”Totisesti,
totisesti minä sanon teille: ei Mooses antanut teille sitä leipää taivaasta,
vaan minun Isäni antaa teille taivaasta totisen leivän.”
Olen jo aikaisemmin kirjoittanut samasta aiheesta,
mutta se nousi hyvin voimakkaana esiin herätessäni tänä aamuna. Uskomattoman
suurella määrällä hengellisiä ajatuksiamme ja näkemyksiämme on ihmiskasvot.
Kuinka usein rukoillessamme ja halutessamme tavalla tai toisella lähestyä
Herraa, silmiemme eteen tulevat jonkun usein näkemämme ja kuulemamme julistajan
kasvot, niin että meillä on vaikeuksia keskittää sielumme silmät itseensä
Herraamme. Häneenhän me kaikessa tahdomme katsoa!
Sanankohtamme paljastaa erikoisella tavalla sen,
kuinka israelilaiset pienimmästä suurimpaan olivat antaneet kaikelle
hengelliselle kokemuksellensa Mooseksen kasvot. Kaiken uskottiin tulleen ja
tulevan Mooseksen kautta, unohtaen melkein täydellisesti hänenkin olleen vain
vajavainen ja puutteellinen ihminen, kuitenkin Jumalan välikappale. Ei
totisesti ollut jo siihen aikaan toimineen Hengen tarkoitus kiinnittää kansan
huomio välikappaleeseen, vaan hänen kauttaan itsensä julkituovaan Luojaan.
Erämaavaelluksen aikana kansa oli ollut jatkuvasti valmis kapinoimaan Moosesta
vastaan, koska he näkivät tuolloin vain kaltaisensa olennon, jolla oli valtava
urakka pitää kansa kurissa. Jo Egyptissä he olivat olleet valmiina kivittämään
niin profeetan kuin hänen apulaisensa Aaroninkin!
Israelin kansan historia on omalla tavallaan todella
surullista ja raskasta luettavaa. He eivät suurempana kokonaisuutena oikeastaan
koskaan olleet käsittäneet millaisten asioiden kanssa he olivat tekemisissä ja
mitä merkitsi Jumalan asettama virka, profeetta. He vetosivat kyllä
inhimillisessä viisaudessa ja itse luomassaan hädässä Moosekseen ja muihin
profeettoihin, mutta joutuivat kokemaan todella kovia tuomioita, joita eivät
kyenneet pakenemaan omavaltaisessa jumalanpalveluksessaan.
Kansa kaikkina aikoina uskoi palvelevansa Jumalaa
erikoisesti korostamalla ja korottamalla niin Mooseksen kuin jotkin hengelliset
johtajansakin arvoon arvaamattomaan. Mutta oliko kaikki jumalallisen
tarkoituksen mukaista?
”Näin sanoo
Herra: Mitä vääryyttä teidän isänne minusta löysivät, koska he erkanivat kauas
minusta ja lähtivät seuraamaan turhia jumalia ja turhanpäiväisiksi tulivat. He
eivät kysyneet: 'Missä on Herra, joka toi meidät pois Egyptin maasta, joka
johdatti meitä erämaassa, arojen ja kuilujen maassa, kuivuuden ja synkeyden
maassa, maassa, jossa ei kukaan kulje eikä yksikään ihminen asu?' Minä toin
teidät hedelmätarhojen maahan syömään sen hedelmää ja hyvyyttä, mutta sinne
tultuanne te saastutitte minun maani ja teitte minun perintöosani kauhistukseksi.
Papit eivät kysyneet: 'Missä on Herra?' Lainkäyttäjät eivät minua
tunteneet, ja paimenet luopuivat minusta; profeetat ennustivat Baalin nimessä
ja seurasivat niitä, joista ei apua ole.” (Jer.2).
Todella merkittävä sanankohta Vanhassa
Testamentissa! Tuonakin aikana jokainen tiesi vedota Moosekseen ja hänen
kauttaan tapahtuneeseen. Kaikella hengellisellä kokemuksella oli omalla
tavallaan Mooseksen kasvot, niin ettei ihmisten mieleen päässyt tunkeutumaan
näky kaiken takana olevasta. Mooses oli tärkeä ja merkittävä, mutta hänen
olemuksensa ei ollut tarkoitus peittää itse jumalallista tarkoitusta!
Voi, Jumalamme ja Taivaallinen Isämme, kuinka
järkyttävällä tavalla kaikki jatkuukaan meidänkin keskuudessamme, toistaessamme
jotakin maallista nimeä, jonka kantajan kasvot ovat esteenä itse jumalallisen
tarkoituksen näkemiselle! Me saatamme huutaa ja kysyä kovallakin äänellä, missä
on arvostamamme henkilö ja julistaja, mutta jokin sisimmässämme itkee ja huutaa
kaiken uskonnollisen toiminnan keskellä: ”Missä
on Herra? Missä on profeettojen
Jumala, jota ilman kukaan heistä ei ollut yhtään mitään?”
Kun Elia jätti tämän maan, oli Elisan ensimmäinen
kysymys niin itsestään selvä, että se kaikuu pasuunan lailla meidänkin
korviimme juuri tässä hetkessä:
”Ja hän otti
Elian vaipan, joka oli pudonnut tämän päältä, löi veteen ja sanoi: ’Missä on
Herra, Elian Jumala?’” (2.Kun.2)
Me näemme aivan liian suuren määrän hengellisiä
asioita ihmiskasvoisina. Meille opetusta tarjonneet henkilöt ovat esittäneet
kaiken niin ihmisvoimaisesti ja väärällä auktoriteetilla, että he ovat
leimanneet esittämänsä omalla persoonallaan. Meidät on tarkoitettu
välikappeleiksi, tuoksuiksi, Kristuksen heijastuksiksi, mutta tehtävämme on
epäonnistunut aina silloin, kun lähimmäisemme ovat Herran kasvojen sijaan
painaneet mieleensä meidän kasvomme ja olemuksemme. Me emme siis ole olleet
puhtaita astioita ja kanavia, joiden kautta Jumalan Hengen vaikutus olisi
voinut virrata muuttumattomana. Meidän olemuksemme ja astiamme on antanut
kaikelle inhimillisen maun, inhimillisen leiman ja lihalliset kasvot. Ei siis
ole ihme, jos niin vähän kuulemme huutoa: ”Missä
on Herra?”
”Papit
eivät kysyneet: 'Missä on Herra?' Lainkäyttäjät eivät minua tunteneet, ja
paimenet luopuivat minusta; profeetat ennustivat Baalin nimessä ja seurasivat
niitä, joista ei apua ole.”
”Mutta mitä
sanoo hänelle Jumalan vastaus? ’Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta
miestä, jotka eivät ole notkistaneet polvea Baalille.’ Samoin on nyt tänäkin
aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan.” (Room.11).
Huomaatko jumalallisen jatkuvuuden? Itse asiassa
kaikella väärällä palvonnalla on Baalin kasvot! Kuinka helppoa onkaan siis
petollisen jumalanpalveluksen varjolla ajautua seuraamaan sellaista, mistä ei
ole todellista apua! Yhä vieläkin on joukko ihmisiä, jotka pitävät Johannes
Kastajaa suurena profeettana, kastattaen itsensä kerran vuodessa. Israelin
kansa vetoaa Moosekseen, ja länsimainen maailma huutaa omien arvohenkilöidensä
puoleen.
Sydämemme huuto siis kuuluu entistä voimallisempana:
”MISSÄ ON HERRA?”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti