Social Icons

Pages

tiistai 22. marraskuuta 2016

Ainoastaan Herrassa on vanhurskaus ja voima.



”Joka tuulta tarkkaa, ei kylvä; ja joka pilviä pälyy, ei leikkaa. Niinkuin et tiedä tuulen teitä etkä luitten rakentumista raskaana olevan kohdussa, niin et myöskään tiedä Jumalan tekoja, hänen, joka kaikki tekee. Kylvä siemenesi aamulla äläkä hellitä kättäsi ehtoollakaan; sillä et tiedä, tuoko onnistuu vai tämä vai onko kumpikin yhtä hyvä.” (Saarn.11).

Meitä ei ole selvästikään kutsuttu tietämään, vaan uskomaan. Eikä meille tarkoitettu usko ole vain joidenkin asioiden totena pitämistä, vaan usko tarkoittaa hengellisen tietoisuuden käytännössä toteuttamista. Eli niin kuin olemme jo vuosien ajan korostaneet, hengellinen materiaali tarkoittaa todellista kristillistä elämää sen kautta, että näkymätön muuttuu näkyväksi hedelmäksi. Tieto itsessään ei siis ole mikään uskovaiselta odotettava hedelmä, vaan Kristuksen Elämän toteutuminen meissä!

Jo pelkkä ihmisenä oleminen sisältää valtavan määrän tietoisuutta, jota emme kykene vieläkään todistamaan. Ihminen on monessa suhteessa arvoitus itselleen kaikesta tieteen kehittymisestä huolimatta.

”Niinkuin et tiedä tuulen teitä etkä luitten rakentumista raskaana olevan kohdussa, niin et myöskään tiedä Jumalan tekoja, hänen, joka kaikki tekee.”

Kuinka surullista onkaan se, että nykyajan ihminen sellaisella tavalla pyrkii tekemään Jumalan ja Hänen tekonsa olemattomiksi oletetulla tietoisuudellaan. Ihminen haluaa uskoa vain sen, minkä näkee, mutta tekee kaiken tämän aivoillaan, joita ei näe ja joiden toimintaa ei vieläkään pysty pohjaan asti selittämään!

Ihminen luottaa omaan viisauteensa ja vapauteensa, uskoen olevansa luomakunnan herra. Sitä hän onkin omalla alueellaan ja omalla tavallaan, mutta ei käsitä ollenkaan mitä tarkoittavat Jumalan teot, joista hänkin on osa. Hän on Jumalan kuva, mutta vihollisen voimien vääristämällä tavalla hän uskoo omaavansa kykyjä ja ominaisuuksia, joita hän käyttää oman itsensä korostamiseen ja omaksi kunniakseen.

On tuleva hetki, jolloin:

”Eivät ne mitään ymmärrä, jotka kantavat puukuviansa ja rukoilevat jumalaa, joka ei voi auttaa. Ilmoittakaa ja esiin tuokaa - neuvotelkoot keskenänsä - kuka on tämän julistanut hamasta muinaisuudesta, aikoja sitten ilmoittanut? Enkö minä, Herra! Paitsi minua ei ole yhtään jumalaa; ei ole vanhurskasta ja auttavaa jumalaa muuta kuin minä. Kääntykää minun tyköni ja antakaa pelastaa itsenne, te maan ääret kaikki, sillä minä olen Jumala, eikä toista ole. Minä olen vannonut itse kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, peruuttamaton sana: Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman, minulle jokaisen kielen valansa vannoman. Ainoastaan Herrassa - niin pitää minusta sanottaman - on vanhurskaus ja voima. Hänen tykönsä tulevat häveten kaikki, jotka ovat palaneet vihasta häntä vastaan. Herrassa tulee vanhurskaaksi kaikki Israelin siemen, ja hän on heidän kerskauksensa.” (Jes.45).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text