”Poikani,
kuuntele minun puhettani, kallista korvasi minun sanoilleni. Älkööt ne väistykö
silmistäsi, kätke ne sydämesi
sisimpään; sillä ne ovat elämä sille, joka ne löytää, ja lääke koko hänen
ruumiillensa. Yli kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee.
Poista itsestäsi suun kavaluus, ja karkoita luotasi huulten vääryys. Katsokoot
sinun silmäsi suoraan, eteenpäin olkoon katseesi luotu. Tasoita polku
jaloillesi, ja kaikki sinun tiesi olkoot vakaat. Älä poikkea oikeaan, älä
vasempaan, väistä jalkasi pahasta.” (Snl.4).
Missä on suurin vaaramme, vahingon
saamisen mahdollisuus, jolta meidän
tulee suojella itseämme, jolta meidän
tulee varjella sydämemme, syvin olemuksemme? Varmaankin valtaosa uskovaisista
tiedostaa kuka on ihmisen pahin vihollinen persoonana, ei toivottuna tekijänä. Voisimmeko
ajatella tämän lainauksemme perusteella jotakin esittämämme kysymyksen
vastaukseksi? Kyllä, meille ei taida olla vaikeata päätellä vihamielisten ja
vahingoittavien voimien olemassaolo ja sijainti, mutta olemmeko koskaan todella
päässeet käsittämään ja tiedostamaan miten kaikki tuho ja vahinko toteutuu? Kyllä,
sielunvihollinen on jatkuvassa toiminnassa ja voimme laittaa kaiken
syyllisyyden hänen yllensä, mutta kuka on itse asiassa vastuussa kaikesta
elämäämme kohtaamasta onnettomuudesta? Siihen antaa jo monta kertaa lähteenämme
oleva lyhyt lainaus vastauksen, jota nyt moni selvästikin hämmästelee. Meissä itsessämme,
minussa itsessäni, on itsemme pahin vihamies, vahingoittaja! Mitä sanoo
veljemme Paavali?:
”Niin
en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu. Sillä minä tiedän,
ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on,
mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä
en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen. Jos minä siis teen sitä,
mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.”
(Room.7).
Kamppailu hyvän ja pahan välillä ei
siis ole yksinomaan avaruuksissa, vaan aivan omalla tavallaan meidän
sisimmässämme! Kysymys on vain siitä, kenelle on uskottu sisimpämme hallinta! Mitä
toteaa Paavali tämän ongelmallisen asian suhteen, tunnustettuaan sen
olemassaolon itsessäänkin (mitä en juuri kenenkään muun ole kuullut
tunnustaneen)?:
”Minä
viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos
Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis
tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.”
(Room.7).
Mieleeni tulee fariseuksen ja
publikaanin samanaikainen vierailu temppelissä. Fariseus oli todella
kiitollinen erinomaisuudestaan, mutta publikaani ei edes rohjennut nostaa
katsettaan ja sanoi rintaansa lyöden:
”Jumala,
ole minulle syntiselle armollinen.” (Luuk.18).
Sanoi, sanoi, sanoi! Mitä olemme
lukeneet sanoista ja sanomisesta?
”Sillä
sydämen kyllyydestä suu puhuu. Hyvä ihminen tuo hyvän runsaudesta esille hyvää,
ja paha ihminen tuo pahan runsaudesta esille pahaa. Mutta minä sanon teille:
jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili
tuomiopäivänä. Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi
sinut tuomitaan syylliseksi.” (Matt.12).
Mihin siis perustuu ja on aina
perustunut suurin tuhovoima joka helvetintulen tavoin tekee tuhoaan meissä ja
lähimmäisissämme, seurakunnallisissa piireissämme? Sen alkuperä on siis
helvetissä, mutta kuka ja mikä sille suo toimintakanavan?
”Poista
itsestäsi suun kavaluus, ja karkoita luotasi huulten vääryys. Katsokoot
sinun silmäsi suoraan, eteenpäin olkoon katseesi luotu. Tasoita polku
jaloillesi, ja kaikki sinun tiesi olkoot vakaat. Älä poikkea oikeaan, älä
vasempaan, väistä jalkasi pahasta.”
”Huulten
rikkomus on paha ansa, mutta vanhurskas pääsee hädästä. …Toden puhuja lausuu oikeuden, mutta väärä
todistaja petoksen. …Moni viskoo sanoja kuin miekanpistoja, mutta viisasten
kieli on lääke. Totuuden huulet pysyvät iäti, mutta valheen kieli vain
tuokion.” (Snl.12).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti