Kuka ja mikä on mitä?
Usein kuulemme
kysymyksen, että voiko luonnehäiriöinen olla uudestisyntynyt kristitty.
Mielenkiintoinen kysymys, todella mielenkiintoinen! Eli jos ihmisellä on vain
yksisuuntainen kosketus sisimpänsä kanssa, niin tietääkö hän oikeastaan
ollenkaan, kuka on? On olemassa tietynlainen sisin, ihmisen sydän ja olemus,
mutta jos ihmiseltä puuttuu kaksisuuntainen kommunikointi, niin millainen tästä
sisimmästä muodostuu? Jos kaikki hyvä on vain näennäistä ja tiedon tasolla
omaksuttua, niin mikä osa tätä hajanaista ja vajavaista persoonallisuutta on
kysymyksemme kohteena? Mikä ja kuka on uudestisyntynyt tai uudistunut?
Mielenkiintoinen kysymys kenelle tahansa tieteilijälle tai sielunhoitajalle!
Jos ihmisessä
mikään ei ole totta ja todellista, vaan lainahöyheniä, toisilta omaksuttua,
niin mitä on se minkä kanssa olemme tekemisissä?
Mistä johtuvat
niin tavattomat pettymykset hengellisyyden alueella? On useammankin
asiantuntijan mielipide, että rakastuminen kestää noin kaksi vuotta. Jos on
kysymys vain siitä, eikä todellista rakkautta ole päässyt muodostumaan, seuraa
vaihteleva määrä ongelmia. Seurakuntaelämässä pätee suurin piirtein sama. Ensi
innostus saattaa kestää pari vuotta, mutta jos kosketus todellisuuteen jää
puuttumaan, päädytään loputtomaan kierteeseen, missä etsitään jotakin uutta ja
kiihottavaa. Tässä tulemme taas yhteen luonnehäiriöisyyden piirteeseen:
kyllästymiseen, pitkästymiseen. Aina olisi oltava jotakin uutta ja vaihtelevaa,
jatkuvaa viihdettä, joka vie ajatukset pois omasta itsestä!
On jo aika
todeta se seikka, mikä on kaiken tämän kirjoittamisen eräänä motiivina. Alamme jo huomata, että todellakin
vääristyneessä kristillisyydessä on joka ikinen luonnehäiriöisyyden piirre
muodossa tai toisessa, eli kristillisyydessä on petollisesti kätketty
kasvualusta tuhoaville voimille!
Kun Herramme
puhui fariseuksista kalkittuina hautoina, saattoi hän tuskin valita osuvampaa
kuvausta sille ulkonaisesti kauniille ja hurskauteen puetulle hengellisyydelle,
mikä vallitsi jo sen ajan ulkokultaisissa. Näennäisesti
kaikki oli hyvin, noudatettiin näennäisesti
kaikkea vaadittua, mutta vain silmän näkemällä tavalla. Noudatettiin asioita
ulkonaisesti, mutta sydän, eli oma olemus ei ollut mukana!
Kirjanoppineet
eivät olleet mitään salasyntisiä tai selvästi vilpillisiä ihmisiä, vaan
moraaliltaan mitä korkeimmalla tasolla olevia opettajia. He noudattivat
tiettyjä asioita pienintä piirtoa myöten, mutta toisia asioita he opettivat
vain muille, koskematta sormellaankaan niihin taakkoihin, mitä sälyttivät
toisten ylle.
Tässä on yksi
satuttavimmista ja kipeimmistä asioista kaikessa hengellisessä toiminnassa.
Itse voin sanoinkuvaamattoman huonosti menneinä vuosina, uskaltamatta (ainoa
oikea ilmaus) nähdä kaiken takana olevia tekijöitä. Ainakin niissä piireissä
missä työskentelin suurimman osan aikaa, vallitsi mitä tuskastuttavin
valheellisuus ja väärien todistusten antaminen lähimmäisestä, vuodesta ja
vuosikymmenestä toiseen. On pakko käyttää aivan erikoislaatuisia ilmaisuja
tässä yhteydessä. Ei enää voida puhua vain tietyistä valheellisuuksista tai
valheista, vaan kun mennään kyllin pitkälle, on puhuttava jo valheen maailmasta. Entiset valheet on kätkettävä
uusiin, entistä vilpillisempiin puheisiin, joten saavutetaan lopulta tila,
jossa ei enää pystytä palaamaan todelliseen!
Yksi
pahimmista piirteistä luonnehäiriöisellä on hänen valheellisuutensa. Hän ei
suoranaisesti kerro jotakin tietoisesti paikkaansa pitämätöntä, vaan hän kertoo
omista mielleyhtymistään, joita hän pitää aivan totena. Kun saman virheen tekee
tarpeeksi usein, ei se enää tunnukaan virheeltä!
Jos
seurakunnassa ovat kaikki jo mainitsemamme negatiiviset, luonnehäiriöisyyteen
viittaavat tekijät, niin kuinka monta vielä tulee ottaa esiin?
Kirjoittajalle
on kautta neljän vuosikymmenen ollut hämäännyttävintä se, kuinka paljon täysin
paikkaansa pitämättömät asiat ovat saaneet vallata tilaa kristillisessä
maailmassa. Kuvanneeko vallitsevaa tilannetta se, kuinka parikin kertaa joku on
noussut esiin kotikokouksessa ja painokkaasti lausunut: ”Minä en ollenkaan
tiedä, pitääkö tämä paikkansa, mutta sanon sen kuitenkin!”
Usko parempaan
Emme kirjoita
tätä kaikkea vain viihdyttääksemme ihmisiä tai saattaaksemme jotkut häpeän
alaisiksi. Tarkoituksemme on vilpittömästi osoittaa, että uskomme syvästi
johonkin parempaan, johon kuitenkin on pyrittävä syvän kuilun ylitse.
On siis
toivoa, mutta jättäessämme menneisyyden taakat sinne minne ne kuuluvatkin,
menneisyyteen, on meidän uudelleen löydettävä usko johonkin parempaan, tai
siihen parempaan, joka meille seurakuntanakin on tarkoitettu. Meissä ihmisinä
on vain yksi aivan käsittämätön ominaisuus, mikä ehkä on suurin este tiellämme
parempaan. Se on meidän kotiutumisemme pahaan oloon! Joka on pettynyt
menneisyyteen ja pelkää tulevaisuutta, turvautuu mieluiten johonkin
varmistettuun asemaan, olkoon se sitten kuinka tuskallinen tahansa.
Sanomattakin on selvää, että tällaisen ihmisen toivo eheytymisestä ja
ihmisarvoisesta elämästä on hyvin heikko.
Me katsomme
tehtäväksemme rohkaista jokaista lähtemään suureen seikkailuun, ikään kuin
valkopurjeisella laivalla tuntemattoman ulapan ylitse. Jos nykyisessä satamassa
on paha olla ja merirosvot ovat vallanneet sen, on ainoa tie paeta niin kauan
kuin voimat siihen riittävät. Pako voi tapahtua parhaiten yöllä, muiden
nukkuessa ja vanginvartijoiden ollessa tokkurassa. Tärkeintä ei ole pakoväline
tai ajankohta, tärkeintä on halu paeta pahaa oloa ja löytää jotakin
parempaa!
Paratiisia
emme tämän maan päällä tule löytämään, eikä kenelläkään tule olemaan
täydellistä maallista onnea. Mutta uskomme vakaasti pieniin keitaisiin tämän
myrskyävän ja pahan maailman keskellä. Tärkein hetkesi ei ole takanapäin, eikä
myöskään edessäpäin. Tämän olevaisuutesi tärkein hetki on irtautua menneestä ja
vääriin asioihin sitovasta nyt,
ja lähteä kohti sinulle arvollista elämää. Vaikeinta tässä kaikessa on
kuitenkin entisestä luopuminen ja tuntemattomaan astuminen. Useimmilla se
merkitsee valtavan rotkon ylittämistä, missä syvyys tuntuu nielevän kaiken.
Luonto on kaiken siten järjestänyt, jotta ero entisen ja uuden välillä olisi
mahdollisimman selvä.
Kaikki on
toisaalta kuin valtameren ylittämistä, etäisyyden saamiseksi. Luotammeko
siihen, että meitä kannetaan niinäkin hetkinä, jolloin emme itse pysty
asemaamme varmistamaan? Omavoimaisuutemme tähden meidät pakotetaan ylittämään
kammottavina ammottavia rotkoja ja myrskyäviä meriä, jotta voisimme oppia
luottamaan ja turvautumaan vain Häneen, joka on meidät tähän elämään asettanut.
Kaikki mennyt
on ollut tarpeellista ja on sitä edelleenkin. Miksi on pitänyt odottaa näin
kauan, niin monia pitkiä ja tuskallisia vuosia? Sitä emme tiedä, mutta tiedämme
nyt tulleen hetken, jolloin opimme luottamaan siihen, että Elämä kantaa meitä,
emmekä me elämää.
Tyhjän päälle heittäytyminen
Tiedän
henkilökohtaisesta kokemuksesta mitä merkitsee omavoimaisuudesta irtautuminen
ja tyhjän päälle heittäytyminen. Pelko ei ole tuntematon käsite näinä hetkinä,
kun kaikki entinen viedään. Ei ole varaa sanoa tehneensä suuria ratkaisuja
kunniakkaasti eteenpäin kulkemiseksi. Vain osan ratkaisuista tein tietoisesti
omana päätöksenä. Suurimpaan osaan irrottavista tekijöistä johtivat olosuhteet,
joiden herra en enää vuosikymmeniin ollut. Eli nöyryydessä on jokaisen
tunnustettava, että kaiken takana sittenkin koko ajan on jotakin muuta kuin oma
viisautemme ja selviytymiskykymme. Mitä emme järkevästi itse ratkaise, se
meidät pakotetaan tavalla tai toisella selvittämään!
Tiedän miltä
tuntuu, kun loppuu vuosikymmenien pituinen, riitainen avioliitto.
Samanaikaisesti viedään salakavalalla tavalla työpaikka, asumismahdollisuus,
toimitilat, ystävyyssuhteet, jopa asuntovaunupaikka lähiseudun leirintäalueella.
Tiedän mitä merkitsee lähteä pakoon vertaansa vailla olevaa fanaattisuutta,
niin että menettää jopa entisen seurakuntayhteytensä uhkailujen ja panettelujen
saattelemana, ilman että kukaan entisistä ystävistä tunnistaisi kaiken tämän
todellisuutta, tai olisi kiinnostunut siitä kuinka nyt selviän!
Yksi
luonnehäiriöisyyden vakavimmista piirteistä on todellisuudentajun
vääristyminen, vaikka tätä puolta ei moni ammattilainenkaan ole pannut merkille
sen koko laajuudessa. Ystävät, jos heitä sellaisiksi voidaan kutsua, ovat
ainakin toistaiseksi pitäneet kiinni kaikista valheista ja vääryyksistä, mitkä
vuosikymmenien aikana ovat lujittuneet osaksi yhteisöllisyyttä. Kaikki kuin
suoraan luonnehäiriöisten uhrien kertomuksista, vain hengellisyyden nimissä!
Tuntuu
suorastaan kauhistuttavalta utopialta se, että uskotaan kaiken olevan kunnossa,
jos asiasta ei puhuta. Olen moneen kertaan kuullut kehotuksen vaieta vääristä
asioista, ja puhua tulisi kuulemma vain hyvistä asioista. Nyt lähes
neljänkymmenen vuoden kokemuksen perusteella ei mikään ole muuttunut paremmaksi
tämän utopistisen ajatuksen mukaisesti, päinvastoin! Meidät tuomitaan tekojemme
mukaan, ja sanoillamme on merkitystä vain siinä suhteessa, miten me niitä
elämässämme noudatamme.
Jos
todellisuus nyt rynnii päällemme väistämättömällä voimalla, on pakko asennoitua
aivan uudella tavalla. Sen sijaan että olisimme seurakuntaelämässä olleet
luomassa keidasta ja toipumispaikkaa kärsiville ihmisille, olemme petojen
lailla haavoittaneet jo täysin arpien peittämiä ihmisiä. Onko meissä miestä ja
naista tunnustamaan totuus? Totuus on,
että kristillisyys on tuottanut tavattoman määrän rikkinäisiä ihmisiä!
Nekin, jotka eivät ole luoksemme tulleet sisäisesti hajanaisina, me olemme
saattaneet henkiseen sekasortoon. Järjetöntä, järjetöntä! Kumpiko? Se että
puhumme tällaista, vai se, että tällaista todella on tapahtunut?
Heikot ja väkevät
Seurakunnan
tulisi olla heikkojen pakopaikka yksinomaan jo muutaman Herramme lausuman
ajatuksen perusteella. Mutta todellisuus tänä päivänä on toisenlainen. Itse
kukin haluaa olla voittajien puolella, ja siksi heikkoutta ei enää sallita,
vaan jokaisen täytyy näytellä vahvaa. Todella vahvaa ihmistä ei ole
olemassakaan! Meillä itsekullakin on vain toisistaan poikkeava kyky peitellä
heikkouttamme, niin että vahvimman oloinen ihminen onkin parhain
näyttelijä, joka on onnistunut naamioitumaan vahvaksi! Järjetöntä, järjetöntä!
Mitä suurinta itsepetosta, kaikkien pettämistä!
Lattiaa
kuuraava siivoojanainen siis haluaa hallita omalla tasollaan. Hän joko soimaa
työtoverinsa rätin jälkiä tai samassa seurakunnassa käyvää uskonsisartaan.
Vessoja laatoittava muurari silmäilee arvostelevasti jokaista kylpyhuonetta tai
pisuaaria, jossa vierailee tarpeen mukaan, moittien saumojen laatua tai
veljensä asennetta sen päivän saarnaan. Toimitusjohtaja istuu etupenkissä ja
myhäilee arvostavasti papin kiittäessä tätä seurakunnan saamasta
lahjoituksesta, mutta kotonaan toivottaa valkokauluksisen sinne minne
kuuluukin. Mitä tämä kaikki on muuta kuin vallan harjoittamista, arvoasetelmien
luomista, nokkimista, alistamista?
Vallan
harjoittamista on siis sielläkin, missä emme ole sitä ennen nähneet tai
kuvitelleet olevankaan. Mitä tietää siivoojanainen vallan käytöstä? Voi pyhä
yksinkertaisuus! Asiantuntija alallaan! Räpättäessään miehelleen lattialle
unohtuneista alushousuista tai takkuisesta tukasta, harjoittaa hän valtaansa
kuin pienen valtakunnan kuningatar! Alamainen on se, joka jää asioiden
selvittelyissä toiseksi, alakynteen!
Sain aikanaan
olla tuomassa esiin hyviä asioita, jotka toteutettuina olisivat muuttaneet
seurakuntia suuressa määrin. Mutta sitä mukaa kuin asiat olin julkituonut,
huomasin niiden alkuperän olevankin kuulijoissani, jotka kaiken esittivät omina
ajatuksinaan, moittien minua juuri niistä asioista, joista olivat kokeneet
minun puhuneen negatiivisina. Uskomatonta, mutta totta! Taas yksi
luonnehäiriöisyyden peruspylväistä: negatiivisten asioiden projisoiminen
toiseen ihmiseen, omien vikojen näkeminen lähimmäisessä. Kieltäytyminen omaan
sisimpäänsä katsomisesta!
Oikeastaan
kaikki se hyvä, mitä vuosikymmenien aikana Jumalan avulla pystyin tarjoamaan
kuulijoilleni ja lukijoilleni, on nyt luettu jonkun toisen aikaansaamaksi, ja
minut on leimattu kaikella sillä negatiivisuudella, mikä on tehnyt tuhojaan
panettelijoissa. En todellisuudessa oikein vieläkään uskalla nähdä koko
totuutta tässä asiassa. Itseeni kohdistunut ja vieläkin kohdistuva mainemurha
on vertaansa vailla hyvin monessa suhteessa. En sano tätä itsesäälistä vaan
pelosta, että kaikki tämä tuo tiettyjen ihmisten ylle peruuttamattoman tuomion!
Minä en tuomitse ketään, mutta jo luonnon laki on, että kaikki vääryys saa
palkkansa, usein jo tämän elämän aikana!
Pitäisikö
minun kaikesta huolimatta sanoa jotakin muuta, kuin mikä on totuus? Auttaisiko
se meitä tiellämme kohti kirkkautta? Tuskin. Eikö totuus ole se, mikä tekee
meidät vapaiksi, irrottaa raskaat valheellisuuden kahleet jaloistamme?
Totuus on
usein kaikkea muuta kuin miellyttävää. Siksi emme omasta halustamme katselekaan
sitä mielellämme — muuta kuin muiden ihmisten kohdalla!
Rakkautta ei
ole totuudesta vaikeneminen, vaikka se hetkellisesti tuntuisikin oikealta
ratkaisulta. Rakkautta on kiinnittää toisen huomio rikkinäiseen
autonrenkaaseen, paljaana olevaan sähköjohtoon, katosta roikkuvaan
tiiliskiveen, uupumukseen, jota toinen ei itse havaitse. On vain kysymys siitä,
miten sen sanomme, julkituomme!
Rakkautta on
sekin, jos varoitan erilaisista valheellisista naamioista. Kuinka pelottavaa
onkaan se, että joukko ihmisiä lähtee kokouksiin naamio kasvoillaan ja
rakkaudelliset eleet vihan peitteenä! Toivotetaan Jumalan siunausta ja halataan
lempeästi, irvistäen inhosta sisimmässään. Kiitetään ja kehutaan suulla ja
ilmeellä, sydämen huutaessa vihasta!
Rakastan sinua
ulkomailla, vihaan kotimaassa! Halaan sinua kokousten väliajalla, panettelen
kun olet kauempana! Jumalani, Jumalani, jos tämä on todellista kristillisyyttä,
olen mieluummin kuin portto ja publikaani!
Markku Vuori
Jatkuu…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti