta kukaan ei ole koskaan varannut aikaa todella kuunnellakseen mitä näiden ihmisten
sisimmässä mahdollisesta hymystä huolimatta on. Itse olen todistaja kaikelle
tälle, niin omassa elämässäni kuin lukemattomien haavoitettujen sielujen kohdalla.
Viimeiset kymmenen vuotta olen saanut toimia Ihminen tavattavissa
ry:n toiminnanjohtajana ja ihmissuhdekouluttajana. Tämän kautta olen saanut
ikään kuin eräänlaisen näköalapaikan ihmisten huonovointisuuteen, joka on
paljon laajempaa kuin kukaan on halukas uskomaan. Erikoisalanamme on henkinen
väkivalta, jota kohtaamme erikoisen laajassa mittakaavassa uskonnollisella
alueella. Erikoisesti on mieleenpainuvinta ollut se, kuinka etenkin eri seurakunnista
soittavat naiset toteavat, että heti kun he ovat pitkän harkinnan jälkeen
rohjenneet kertoa esim. perheongelmistaan seurakunnan piirissä, on heidät
kohdattu ajatuksella ja asenteella: ”Sinähän olet uskovainen, ei teidän
elämässänne voi olla suuria vaikeuksia. Mitähän sinä olet tehnyt niin väärin,
että olet tuollaisiin vaikeuksiin joutunut?” Sama asenne pätee, niin
uskomatonta kuin se onkin, myös erilaisiin henkisiin ongelmiin molempien
sukupuolien kohdalla. Nuoret olemme usein suorastaan karkottaneet
seurakuntayhteydestä tällä asenteella.
Kuinka moni soittaja onkaan todennut: ”Olen käynyt eri seurakunnissa,
mutta aina minua on lyöty päähän Raamatulla, eikä kenelläkään ole ollut halua
kuulla ongelmistani. Enää en uskalla puhua kenellekään, koska pelkään uusia pettymyksiä!
Ns. kämppistoiminta on osoittautunut erinomaiseksi
työvälineeksi yhteiskristillisessä hengessä. Se alkoi noin kaksikymmentä vuotta
sitten adventtiseurakuntaan kuuluvien henkilöiden vaikutuksesta. Kalervo
Aromäki piti ihmissuhdeluentoja Riihimäen seudulla, ja heräsi ajatus, että nämä
ihmiset tulisi saada yhteen pitemmäksi ajaksi. Niinpä vuokrattiin erilaisia
rauhallisella paikalla sijaitsevia kämppiä viikonlopuksi, esim.
reserviupseerien lomapaikka tai vastaavaa, ja siitä tuli tuo käsite ”Kämppis”.
On aina ollut tärkeää olla rauhallisen luonnon keskellä, paikassa jonne
satunnaiset kulkijat eivät tule häiritsemään keskittymistä. Perustava persoona
kaiken keskellä oli Ville Juntunen, joka nyt on vetäytymässä aktiivisesta
toiminnasta.
Olen siis seitsemän vuoden ajan osallistunut tähän
toimintaan ja olen päässyt seuraamaan näiden ihmisten elämää ja eheytymistä,
enkä koko uskonelämäni aikana ole kohdannut vastaavaa toimintaa missään
muualla. Tulokset ovat olleet suorastaan mahtavia, ja itsekin olen saanut
erikoisella tavalla vahvistua tämän toiminnan keskellä. Minulle tuo toiminta on
ollut elintärkeä henkireikä.
Ajoittain meitä on ollut koolla kuudestakin eri
hengellisestä piiristä, eikä koskaan ole tullut ongelmia erilaisten näkemysten
johdosta, vaan olemme keskittyneet niihin asioihin, jotka meillä ovat yhteisiä.
Sopiva osanottajamäärä vaihtelee kulloisenkin tilanteen mukaan, mutta hyvin
usein meitä on ollut noin viisitoista. Varsinaista suunnitelmaa ja ohjelmaa ei
ole ollut, vaan on toimittu tilanteen mukaan. Olemme suoneet paljonkin yhteistä
aikaa juuri sillä hetkellä kriittisessä tilanteessa olevalle henkilölle, olemme
rukoilleet ja laulaneet, syöneet ja juoneet. Sanaa on jaettu ilman kenenkään
erikoisasemaa. Luonnon keskellä ihminen kohtaa aivan erikoisella tavalla oman ihmisyytensä
ja mikä tärkeintä, Luojansakin. Ihminen kohtaa ihmisen, ihminen on tavattavissa
toiselle ihmiselle!
Tarkoituksemme ei ole perustaa jotakin uutta järjestöä tai
ryhmittymää organisaatioineen ja hallintajärjestelmineen. Markkinoimme tätä
toimintamallia eri piireille yksinomaan luodaksemme maanlaajuista verkostoa
inhimillisen hädän lievittämiseksi. Kokemus on ollut niin rohkaiseva, että
näemme tässä aivan erikoisen Jumalan suunnitelman juuri tätä aikaa varten.
Tärkeätä on oikeassa hengessä toimiminen, avoimena Jumalan
Hengen vaikutukselle. Meillä ei ole mitään patenttiratkaisuja ihmisten
ongelmiin, emmekä siten istu ratsujen eikä jänisten selässä. Kysymys on vuosien
ja vuosikymmenien aikana syntyneistä ongelmista, joita ei ratkaista inhimillisesti
eikä pikaistuntojen kautta, vaan tässä työssä vaaditaan todellista pitkäjänteisyyttä
ja kärsivällisyyttä. Toiminnassamme ei siis ole sijaa äkkipikaisille tai
itsetietoisille vaikuttajille, vaan sydämen lämmöllä ja armahtavaisuudella
osallistuville kanssaihmisille. Me olemme kaikki koolla samalla tasolla,
vertaisina, katsomatta ammatteihin tai ihmisarvoihin. Sanomattakin on selvää,
että jokaisen osallistujan on jollakin tavoin itse täytynyt kamppailla näiden
ongelmien kanssa, käsittääkseen kaiken vaativan aikaa.
Emme siis enää saa haudata ihmisten ongelmia kaatouskonnollisuuden
alle, hukuttaen ihmiset omiin ongelmiinsa. Jumala toki voi tehdä ihmeitäkin,
tuoden silmänräpäyksellisen ratkaisun kärsivän elämään, mutta selvästi näyttää
siltä, että tämä tulee vain harvojen osaksi. Lukemattomat ihmiset on petetty
lupauksilla, joiden toteutuminen ei ole mahdollista, ei noiden ihmisten takia,
vaan seurakunnallisen heikkouden ja epäpuhtauden takia. Me voimme itsellemme uskotella
kaikkea mahdollista, mutta jos meillä ei ole todellista uskoa, pahinta mitä
voimme tehdä on antaa lupauksia, joita ei voida pitää. Tämä on yksi syy siihen,
miksi niin moni pettyneenä on kääntänyt selkänsä hengelliselle elämälle!
Vakuuttavinta kämppiksissämme on ollut se, että jokainen on
saanut luvan olla oma itsensä, omine ongelmineen ja heikkouksineen. Vakavin
ongelmamme tässä ajassa on se, että niin moni ihminen, uskovainenkin, ei ole
totta. Kärsivällä ihmisellä on erittäin tarkka tutka, jolla hän luotaa
tapaamiaan ihmisiä. Hän vaistoaa heti, jos me emme ole totta, jos puheemme ovat
ristiriidassa elämämme kanssa.
Kämppiksen toimintaperiaatteita
Kämppikseen osallistuvalla ei huumeita eikä alkoholia sen paremmin
päässä kuin ei laukussakaan. Ehdoton sääntö!
Vältetään opillisia ja seurakunnallisiin eroavaisuuksiin
liittyviä aiheita. Olemme paikalla vertaisryhmänä, joka huomioi jokaisen osallistuvan
oikeudet. Valitussa tilanteessa voidaan rajoitetusti antaa mahdollisuus oman
yhteisön asioista valistamiseen. Parempi kuitenkin välttää tätä aihetta.
Pyritään omakustannushintaan niin majoituksen kuin ravitsemuksenkin
suhteen. Ruokailu toteutetaan mahdollisimman edullisesti. Jos mahdollista,
huomioidaan erilaiset ruokailunäkemykset, kuten esim. kasvisravinnolla olevat.
Ruuan valmistus ja tarjoilu on hyvä suorittaa pienryhminä (2-5 ryhmässä), niin
ettei ketään rasiteta liiaksi.
Jos kokoontumispaikka on kauempana, pyritään järjestämään
kimppakyytejä, niin että matkakulut tasataan (ei vain bensiinikulut, vaan
hiukan ekstraa auton kulumisesta).
Vastuuhenkilö hoitaa virkansa, ei suurena johtajana, vaan
yleisen edun valvojana. Jokaisella tulee olla mahdollisuus puhumiseen, mutta
myös vaikenemiseen. Moni tulee mukaan luodakseen kuvan toiminnasta ja
erikoisesti meistä ihmisinä. Luottamuksen syntyminen saattaa kestää pidemmän
aikaa ja siten meidän tulee olla todella tarkkoja asenteidemme ja
käyttäytymisemme suhteen.
Toiminta sisältää myös olemisemme omalla paikkakunnalla ja
ihmisten tapaamisen kadulla tai kaupassa. Kämppistoimintaa on myös mahdollinen
saunailta tai tapaaminen erilaisissa tilanteissa. Ei siis ole pakko yöpyä,
vaikka se tekeekin tapaamisesta vaikuttavamman.
Pyritään välttämään kaikkea kaavamaisuutta ja olemaan
avoimia Pyhän Hengen johdatukselle. Meidät voidaan johtaa myös järjestämään
tällainen tapahtuma uskosta osattomille ihmisille, joille ei tällä kertaa
saarnatakaan, vaan annetaan kaikki aika heidän ongelmilleen ja tarpeilleen.
Saatetaan heidät pähkäilemään, että millaisia ihmisiä nämä oikein ovat, kun
ovat uskovaisia, mutta siitä huolimatta näkevät heidän maalliset ja henkisetkin
tarpeensa. Omassa työssäni olen nähnyt tämän selvääkin selvemmin. En ole
koskaan tyrkyttänyt kenellekään mitään omia näkemyksiäni, vaan olen vain
odottanut sitä hetkeä, kun minulta kysytään uskoni perustuksista. Meidän on
vain huolehdittava siitä, että esittämämme asia tulee puhuttelevaksi ja koskettavaksi
siten, että meidät havaitaan rehellisiksi ja tosiksi.
Opettelemme pitämään suumme kiinni ja korvamme ja sydämemme
auki. Jobin todellinen kärsimys ei perustunut paiseisiin ja keholliseen
kärsimykseen. Ystävät olivat lohduttavia niin kauan kuin pitivät suunsa kiinni
seitsemän päivän ajan, mutta heidän avattuaan suunsa alkoi Jobin sielullinen
kärsimys. Jobin kirja on Raamatun vanhin kirja, joten emme kohtaa nyt mitään
uutta asiaa. Olemme mitä suurimman haasteen, mutta samalla mitä
siunausrikkaimman tehtävän edessä. Rukoilkaamme viisautta tämän työmuodon
puolesta, jonka uskon olevan lähtöisin itse Kaikkivaltiaasta Jumalasta. Hän
näkee meidän ahdistuksemme ja ongelmamme, ja on halukas auttamaan. Meidän on
vain lähdettävä liikkeelle unohtaen kaikki menneiden aikojen väärät käsitykset
ja näkemykset. On lukemattomia Herraa etsiviä ihmisiä, yksinäisiä, avuttomia,
toivottomia. Jotta he voisivat luottaa Herraan, on heidän nähtävä Kristuksen
Elämä meissä. ”Joka on nähnyt Minut, on nähnyt Isän!” Tämän Sanan on tultava
lihaksi meissä, niin että ihmiset näkevät meissä Jumalan todellisen työn tässä
viimeisimmässä ajassa. Ei ole ollenkaan yhdentekevää, miten elämme ja mitä
olemme!
Asian sydämellensä saaneena
Markku Vuori
Ihmissuhdekouluttaja
ihminentavattavissa.net
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti