Ote
kirjoituksesta ”Kulissien maailma”
Julkaistu perjantai 18. huhtikuuta 2014
Tämän
tekstin uudelleen julkaiseminen on ollut pidempään mielessäni, mutta nyt vasta
muistin oikeat hakusanat.
Niin,
ihmiselämä on hyvin kummallinen, käsittämätön. Tivoli ei olekaan vain jossakin
rannikon suurkaupungissa, vaan se on usein siellä, missä tulisi olla todellisen
Jumalan pelon ja vavistuksen Hänen Sanansa edessä. Miten saattoi olla
mahdollista, että seurakuntaelämästä oli tullut sellaista sirkusta? Tätä
Johannes ei milloinkaan elämänsä aikana tulisi käsittämään. Hänen mieleensä
palasi yhä uudelleen tuo hänen unensa Klausin sikarapakosta ja siinä rypevistä
seurakuntalaisista. Hän oli kertonut siitä harvoille valituille veljillensä ja
sisarillensa, eivätkä kaikki olleet lainkaan käsittäneet sen merkitystä.
"Sehän oli aivan hullu uni!", oli usean kanta asiaan. Mutta
todellisuudessa ääni Johanneksen sisimmässä vakuutti hänelle, ettei tuo uni
vastannut missään suhteessa kaiken sen älyttömyyttä ja suoranaista hulluutta,
mitä seurakunnan keskuuteen oli tullut. "Vähäinenkin hapatus hapattaa koko
taikinan." Kuinka tarkkaan olikaan kaikki tiedetty jo Jumalan Sanassa! Ei
ollut mitään merkitystä sillä, kuinka todellista ja oikeaa julistus oli
päällisin puolin. Pienikin hapatus, väärä korostus, Sanasta pois ottaminen,
siihen lisääminen, inhimillinen ajatus, riitti hapattamaan kaiken. Kaikki
oikea, hyvä, jäi toiselle sijalle, ja tuo pieni hapatus oli se mikä tarttui
kuulijoiden korvaan ja mieleen. Järjetöntä, mieletöntä, mutta kuitenkin niin
totta!
Johannes
ei voinut olla ajattelematta erikoisesti niitä julistajia, joiden ilmestymisen
aikoihin jo kuului seurakunnan keskuudessa tunnustus: "Tämä veli saarnaa
niin aidosti ja melkein sitä, mitä tälle ajalle on tarkoitettu." Tuskin
juuri kukaan kiinnitti sen paremmin huomiota tähän itse lausumaansa tai toisen
suusta kuulemaansa arvioon. Mutta todelliselle jumalanlapselle ja
paimensielulle jo yksi sana tässä ilmaisussa kertoi koko asian luonteen ja
ominaisuuden. Yksi ainoa sana! Saivarteluako, pikkumaisuuttako? Ei, vaan
Jumalan Henki! "Melkein!" Kuinka pelottava sana
seurakuntaelämän kohdalla! Kuinka pelottava sana ajatellen valmistautumista,
ehtimistä siihen, mikä on tärkeintä ihmisen elämässä!
"Melkein!"
Jo vanha sanonta kuului, että "melkeistä" puuttuu puolet. Tämä
viisaus päti normaalien, tavallisten ihmisten keskuudessa, mutta mikä oli
vikana uskovaisilla? Johannes muisti erittäin hyvin sen, kuinka monta kertaa
hän oli "melkein" ehtinyt joko junaan tai linja-autoon. Hän muisti
sen ikävän tunteen, mitä oli kokenut katsellessansa etäisyyteen katoavia, illan
viimeisen bussin takavaloja. Nyt hän oli myöhästynyt vain kaksikymmentä
sekuntia, hän oli melkein ehtinyt, mutta joutui jäämään yöksi laakson
kaupunkiin. Hän ei ollut myöhästynyt paljon, mutta muutamakin kymmentä sekuntia
riitti, sillä auto oli jo ehtinyt niin kauaksi pysäkistä, ettei heiluttaminen
auttanut. Kuinka hirvittävä sana uskovaisen elämässä! "Melkein!"
Hänen olisi pitänyt päästä kotiin, sillä hän oli jo kauan ollut matkoilla,
mutta nyt oli juna saapunut vain muutaman minuuttia myöhässä asemalle, eikä hän
ollut ajatellut olevan niin kiire. Hän oli mennyt ostamaan pientä haukattavaa,
ja sitten vilkaistuaan aseman kelloon hän oli juossut henkihieverissä, sydämen
hakatessa hurjasti ja kuin viimeisillänsä, mutta hän oli myöhästynyt! Hän oli
melkein ehtinyt, mutta mitä hyödytti tuo melkein? Hän jäi yöksi laaksoon!
Kuinka hirvittävä ajatus! Oli tapahtuma, johon oli ehdittävä ajoissa, eikä
melkein! Hän, niin kuin koko seurakuntakin, odotti tuota hetkeä; siitä oli
puhuttu vuosikausia, sitä varten oli valmistauduttu, mutta mitä jos hän tai
muutkin ehtisivät siihen mukaan vain melkein?
Juuri
sinä yönä, istuessaan unta saamattomana halvan hotellihuoneen ikkunan ääressä,
katsellen taivaalla kumottavaa kuuta, hän oli suorastaan kauhuissaan ajatellut
tuota piankin koittavaa hetkeä. Hän oli nyt myöhästynyt, vaikkakin oli
"melkein" ehtinyt. Hän oli makkarasämpylän tähden kadottanut
viimeisen mahdollisuutensa ehtiä kotiin rakkaidensa luokse. Hän oli nyt täällä,
sanoinkuvaamattoman yksinäisyyden tunteen valtaamana, vieraassa paikassa,
yössä! Tämä tunne ei varmastikaan vetänyt missään suhteessa vertaa sille, mitä
kaikki tänne jäävät uskovaiset olisivat kerran kokeva huomatessaan, että he
ovat myöhästyneet tuosta pilvestä, joka vei valvovat ja palavat veljet ja
sisaret yläilmoihin kohtaamaan Herransa. He olisivat jääneet yöhön,
kauhistuttavaan ihmiskunnan yöhön, missä ei ole mitään todellista lohtua! He
olivat "melkein" saavuttaneet sen, mitä olivat mahdollisesti
koko ikänsä odottaneet, turhaan, turhaan, sillä he olivat vain "melkein"
ehtineet mukaan!
Kuinka
kauhistuttava sana tuo "melkein" olikaan Johannekselle juuri
tällä hetkellä! Täällä huvipuistossa kaikki oli Ann-Marien todistuksen mukaan
melkein kuin oikeata, mutta kuinka kauhistuttavalta kuulostikaan niin
lukemattomista suista kuuluva todistus siitä, että seurakunnassa kaikki oli
"melkein" niin kuin piti olla, julistettiin "melkein"
niin kuin tuli julistaa, oltiin "melkein" sitä, mitä pitikin
olla. Mikä sai uskovaiset tyytymään ja uskomaan kaikkeen tähän, minkä ylle
olisi voitu suurilla, taivaan korkuisilla kirjaimilla kirjoittaa "MELKEIN"?
Mikä sai ihmiset täällä huvipuistossa kokemaan niin aidontuntuista iloa ja
onnea? "Kulissit, rekvisiitta, esiriput, kaikki keinotekoinen!"
Mikä sai ihmiset seurakunnassa kokemaan kaikki ne tunteet, aidotkin tunteet,
mikä sai seurakunnan vuodesta toiseen tyytymään siihen tilaan missä se juuri
nyt oli? "Kulissit, rekvisiitta, esiriput, kaikki keinotekoinen!"
Oliko
Johannes hullu, oliko hän mieletön ajatellessaan tätä kaikkea, ja vielä
uskoessaan, että se oli Jumalan Henki hänessä, joka sai hänet tuntemaan siten,
näkemään siten? Käsittikö kukaan muu, mitä todella tapahtui veljien ja sisarten
keskuudessa? Käsittikö kukaan muu, kuinka valtava määrä kulisseja
todellisuudessa sisältyi seurakunnan elämään? Käsittikö kukaan, kuinka paljon
teatteria ja näyttelemistä ja esirippuja oli seurakunnan ja sen jäsenten
elämässä? Kuka oli luonnollinen, kuka oli aito? Jos jo ihmiset olivat sellaisen
näyttelemisvimman kourissa, niin miten oli kaiken muun suhteen?
Tätä
teatteria ja kulisseja oli kodeissa, sitä oli työpaikoilla, sitä oli
seurakunnassa, sitä oli kaikkialla, missä oli uskovaisia ihmisiä. Sitä ei ollut
ainoastaan ulkopuolisessa maailmassa, vaan sitä oli jokaisessa kodissa, niin
Johanneksen kuin kaikkien muidenkin. Ihmiset olivat kaikkea muuta kuin aitoja,
todellisia. Jokin Johanneksen sisimmässä huusi tuskaisella äänellä: "Missä
ovat todelliset uskovaiset, ne ihmiset, joista Jumalan Sana puhui: 'Älköön
teidän kaunistuksenne olko ulkonaista... vaan se olkoon salassa oleva sydämen
ihminen, hiljaisen ja rauhaisan hengen katoamattomuudessa; tämä on Jumalan
silmissä kallis'."?
Mitä
merkitsi kaikki tämä ulkonainen, mikä oli saanut päällimmäisen sijan
seurakunnan elämässä? Mitä kätkeytyi kaiken sen taakse? Johannes ei voinut olla
ajattelematta jo lapsuudessa kokemaansa pettymystä kaiken ulkonaisen
viehätyksen suhteen. Hän oli vieraillut omaistensa kanssa sen hetken
kuuluisimmassa teatterinäytännössä, ja väliajalla, kun oli pieni poikanen, oli
hän uteliaisuudessaan lähtenyt vaeltelemaan pitkin teatterin tiloja. Hän oli
ollut suorastaan lumoutunut kaikesta siitä säihkeestä ja loisteesta ja
paukkeesta, mikä oli vallinnut koko näytöksen ensimmäisen osan aikana. Tämä
satulinna oli suorastaan lumoava, ja kaikki satuolennot olivat jotakin
ylimaallista. Mutta nyt tämän pikkuisen askeleet johtivat kohti näyttämön ovea,
josta juuri oli mennyt sisään joku avustajista. Luoden vielä lumoutuneen
silmäyksen tuohon säihkyvään kuninkaanlinnaan, astui tämä nuorimies
näyttämölle, ja millainen pettymys olikaan nähdä kaikki se, mitä tuolla
kulissien takana paljastui! Putkia, lautoja, naruja! Koko linnaa ei ollut
olemassakaan! Se oli vain pelkkä seinä, taidokkaasti kasaan laitettu, mutta
vain seinä, pelkkä seinä!
Johannes
ei voinut olla ajattelematta noita alkuaikojen amerikkalaisia pikkukaupunkeja,
joissa mahtavien julkisivujen takaa löytyi ainoastaan tavallisia ja pikkuruisia
hökkeleitä. Eikö tämä ollut juuri sitä, mistä tänäänkin oli kysymys? Oli
ulkonaista, oli kauneutta, oli loistetta, kuin satulinnojen hohtoa, mutta mitä
oli kaiken takana? Mitä oli Klausin loisteliaan ja uuden ja puhtoisen
rakennuksen sisäpuolella? Mitä oli muiden talojen sisällä? Ulkonaisesti
hyvinvoivia ihmisiä, siistejä koteja, siistejä pihoja. Mutta mitä oli kussakin
talossa sisällä? Millaiset ihmiset siellä asuivat?
Niin,
vaimot olivat alamaisia, hyviä miehillensä. Seurakunnan tilaisuuksissa ja
niiden jälkeisissä kahvihetkissä, vanhemmistoveljien luona, kodeissa, vaimot
pitäytyivät lujasti kiinni miestensä kainaloihin, hymyilivät, kantoivat kahvipöydästä
pullaa ja kaatoivat lisää kahvia miestensä kuppeihin; miehet hymyilivät,
nauroivat, laskivat leikkiä, auttoivat takin vaimojensa ylle, tukivat näitä
rappukäytävissä, avasivat auton oven. Niin, Ann-Mariekin oli alamainen,
tottelevainen miehellensä. Mies ei sitä aina käsittänyt, niin tyhmä kuin oli,
ja niin vaimo aina joskus joutui tarttumaan miestänsä kurkusta tai kauluksesta
kiinni, roikkuen lyhyempänä tästä kiinni varpaisillaan ja huutaen niin että
kaikki naapurit kuulivat: "Etkö sinä tyhmä rontti käsitä, että minä olen
sinulle niin alamainen kuin vain voin olla?!" Ja Klaus nyökytteli niin
että Ann-Marie vuoroin oli varpaillaan, vuoroin kantapäillään! Greta oli niin
alamainen kuin vain voi miehellensä Thomasille. Eikä heillä särkynyt jokainen
olohuoneen ikkuna kuin vain kerran heidän elämänsä aikana, kun jostakin
kummallisesta syystä lähes jokainen irrallinen esine löytyi lasinsirpaleiden
keskeltä taloa ympäröivältä nurmikolta. Greta oli alamainen, niin alamainen
kuin vain voi olla, lähtien aina erimielisyyksien puhjettua sisarensa luokse
Bodenseelle. Niin, miehensä Thomas sai olla perheenpäänä ja hallita kotonansa
niin paljon kuin halusi!
Niin,
näille asioille naurettiin ja niitä pidettiin mitättöminä, perhe-elämään
kuuluvina asioina. Mutta kuinka kauan uskovaiset perheet saattoivat elää tässä
harhaluulossa? Jumala oli puhunut tässä ajassa mitä selvimmällä tavalla
kaikesta perheeseenkin liittyvästä, naisen ja miehen keskinäisestä asemasta,
mutta mitä kätkettiinkään kaikkien kulissien ja rekvisiitan taakse? Mitä
kätkettiin kaiken kohteliaisuuden ja ystävällisyyden taakse seurakunnan
kokouksissa ja kahvitilaisuuksissa? Jos uskovaisten läsnä ollessa oltiin
alttiita palvelemaan ja kantamaan kahvia siihen pöytään, missä rakas
aviopuoliso istui, niin miten sitten kotona kuului ankara käsky: "Ota itse
kaapista mitä tarvitset! Minä en ole mikään palvelija, joka koko ajan kantaa
kaiken eteesi!" Jos kokousten jälkeen roikuttiin toisen kainalossa tai
hihassa kiinni, niin miten sitten koko kotimatkalla ei puhuttu halaistua sanaa
toiselle, ja kotona kumpikin kuin vältteli toisen kosketusta? Ja kaikesta tästä
huolimatta uskottiin olevan aito Jumalan lapsi, Jumalan rakkaudella ja Pyhällä
Hengellä täytetty, valmis kohtaamaan pilvissä saapuva Herra yläilmoissa?
Tätä
kaikkea ei Johannes saattanut käsittää. Ei hän toki tarkoittanut sitä, että
kaikki perheasiat olisi tullut kuuluttaa koko seurakunnalle. Ei, ei, missään
tapauksessa ei! Mutta eivätkö nämä ihmiset lainkaan käsittäneet, kuinka
ulkokultaisia he olivat kantaessaan kahvia ja pikkuleipiä ja hymyillessään aina
kun tiesivät jonkun katselevan? Kukaan ei olisi pannut merkille sitä, jos
jokainen olisi itse noutanut kahvinsa ja pikkuleipänsä, ja kakkupalansa. Mutta
nyt luotiin mielikuvaa: "Katsokaa, kuinka hyvin meillä menee! Katsokaa,
kuinka hyvä vaimo minä olen tälle miehelle! Katsokaa, kuinka huomaavainen mies
minä olen vaimoani kohtaan!" Tämäkö kestäisi Kaikkivaltiaan Jumalan
tulisilmien edessä, Hänen Sanansa edessä, joka on terävämpi kuin mikään
kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen,
nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti