”Kansa
vastasi Joosualle: ’Herraa, meidän Jumalaamme, me palvelemme, ja hänen
ääntänsä me kuulemme’.” (Joos.24).
Me ymmärrämme asiat ihmisen tavoin siinä määrin,
että koko elämämme perustuu kokemuksiimme ja mieltämiimme näkemyksiin. Siten on
melkoinen ongelma kaiken tämän inhimillisyyden ja ihmisyyden keskellä omaksua
hengelliseen elämään liittyviä asioita. Millainen on tulkintamme ja kykymme
samaistua näkymättömien asioiden kanssa? Mallia saamme aivan päivittäisistäkin
asioista, koska suuri osa tästä maanpäällisestäkin elämästä perustuu
näkymättömiin seikkoihin. Me emme näe aivojamme eikä muitakaan sisäelimiämme,
mutta uskomme niiden kuitenkin olevan olemassa. Kaikki näköpiirimme
ulkopuolella oleva on meille omalla tavallaan näkymätöntä, mutta uskomme silti
maailman jatkuvan mäkien ja taivaanrannan takana. Me pidämme siis totena
sellaistakin, mitä emme koskaan ole itse nähneet, vaan tiedon ovat tuoneet
meille erilaiset tiedotusvälineet, ihmisten välityksellä.
Miksi miettiä tällaista? Miksi tietyt asiat on niin
helppo pitää totena, kun taas jokin tuntuu mahdottomalta uskoa? Koko näkymätön
maailma tekee ihmisen elämästä melko ristiriitaisen ja paradoksaalisen. Ihminen
itse valitsee mitä uskoo, usein riippumatta todisteiden luotettavuudesta. On
helppoa ja mukavaa valita uskonsa piiriin sellaisia asioita, jotka tuovat
tyydytystä ja vaihtelua. Ovatko vaikutukset sitten hyviä ja rakentavia, ei
useinkaan merkitse mitään hetkellisessä mielenliikutuksessa ja mahdollisessa
hurmiossa. Tässä kohden ihminen on suorastaan umpisokea ja hervoton, mieleensä
rakentuneen suojelumekanismin johdosta. Ihminen tietyissä tilanteissa pyrkii
torjumaan kaiken epämiellyttävän ja häpeällisen siinä määrin, että hän
kieltäytyy uskomasta aivan ilmiselviä totuuksia, koska ne tuntuvat niin
epämiellyttäviltä. Tätä kutsutaan täydelliseksi torjunnaksi, joten ihminen
käyttää väärin olemuksessaan olevia piirteitä, uskoen maallisellakin alueella
vain valitsemiaan asioita. Tästä tulemmekin varsinaiseen aiheeseemme hengellisessä
elämässä.
Ihmisen päivittäiset valinnat muodostavat elämän
aikana tietynlaisen kokonaisuuden, joka on onnistunut tai epäonnistunut.
Ihmisestä on tarkoitus muovautua sosiaalinen persoona, jonka tulee tulla toimeen
ympäristönsä ja kohtaamiensa lajikumppaneiden kanssa. Jos ihminen ei luota
itseensä, eikä osaltaan siitä syystä läheisiinsäkään, merkitsevät hänen
uskomuksensa aivan konkreettisia ja materiaalisiakin ongelmia.
Ongelmat kiteytyvät aivan erikoisella tavalla ns.
avioliitossa, joka monelle on vain jonkinlainen liitto, ei ollenkaan unelmien
ja odotusten täyttymys. Kahden ihmisen oletettiin liittyvän yhteen niin
henkisesti kuin kehollisestikin, niin että Sanan todistuksen mukaisesti he
tulevat yhdeksi lihaksi. Tätä käytetään esikuvana Kristuksen ja Seurakunnan
välisestä liitosta. Voidaksemme ymmärtää tätä asiaa paremmin, on meidän
käytettävä inhimillistä olemustamme hengellisten odotusten selvittämiseksi.
”Kansa
vastasi Joosualle: ’Herraa, meidän Jumalaamme, me palvelemme, ja hänen ääntänsä
me kuulemme’.”
Käsittämättömässä rakkaudessaan iankaikkinen,
ääretön Jumala on lähestynyt ihmistä alusta alkaen tälle havaittavalla tavalla.
Jo Eedenin puutarhassa Hän käyskenteli ihmisen seurassa, keskustellen tämän
kanssa. Tämä edellytti ihmisen kaltaiseksi tulemista, suuressa määrin hänen
ehdoillaan ilmestymistä. Mutta kaikella oli omat rajansa, joita Herramme aina
on pyrkinyt tuomaan julki mahdollisimman selvällä ja ymmärrettävällä tavalla.
Kaikesta tuttavallisuudesta huolimatta ihmisen on tunnettava rajansa, joita ei
hengellisyys salli ylitettävän. Emme voi edes kuvitella Aadamin lähestyneen
Herraa päivän vitsin kanssa, läimäyttäen Häntä olkapäälle!
”Ja
laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat
häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä. Mutta vierasta ne eivät seuraa,
vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä.’ Tämän
kuvauksen Jeesus puhui heille; mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hänen puheensa
tarkoitti.” (Joh.10).
Olisimme niin mielellämme suoneet paljon laajemman
kuvauksen ensimmäisen ihmisen vaiheista ja suhteesta Luojaansa. Me voimme
kuitenkin Sanan hengessä ajatella jotakin selventävää tuosta ajasta. Mikä sai
Aadamin ja myöhemmin sitten Eevankin suhtautumaan kunnioittavasti Luojaansa?
Jokin Tämän silmissä varmaankin viestitti selvää kieltään arvojärjestyksestä
kaikesta läheisestä suhteesta huolimatta. Minä niin mielelläni kuitenkin
kiinnittäisin huomioni Hänen ääneensä. Jokainen todellinen jumalanlapsi on aina
tunnistanut Hänet Hänen äänestään. Emme voi kuvitellakaan mykkää paimenta
lammaslauman keskelle. Lammas kylläkin näkee paimenen, mutta on luonteeltaan
sen verran levoton, että syöminen ja kaikki laitumella ja sen laitamilla
tapahtuva häiritsevät sen keskittymistä. Paimenen ääni on tavattoman tärkeä,
koska se viimeistään herättää lampaan täyden huomion, meidän ihmisten kohdalla
ikävä kyllä hyvin rajoitetuksi ajaksi!
”Kansa
vastasi Joosualle: ’Herraa, meidän Jumalaamme, me palvelemme, ja hänen ääntänsä
me kuulemme’.”
Meidän tulisi todella vakavasti keskittyä
ajattelemaan, mitä kansa todella tässä kohden lupaa juhlallisesti. ”Hänen ääntänsä me kuulemme!” Jokin
sisimmässäni vakuuttaa, että tämä lupaus sisältää paljon enemmän kuin vain
joihinkin kirjoitettuihin käskyihin sitoutumisen. Sana on toki Jumalan
ajatukset julkituotuina, mutta mikä merkitys on äänellä jo meidän
inhimillisessä elämässämme? Rakkaudellisessa ihmissuhteessa ei aina tarvitse
edes kuulla sanoja, kun jo pelkkä ääni kertoo enemmän kuin pitkä esitelmä.
Rakastava ääni on enemmän kuin tuhat sanaa, siitä voimme päätellä mitä
läheisemme ajattelee ja miten suhtautuu meihin. Sanat ovat jossakin määrin
toisarvoisia rakkaamme äänen rinnalla. Me voimme tahtomattammekin rikkoa
joitakin sanoja vastaan, mutta äänen kuuleminen muistuttaa meitä oikeastaan kaikesta
rakkaaseemme liittyvästä, hänen sisimmästä olemuksestaan, jota emme mistään
hinnasta tahdo loukata. Siksi Sanaan on tallennettu Herramme syvimmät
ajatukset:
…lampaat
seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä…
Totesimme jo jossain vaiheessa, että omalla
tavallaan koko maailma on lukenut ja lukee Raamattua. Mutta kuinka moni seuraa
Jumalaa ja tuntee Hänen äänensä? Sana on tärkeä, mutta ääni ehkä vieläkin
tärkeämpi, koska siinä tulee esiin Herramme todellinen olemus. Halleluja! En
vielä koskaan elämässäni ole tällaisella tavalla päässyt ymmärtämään tämän
ajatuksen syvyyttä!
”Usko tulee
siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
Mutta minä kysyn: eivätkö he ole kuulleet? Kyllä ovat: ’Heidän äänensä
on kulkenut kaikkiin maihin, ja heidän sanansa maan piirin ääriin’.”
(Room.10).
Suokoon Kaikkivaltias Herramme, että tästä lähtien
saamme kuulla Hänen äänensä, eikä vain pelkkiä sanoja! Hän ei totisesti ole
ollenkaan sitä, mitä väärällä äänellä luetut sanat ovat antaneet ymmärtää!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti