”Älkää
siis heittäkö pois uskallustanne, jonka palkka on suuri. Sillä te tarvitsette
kestäväisyyttä, tehdäksenne Jumalan tahdon ja saadaksenne sen, mikä luvattu on.
Sillä ’vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä
viivyttele; mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy
pois, ei minun sieluni mielisty häneen.’ Mutta me emme ole niitä, jotka
vetäytyvät pois omaksi kadotuksekseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa
pelastukseksi.” (Hebr.10).
Sydämelläni tunnen tarpeen selvittää
mitä tarkoitamme ”ulkoistamisella”. Tällä sanalla on kirjoittajan mielessä
hyvin negatiivisvoittoinen kaiku. Kaiken maassamme tapahtuneen ulkoistamisen
seurauksena yhteiskunnan varallisuus on romahtanut, koska rahavirrat tulvivat
yksittäisten tahojen pohjattomiin taskuihin! On yritetty siirtää vastuu
ulkopuolisille toimijoille uskomuksella näin saavutettavan jopa hyvin
korkeallekin asetettuja tavoitteita. Kaikki tämä on saanut mielenkiintoni
keskittymään saman asian puitteissa ns. seurakunnallisuuteen, niin yksilöinä
kuin yhteisöinäkin.
Miten on ylipäätään mahdollista,
että hengellisillä alueilla voidaan edes ajatella ulkoistamista?! Lainatkaamme tähän
yhteyteen kaksi erillistä sanankohtaa:
”Ei
Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se
on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä.”
(Luuk.17).
”Sitten
hän sanoi Tuomaalle: ’Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna
kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen.’ Tuomas
vastasi ja sanoi hänelle: ’Minun Herrani ja minun Jumalani!’ Jeesus
sanoi hänelle: ’Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät
näe ja kuitenkin uskovat!’” (Joh.20).
Jälkimmäisen lainauksemme
perusteella voidaan päätellä epäuskon ja
tietynlaisen ulkoistamisen kulkevan samoissa kengissä! Me emme kai kukaan ole
halunneet kuulla Herraltamme eikä ihmisiltä lausuntoa:
”…äläkä
ole epäuskoinen, vaan uskovainen…”
Kuinka voisimme näiden lainausten
sanoman ymmärrettyämme edes ajatella jonkinasteista ulkoistamista, eli
hengellisten toimintojemme siirtämistä pois sieltä, mikä on uskon ainoa
asuinpaikka, meidän sydämemme! Me olemme jokainen tehneet vääriä päätelmiä ja
vääriä ratkaisuja, mutta niihin ei ole pakko jäädä! Me voimme kohdata
epäuskomme Herran läsnäolossa ja huudahtaa Tuomaksen tavoin kaikkea
ulkoistamista häväisten:
”Minun
Herrani ja minun Jumalani!”
Jonkinlainen ulkoistamisen kohokohta
on luettavissa Apostolien tekojen 19. luvussa:
”Myöskin
muutamat kuljeksivat juutalaiset loitsijat rupesivat lausumaan Herran Jeesuksen
nimeä niiden ylitse, joissa oli pahoja henkiä, sanoen: ’Minä vannotan teitä
sen Jeesuksen kautta, jota Paavali julistaa.’ Ja niiden joukossa, jotka näin tekivät, oli
myös erään juutalaisen ylipapin, Skeuaan, seitsemän poikaa; mutta paha henki
vastasi heille sanoen: ’Jeesuksen minä tunnen, ja Paavalin minä tiedän,
mutta keitä te olette?’ Ja se mies, jossa paha henki oli, karkasi heidän
kimppuunsa, voitti heidät toisen toisensa perästä ja runteli heitä, niin että
he alastomina ja haavoitettuina pakenivat siitä huoneesta. Ja tämän saivat
tietää kaikki Efeson asukkaat, sekä juutalaiset että kreikkalaiset; ja heidät
kaikki valtasi pelko, ja Herran Jeesuksen nimeä ylistettiin suuresti.”
Miksi seurakunnallisuus näyttää
kadottaneen kaiken entisen voimansa tai sen rippeet? Äänekkäimmistäkään suista
ei ole aikoihin kuulunut epäuskoisen Tuomaksen sisäistettyä huudahdusta ja
iankaikkisuuksiin kaikuvaa todistusta: ”Minun
Herrani ja minun Jumalani!” Sen sijaan ulkoistamisen hengessä
erottaudutaan aidosta, sisäisestä uskosta, käyttäen ulkonaisen tunnustuksen
petollisia sanoja: ”Minä vannotan teitä
sen Jeesuksen kautta, jota Paavali julistaa.”
Mitä kaikkea hengellisellä
rintamalla voidaankaan ”ulkoistaa”, siitä kerromme ensikerralla. Me voimme
ulkoistaa esim. työntekijän palkan seurakunnan ulkopuolisille piireille, jakaen
lisäksi asianomaiselle sananpalvelijalle ohjeet siitä, miten tämä mitätön summa
saadaan riittämään syömällä vain silakoita ja vanhentuneita leipiä! Onko sitten
mikään ihme, että olemme niin usein saaneet kuulla:
”Jeesuksen
minä tunnen, ja Paavalin minä tiedän, mutta keitä te olette?”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti