”Mutta epäpyhiä
ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen. Sillä ruumiillisesta
harjoituksesta on hyötyä vain vähään; mutta jumalisuudesta on hyötyä kaikkeen,
koska sillä on elämän lupaus, sekä nykyisen että tulevaisen. Varma on se sana
ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen.” (1.Tim.4).
Miksihän sellaisella tavalla olemme tottuneet rajaamaan
hengelliset asiat kirkollisuuden ja sielunelämän alueelle? Olemme jo selvästi
tuoneet esiin uskomme siihen, että ruumiillisesta harjoituksesta on hyötyä vain
vähään, mutta nyt samassa yhteydessä tuodaan painokkaasti esiin jumalisuuden
hyöty, joka vaikuttaa kaikkeen!
Ajatelkaamme vain pelkästään kehollista olemustamme ja
terveyttämme. Vasta vakavien sairauksien edessä alamme todella ajatella sitä,
miten elämme ja mitä tungemme suuhumme. Jumala on Sanassaan antanut meidän
selvästi ymmärtää mikä meille sopii ja mikä ei. Omalle kansalleen, Israelille,
Hän laati luettelon erilaisista eläimistä, joita kansa sai syödä. Samalla
annettiin kansalle luettelo epäterveellisistä ruoka-aineista. Jokaisen oma asia
oli noudattaa tai jättää noudattamatta annettuja ohjeita, mutta väärät valinnat
eivät missään suhteessa jääneet ilman seurauksia, joiden luettelemiseen
kirjoittajan tiedot ja taidot eivät riitä.
Veren syömisen suhteen kirjoittaja voi vain pitäytyä koko
Raamatun lävitse kulkevaan punaiseen lankaan, joka katkeamattomana kulkee ja
yltää nykyiseen hetkeen asti. Ei ole väliä sillä, mitä ihminen ajattelee ja
opettaa ”uuden valaistuksen” vaikutuksesta. Ihminen ei verta syödessään riko
vain itseään vastaan, vaan jumalallista neuvopäätöstä ja viisautta vastaan!
Vanhassa Testamentissa oli selvä rangaistus säädöstä rikkovaa kohtaan.
Uusi Testamentti on selvästi veren syömistä vastaan,
nimeten sen ainoaksi ruoka-aineeksi, joka uusitestamentilliselle uskovaisella
on aivan yhtä kielletty asia kuin israelilaisellekin. Jos asia todettaisiin
vain yhdessä kohdassa, voitaisiin keksiä erilaisia verukkeita, mutta sama asia
toistetaan kolmeen eri kertaan:
”Sentähden minä
olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät
Jumalan puoleen, vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman
epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu,
sekä verta. Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa
julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina.” (Apt.15:19-21).
”Mutta uskoon
tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on
välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole
laskettu, ja haureutta.” (Apt.21:25).
”Sillä Pyhä Henki
ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää
kuormaa kuin nämä välttämättömät: että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta
ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin
teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!” (Apt.15:28-29).
Jumalisuuden mukanaan tuoma viisaus ja hyvyys ja hyöty
tulevat esiin näissäkin osa-alueissa! Oi Jumalani, millainen hengellinen syvyys
ja mittaamattomuus tuleekaan esiin viimeisimmän lainauksemme sanoista:
”Sillä Pyhä Henki
ja me olemme nähneet hyväksi…”
Missä on tänään yksimielisyys Pyhän Hengen ja meidän
välillämme? Kuka rohkenisi ottaa nämä sanat suuhunsa esiin tullessa seurakunnallisia
ongelmia ja vaikeita kysymyksiä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti