Olemmeko todella koskaan päässeet
ajattelemaan kuinka suuri ero voi olla sen välillä mitä Herramme sanoo, ja sen
välillä mitä ihminen sanoo? Jo kymmeneen käskyyn sisältyy ehdoton ja
peruuttamaton vaatimus: ”Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi!” Milloin
oikein käsitämme, että ei ole kysymys suosituksesta tai hyvin laveasti
otettavasta asiasta? Olemmeko koskaan panneet merkille, ettei käsky rajoitu
vain pahoihin asioihin eli panetteluun, vaan kaikkeen väärän todistuksen
esittämiseen, hyviinkin asioihin?
Emme voi tässä kohden olla viittaamatta
myöskin tuomitsemiseen, mitä Herramme ei ole sen tarkemmin määritellyt, koska
se ei kuulu kristilliselle alueelle, uskovaiselle! Kaikenlainen väärän
todistuksen antaminen on tietyllä tavallaan tuomion lausumista suulla tai
kirjoitusvälineellä, jolle se ei lainkaan kuulu. Millaisia oikeusistuimia
onkaan kutsuttu koolle ja millaista murhetta onkaan aikaansaatu! Ottakaamme nyt
esiin selvästi tätä aikaa koskeva rinnakkain asettelu:
”'Näin
sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku:
Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä
tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä
oksentava sinut suustani ulos. Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä
olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet
viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston. Minä neuvon sinua ostamaan
minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet,
että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta
voidellaksesi silmäsi, että näkisit.” (Ilm.3).
Kuinka väärän todistuksen ihminen
voikaan sanoillaan ja puheillaan antaa toisesta ihmisestä, saati sitten
itsestään! Millainen käsitys on lukemattomilla tämän ajan seurakuntalaisilla
itsestään, riippumatta siitä mitä Jumalan Sana hänestä selvästi sanoo?
”Sillä
sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse…”
Tätä ei tarvitse sanoa näin selvin
sanoin, vaan se tuodaan esiin kätketysti, erilaisin elein ja teoin, asentein,
olemuksin! Se voidaan sanoa jaloinkin, jättämällä säännölliset jumalanpalvelukset
ja yhdessäolot silloin kun kaikki muu toiminta tuntuu tärkeämmältä ”Kauniiden
ja rohkeiden hengessä”. Kukaan aikuinen ei varmaankaan ole unohtanut sitä aikaa
kun tietty päivittäinen televisiosarja tuli ”sontaluukusta”! Juuri noina
hetkinä kadut tyhjenivät ja kaupat olisi melkein voitu sulkea tuoksi ajaksi!
Mitä sitten tulee tähän aikaan ja
ihmisten asenteisiin, voidaan selvästi nähdä sekä ihmisten tyytyväisyys
vallitseviin olosuhteisiin, että heidän pohjaton kaipauksensa kaikenlaiseen
tyydytykseen ja mielihyvään, Jumalan Sanan ja tahdon ulkopuolella! Ihminen totisesti
etsii viihteestä tyydytystä sisimpänsä kaipaukseen, ns. uskovainenkin! Hän siis
antaa todistuksen itsestään:
”Sillä
sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse…”
Mutta haluammeko todella kuulla
Herramme mielipiteen ja mitä Hän tahtoo sanoa?
”…etkä
tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.”
Tässä kohden ei ole lainkaan sijaa
hengelliselle tuomiomielelle ja hurskaille tuomionsanoille, mitä olemme
joutuneet todistamaan menneinä aikoina! Samassa lainauksessa Herramme lausuu
tuomionsa sekä viimeiseltä kaikuvan armontarjouksensa, vastoin kaikkea
inhimillistä tuomiomieltä!
”Minä
neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit,
ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi,
ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit. Kaikkia niitä, joita minä
pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa
oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja
hän minun kanssani.” (Ilm.3).
Ottakaamme siis vaarin Herramme
sanoista ja unohtakaamme kaikki inhimilliset näkemykset, sillä hetkemme on
todella myöhäinen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti