”Mitä
hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta
hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa? Jos veli tai sisar
on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla ja joku teistä sanoo heille:
"Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette
anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on? Samoin uskokin,
jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut. Joku ehkä sanoo: ’Sinulla
on usko, ja minulla on teot’; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä
teoistani näytän sinulle uskon.” (Jaak.2).
”Henki
on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen
teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.” (Joh.6).
Lukemalla vain jälkimmäisen lainauksen
voisi päätellä kysymyksen olevan vain jonkinlaisesta uskonnollisesta toiminnasta,
jolla on hyvin vähän tekemistä ns. maallisen elämämme kanssa, koska ”liha ei
mitään hyödytä”. Ihminen olisi siten vapaa kaikesta maallisesta huolesta ja
sidonnaisuudesta, voidakseen leijailla maan ja taivaan välillä hengellisissä
sfääreissä, suorittaen hengellistä virkaansa lähes enkelien kaltaisessa
tilassa, ulkopuolella kaiken inhimillisen vajavuuden ja puutteellisuuden!
Mieleeni tulee jälleen kerran monen
huomaamattaan julkituoma ajatus, ettei taivaallista virkaa suorittava
todellisuudessa ole millään tavalla tietoinen tekemisistään ja olemisistaan,
koska vasemman käden ei tule tietää mitä oikea käsi tekee! Hän on niin tiedoton
koko kristillisen elämänsä vaikutuksesta ja olemuksesta, ettei hänen lainkaan
tule ajatella tekemisiänsä, jotta sitten viimeisellä tuomiolla hänen
yllätyksensä olisi mahdollisimman suuri ja koko mielen valtaava.
Koska edes kädet eivät ole tietoisia
toistensa tekemisestä, ovat nämä ihmiset niin yllättyneitä kaikesta
itselleenkin tiedostamattomasta tekemisestä (tekemättä jättämistä ei juuri
kukaan halua edes ajatella!) että totisella hämmästyksellä ovat suorastaan
pakotetut huudahtamaan: ”Milloin, milloin, milloin me toimimme niin hurskaasti,
vastoin kaikkea tietoisuuttamme?” (Matt.25).
Mitä pakostakin tulee mieleemme
Herramme omina sanoina ja vastauksena samalla lailla hämmästyneille?:
”Niin
te siis tunnette heidät heidän hedelmistään. Ei jokainen, joka sanoo minulle:
'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun
taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra,
Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet
ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin
minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois
minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'” (Matt.7).
Jos siis kaikki ihmiset tunnetaan
hedelmistään jo tämän elämän aikana, niin minne jäävät kaikki edellä kuvaamamme
yllätykset? Ihminen joka uskoo palvelevansa Herraa ja lähimmäisiään hyvin
salaa, jopa vuoteellaan, ja ennen kaikkea siellä, tulee yllättymään todella
kauhistuttavalla ja konkreettisella tavalla! Rakkaus Jumalaa ja lähimmäistä
kohtaan ei ole vain kauniita, taivaalle nousevia kuvitelmia ja ajatusleikkejä,
vaan aivan konkreettista todellisuutta, juuri nyt, koko maallisen olemisemme
ajan!
Kuinka ihmismielelle
käsittämättömällä tavalla Herramme onkaan sitonut jumalallisella rakkaudella toisiinsa
ihmiselämän todellisuuden ja käytännön uskonelämän, joka ei totisesti ole vain
kauniita ajatuksia ja toiveita, vaan Hengen ja Elämän vaikutuksesta osa
Taivasta jo maan päällä!
”Mitä
hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä
ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa? Jos veli tai sisar on
alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla ja joku teistä sanoo heille: ’Menkää
rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne’, mutta ette anna heille ruumiin
tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?”
Jos ei aivan juuri nyt, niin ainakin
tulevana hetkenä moni on kohtaava elämänsä pettymyksen perustettuaan koko
kristillisyytensä ja uskonsa toiveajatteluun ja kauniisiin aikomuksiin! Usko
ei siis ole jotakin vain hengellistä ja näkymätöntä, pelkän toivon varaan
rakentamista, vaan mitä totisinta Jumalan tahdon käytännössä toteuttamista Uudessa
Elämässä, joka on nimenomaan tarkoitettu toimimaan tässä ajassa! Emme puhu
nyt lainkaan sosiaalisesta toiminnasta, varojen ja vaatteiden jakamisesta, vaan
toimivasta, käytännön rakkaudesta lähimmäistämme kohtaan!
”Me
rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä. Jos joku sanoo: ’Minä rakastan
Jumalaa’, mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei
rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei
ole nähnyt. Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se
rakastakoon myös veljeänsä.” (1.Joh.4).
Suokoon Herramme meille ilmestyksen
Hengen käsittääksemme maallisen aikamme ja Jumalallisen Rakkauden
sidonnaisuuden!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti