”Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on
lähellä. Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella
ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi, ja Jumalan rauha, joka on
kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne
Kristuksessa Jeesuksessa. Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä
kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä
kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa;
mitä myös olette oppineet ja saaneet ja minulta kuulleet ja minussa nähneet,
sitä tehkää, niin rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.” (Fil.4).
Tulisiko meidän
ajatella myös tätä?:
”Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja
ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä joka tahtoo pelastaa
elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän
pelastaa sen. Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa
koko maailman, mutta saattaisi itsensä kadotukseen tai turmioon? Sillä joka
häpeää minua ja minun sanojani, sitä Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän
tulee omassa ja Isänsä ja pyhäin enkelien kirkkaudessa.” (Luuk.9).
Aamuhartaudessa puhuttiin
ekumeniasta ja siihen suhtautumisesta. Mikä minulle itselleni jäi
päällimmäiseksi vaikutukseksi tuosta ”hartaudesta”? Ellen käsittänyt aivan
väärin, jäi kuulemani sanomaksi meiltä odotettava ”hengellinen kaikkiruokaisuus”!
Meidän odotetaan avautuvan ja hyväksyvän kaikki kohtaamamme uskonnolliset vaikutukset
ja tekijät, ekumenian ja yhteiskristillisyyden nimissä. Miksi? Koska on
väärin halveksia tai alas painaa jotakin toista ihmistä ja hänen näkemyksiänsä.
Tässä tulee julki
kristillisyyden perusongelma, joka perustunee siihen, mikä jo ensimmäisinä
uskon vuosinani selvisi minulle kirkkaan valon tavoin: ”Suuri osa
uskovaisuudestamme perustuu siihen, että näemme toiset ihmiset huonompina
kuin itsemme.” Tämän Herramme Itse tuo julki kertomuksessaan:
”Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän
sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset,
huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani. Minä paastoan
kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.' Mutta
publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti,
vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.' Minä
sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä
jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se
ylennetään.” (Luuk.18).
”…enkä myöskään niinkuin tuo publikaani!”
Tämä kaikki ei
oikeuta ekumeeniseen ajatteluun! Päinvastoin! Kaiken yllä on aivan kuin
taivaalle kirjoitettuna kehotus toinen toisensa kunnioittamisesta! Kunnioittaminen
ei missään suhteessa velvoita samoin ajatteluun ja samojen näkemysten itselle
omaksumiseen! Meitä ei ole kutsuttu vertailemaan itseämme toisiin ihmisiin, ”publikaaneihin”,
vaan ottamaan joka päivä oma ristimme ja seuraamaan Herraamme meille
valmistetulla tiellä. Kaikki toiset meidän tulee jättää Jumalan armon varaan,
joka tämän elämän ajaksi jää meille arvoitukseksi heidän osaltaan, Kiitos siitä
Jumalalle!
”Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti