”Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka
Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne
omat? Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala
ruumiissanne.” (1.Kor.6).
Mitä tästä voimme
päätellä? Voiko uskovainen olla aivan näkymätön ja millään tavoin muista
ihmisistä erottumaton? Onko kaikki kristillisessä elämässä todella ”ilmaista”?
”Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole
rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta
viiniä ja maitoa. Miksi annatte rahan siitä, mikä ei ole leipää, ja työnne
ansion siitä, mikä ei ravitse? Kuulkaa minua, niin saatte syödä hyvää, ja
teidän sielunne virvoittuu lihavuuden ääressä. Kallistakaa korvanne ja tulkaa
minun tyköni; kuulkaa, niin teidän sielunne saa elää.” (Jes.55).
Jumalan armotarjous
on todellakin ilmainen ja palvelee meidän parhaaksemme, mutta se on jotakin
paljon, paljon enemmän kuin esim. seurakuntien ilmaisruokailut. Kaikki on
kuvattu meille sellaisella tavalla, että tajuamme olevamme ansiottomia, mitään
ansaitsemattomia. Mikä on tarkoitus ilmaisella ruokailulla jumalallisessa
mielessä? Meille tarjotaan mahdollisuus kestävään ja iankaikkiseen elämään,
mutta meillä on kaikessa oma osuutemme! Jumalallisen ruoan tarkoitus on
aikaansaada meissä reaktio, joka tuo mukanaan käsityksen henkilökohtaisesta
vaelluksesta hengellisen ruoan vaikuttamassa uudessa elämässä?
”Kuulkaa minua, niin saatte syödä hyvää, ja teidän sielunne virvoittuu
lihavuuden ääressä. Kallistakaa korvanne ja tulkaa minun tyköni; kuulkaa, niin
teidän sielunne saa elää.”
Osallistun jatkuvasti
eri seurakuntien ilmaisiin aterioihin ja kahvitarjoiluihin, maksaen kuitenkin
joka kerta syömästäni. Joillekin ruokailijoille tuntuu nyt tottumuksen jälkeen
maailman luonnollisimmalta asialta heidän saamansa ilmainen ateria. Siis kuin
Manulle illallinen! Jotenkin koen tämän olevan kuva laajemmista
seurakunnallisista piireistä, jotka pitävät kaikkea hengellistä kokemustaan
aivan luonnollisena ja luontaisena. Eli korostetaan kaiken ilmaisuutta ja
lahjamaisuutta luontaisena etuoikeutena. Eli uskotaan, ettei mikään
hengellisellä alueella maksa mitään. Ruoka on todellakin ilmaista, mutta saako
se meissä aikaan tarkoitetun reaktion?
Olemme jo kertoneet
profeetoista, jotka saivat tehtäväkseen syödä kirjakäärön, joka suussa maistui
makealta, mutta karvasteli vatsassa.
”Ja minä menin enkelin tykö ja pyysin, että hän antaisi minulle sen kirjasen.
Ja hän sanoi minulle: ’Ota ja syö se; se on karvasteleva vatsassasi, mutta
suussasi se on oleva makea kuin hunaja.’ Niin minä otin kirjasen enkelin
kädestä ja söin sen; se oli minun suussani makea kuin hunaja; mutta sen syötyäni
minun vatsaani karvasteli. Ja minulle sanottiin: ’Sinun tulee taas profetoida
monista kansoista ja kansanheimoista ja kielistä ja kuninkaista’.” (Ilm.10,
Hes.3).
Harva meistä on
minkäänlainen profeetta, mutta tässä on mitä elävin kuva hengellisen ruoan
vaikutuksesta meissä jokaisessa. Meissä oleva ei voi olla näkymättä tavalla tai
toisella!:
”Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki
olla kätkössä; eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan,
ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville. Niin loistakoon teidän valonne
ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät
teidän Isäänne, joka on taivaissa.” (Matt.5).
”Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa:
'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on
sisällisesti teissä.” (Luuk.17).
Mutta Jumalan Hengen
temppelinä meidän odotetaan tulevan nähtävällä tavalla!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti