”Älkää
siis heittäkö pois uskallustanne, jonka palkka on suuri. Sillä te tarvitsette
kestäväisyyttä, tehdäksenne Jumalan tahdon ja saadaksenne sen, mikä luvattu on.
Sillä ’vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä
viivyttele; mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy
pois, ei minun sieluni mielisty häneen.’ Mutta me emme ole niitä, jotka
vetäytyvät pois omaksi kadotuksekseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa
pelastukseksi.” (Hebr.10).
Millainen määrä jumalallista tahtoa
ja tietoa voikaan sisältyä muutamaan lauseeseen! Jos milloin, niin juuri nyt
tarvitsemme uskalluksen säilyttämistä tässä erittäin myöhäisessä hetkessä! Siten
emme toimi omavaltaisesti omien asioidemme parissa, vaan keskitymme Jumalamme
tahdon täyttämiseen ja Hänen mielisuosiossansa olemiseen.
Olemme jo aikaisemmin kirjoittaneet
tuhansien viereltämme kaatumisesta ja yksin jäämisestä. Mitä kaikkea tähän
sitten sisältyykin, menevät ajatuksemme automaattisti lainauksemme sanoihin:
”Älkää
siis heittäkö pois uskallustanne, jonka palkka on suuri. Sillä te tarvitsette
kestäväisyyttä, tehdäksenne Jumalan tahdon ja saadaksenne sen, mikä luvattu on.”
”Uskallus” on kielenkäytössämme aika
harvinainen sana, mutta se sisältää jumalallisessa mielessä avaintekijät tämän
maallisen vaelluksen päättymiseksi jumalalliseen Päämäärään! Uskalluksen pois
heittäminen on selvästikin yksi tekijä tuhansien ja jälleen tuhansien
lankeamiselle. Se saa toivon ja oikeanlaisen odotuksen katoamaan ja näkyväisten
astumisen sijalle!
”Mutta
usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä
ei näy. Sillä sen kautta saivat vanhat todistuksen.” (Hebr.11):
”Sillä
toivossa me olemme pelastetut, mutta toivo, jonka näkee täyttyneen, ei ole
mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee? Mutta jos toivomme, mitä
emme näe, niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä. Samoin myös Henki auttaa
meidän heikkouttamme.” (Room.8).
Mikä on siis Hengen tehtävä sinun ja
minun kohdallani? Auttaa meitä meidän heikkoudessamme, kunhan vain myönnämme
heikkoutemme, emmekä ole sallineet Laodikean hengen hiipiä sisimpäämme
menestysteologian itsetietoisuutta pönkittämään: ”Olen rikas ja rikastunut,
olen voimani tunnossa!”
Aamupuuroa keittäessäni sisimmässäni
alkoi toistua, etenkin nyt vallitsevassa poliittisessa tilanteessa, ajatus
ulkoistamisesta. Edellisenkin lainauksemme perusteella Pyhä Henki on annettu
meille avuksemme, auttamaan sisäistämään Sanan vaikutuksen. Miksi seurakunnallinen
tilanne on yleismaailmallisesti sitä mitä on, niin että yhä useampi on
heittänyt pois uskalluksensa, alkaen mukautua kaikkeen ympäröivään
vaikutukseen? Miksi toivo on katoamassa, ja siten jumalallisten lupausten
täyttymisen odottaminen väistymässä, maailmallisuuden hengen ja toimintamallien
vallatessa yhä enemmän tilaa? Millaista ulkoistamista olemmekaan olleet
todistamassa poliittisella alueella!
Mitä oikein tarkoittaa
ulkoistaminen? Toimintojen siirtämistä pois sieltä minne ne ovat aikaisemmin
kuuluneet! Miksi nyt selvästikin näyttää siltä, että ulkoistaminen on avainsana
myös hengellisissä piireissä?
”Sillä
’vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä
viivyttele; mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy
pois, ei minun sieluni mielisty häneen.’”
Mitä luimme edellisellä kerralla?:
”Ja
kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva,
vastasi hän heille ja sanoi: ’Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä.’”
(Luuk.17).
”Vai
ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä
on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? Sillä te
olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne.”
(1.Kor.6).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti