”Mutta epäpyhiä
ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen. Sillä ruumiillisesta
harjoituksesta on hyötyä vain vähään; mutta jumalisuudesta on hyötyä kaikkeen,
koska sillä on elämän lupaus, sekä nykyisen että tulevaisen. Varma on se sana
ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen.” (1.Tim.4).
”Sillä Pyhä Henki
ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää
kuormaa kuin nämä välttämättömät: että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta
ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin
teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!” (Apt.15:28-29).
Jumalisuuden mukanaan tuoma viisaus ja hyvyys ja hyöty
tulevat esiin näissäkin osa-alueissa! Oi Jumalani, millainen hengellinen syvyys
ja mittaamattomuus tuleekaan esiin viimeisimmän lainauksemme sanoista:
”Sillä Pyhä Henki
ja me olemme nähneet hyväksi…”
Missä on tänään yksimielisyys Pyhän Hengen ja meidän
välillämme? Kuka rohkenisi ottaa nämä sanat suuhunsa esiin tullessa seurakunnallisia
ongelmia ja vaikeita kysymyksiä? Kuinka paljon olemmekaan elämämme aikana
esittäneet omasta mielestämme päteviä totuuksia ja joutuneet sitten
loppumattomalta näyttäviin perusteluihin ja selityksiin! Miksi ei voisi
meidänkin kohdallamme olla totta:
”Nämä sanat Herra
puhui koko teidän seurakunnallenne vuorelta, tulen ja synkkien pilvien
keskeltä, suurella äänellä, eikä siihen enempää lisännyt. Ja hän
kirjoitti ne kahteen kivitauluun ja antoi ne minulle.” 5.Moos.5).
Alkuseurakunnan aikana jumalallisen viisauden omaavat
julistajat ja hengelliset johtajat saattoivat sen aikaisen Jumalan kansan ajan
tasalle syömistäkin koskevissa asioissa, täydellisessä sovussa Pyhän Hengen
kanssa! He eivät tuoneet julki omia ajatuksiaan ja näkemyksiään, sillä heillä oli
tieto siitä, miten Jumala aikanaan oli toiminut Mooseksen ja sen aikaisen
kansan suhteen. Kuinka vaikuttavat sanat ovatkaan:
”Nämä sanat Herra
puhui koko teidän seurakunnallenne vuorelta, tulen ja synkkien pilvien
keskeltä, suurella äänellä, eikä siihen enempää lisännyt.”
Ei ole kysymys sanojen määrästä, vaan niiden laadusta!
”Vaan sinä, kun
rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja
sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle. Ja kun rukoilette, niin älkää
tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän
monisanaisuutensa tähden kuullaan. Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä
teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan.”
(Matt.6).
Mitä tulee jumalanpalveluksiin, turvaudutaan usein
monisanaisuuteen saarnoissakin siinä määrin, että puhe rönsyilee sellaisella
innolla ja laajuudella, ettei kokouksen jälkeen yksinkertaisesti muista
oikeastaan yhtään selvää ajatusta käsitellystä aiheesta! Minne ovat kadonneet
entisaikojen tuliset ja palavat saarnat, kun jokainen lause tuli selvästikin
ihmisen ulkopuolelta? Tätä jouduin hiljattain ajattelemaan kokouksessa, jossa
olin pakotettu jatkuvasti muuttamaan asentoani ja heiluttelemaan jalkojani.
Rukoukseni täytyi aivan pakottaa kohdistumaan jokaiseen kuulijaan ja heidän
siunatuksi tulemiseensa, jotta taka-alalle olisi painunut jatkuva huokaus:
”Rakas Herra, anna saarnamiehen jo lopettaa, kun hänellä ei kerran ole mitään
todellista sanomaa!”
On todella surullista se, kuinka onnellinen ihminen on
joskus, tai aika useinkin, kokouksen loppumisesta ja loppulaulusta! Piinaavan
pitkäveteisen saarnan aikana tapahtuva jatkuva jalkojen liike ja selän
verryttely, niin, onko se ruumiillista harjoitusta, josta on hyötyä vain
vähään?
”Mutta epäpyhiä ämmäin
taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen. Sillä ruumiillisesta
harjoituksesta on hyötyä vain vähään; mutta jumalisuudesta on hyötyä kaikkeen,
koska sillä on elämän lupaus, sekä nykyisen että tulevaisen. Varma on se sana
ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen.” (1.Tim.4).
Onko meidän sanamme varma ja kaikin tavoin hyödyllinen
kuulijoillemme, niin että sen voi vastaanottaa tietoisuudessa, ettemme me puhu,
vaan Itse Sana Henkensä välityksellä?
”Jos te näitä
vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!”
Miksi näyttää siltä, että ohjeemme ja neuvomme ovat sitä
luokkaa, ettei meillä kerta kaikkiaan ole mahdollisuutta vakuuttaa
kuulijoitamme kaiken hyvän toteutumisesta, vaan joudumme sitomaan heidät
itseemme ja mahdollisesti huomenna keksimiimme parempiin neuvoihin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti