”Valvokaa sentähden ja muistakaa, että minä olen kolme vuotta lakkaamatta yötä ja päivää kyynelin neuvonut teitä itsekutakin. Ja nyt minä uskon teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun, hänen, joka on voimallinen rakentamaan teitä ja antamaan teille perintöosan kaikkien pyhitettyjen joukossa.” (Apt.20).
Paavali-veljemme puhuu kyynelistä. Miksi näin suuren
uskonmäärän omaava henkilö ei vain riemuitse ja korosta ylistyskokousten
merkitystä? Eikö kaikki suru tulekin syrjäyttää voimallisella itsehillinnällä
ja suremiselta kieltäytymisellä? Emmekö me jokainen ainakin jossakin määrin
masennu Paavalin puheista, jotka eivät ole selvässä linjassa nykyisen ajattelun
kanssa? Miten tällainen uskonsankari saattaa kirjoittaa luettavaksemme?:
”Minä sanon
totuuden Kristuksessa, en valhettele - sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä
Hengessä - että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni.”
(Room.9).
Tällaisessa määrin hän ajatteli pelastumattomia
kansalaisiaan! Rohkenenko edes esittää kysymystä siitä, miten on meidän
suhteemme tässä ajassa, jossa ihminen kaikenlaisten kipujensa keskellä etsii
tyydyttävää ratkaisua elämänsä ongelmiin? Toiset käskevät unohtamaan kaiken
menneen ja pahan ja siten aloittamaan puhtaalta pöydältä nauraen ja iloiten! Toiset
taas innostavat iloitsemaan ja ylistämään, vaikka ”sydän märkänis”. Mikä on Paavalin
ratkaisu tilanteeseemme?:
”Ja nyt minä uskon
teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun, hänen, joka on voimallinen
rakentamaan teitä ja antamaan teille perintöosan kaikkien pyhitettyjen
joukossa.”
Taidan kuulua siihen joukkoon, joka on korviaan myöten
täynnä mitä erilaisimpia ihmisten esittämiä ratkaisuja ja neuvoja, jotka eivät
ole toimineet heidän omalla kohdallaan sen paremmin kuin muidenkaan kohdalla! Totuudeksi
taitaa jäädä se tosiasia, että meidän on itkettävä monet itkut elämämme aikana,
tahdomme sitä tai emme! Mitä hävettävää itkussa voisi olla, jos emme itke
itsesäälistä! Joskus on siinäkin tapauksessa aivan oikeutettua todeta, että
meitä on loppujen lopuksi kohdeltu aikamoisella vääryydellä ja voimme asiasta
irti päästäksemme todeta vaikka aivan ääneen: ”Voi minua raukkaa, kun olen niin
surullinen!”
Monenlainen murhe ja itku vaikuttavat meidän
iankaikkiseksi parhaaksemme. Ne osoittavat, että emme kaikesta huolimatta ole
sittenkään itsemme varassa, vaan jo tässä ajassa näkymätön liina käväisee
kasvoillamme kerätäkseen itseensä kyyneleitämme, jotka tallennetaan meille
näkymättömään maljaan!
”…ja heillä oli
kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset…” (Ilm.5).
Jokin sisimmässäni vakuuttaa, että vain kyynelvirtamme
saa rukouksemme liitämään noihin maljoihin! Vielä on varmaankin moni kyynel virtaava
ennen todellista autuuttamme, mutta iloitkaamme jo nyt Hänestä, jonka Olemuksen
lainauksemme niin selvästi tuovat julki:
”Ja hän hävittää
tällä vuorella verhon, joka verhoaa kaikki kansat, ja peiton, joka peittää
kaikki kansakunnat. Hän hävittää kuoleman ainiaaksi, ja Herra, Herra pyyhkii
kyyneleet kaikkien kasvoilta ja ottaa pois kansansa häväistyksen kaikesta
maasta. Sillä Herra on puhunut. Ja sinä päivänä sanotaan: ’Katso, tämä on
meidän Jumalamme, jota me odotimme meitä pelastamaan; tämä on Herra, jota me
odotimme: iloitkaamme ja riemuitkaamme pelastuksesta, jonka hän toi.’”
(Jes.25).
Yksikään aito kyyneleemme ja murheemme ja parkumme ei jää
huomioimatta Häneltä, johon olemme panneet koko toivomme! Nyt on tämä aika,
paras on vielä edessämme!
”Katso, Jumalan
maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen
kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; ja hän on
pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää
oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki
entinen on mennyt.’ Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä
teen kaikki.” (Ilm.21).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti