”Jos minä en tee
Isäni tekoja, älkää uskoko minua. Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka
ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja
ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä.’ Niin he taas
tahtoivat ottaa hänet kiinni, mutta hän lähti pois heidän käsistänsä.” (Joh.10).
Miten moninaisia ajatuksia herättääkään tämä sanankohta
ajatuksissani, mielessäni! Se alkoi kai eilen soida sisimmässäni, kun jotkin
uutiset palauttivat mieleeni monenlaisia kokemuksia niin omassa kuin
lukemattomien muidenkin elämässä!
Mitä ja mihin ylipäätänsä voimme tänä päivänä uskoa kaiken
näkemämme ja kuulemamme pohjalta? Mieleni täyttää ajatus siitä, että me
omilla teoillamme, olemuksellamme selitämme Jumalan Sanaa kohtaamillemme
ihmisille, tapahtuu se sitten sanoina tai tekoina! Me omilla asenteillamme
lisäämme Jumalan muuttumattomaan Sanaan, ei vain yksittäisiä sanoja, vaan
kokonaisia lauseita ja lukuja! Tuskin uskallan ajatellakaan sitä, missä määrin
otamme siitä pois omien tekojemme ja pelkkien ajatustemme pohjalta!
Käsitämmekö ollenkaan minkä kanssa olemme tekemisissä? Yhä vielä
pätee Sana:
”Alussa oli Sana, ja
Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan
tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt
mitään, mikä syntynyt on. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.”
Koska Sana on Itse Jumala olemuksineen, ei Hänestä voi
lähteä mitään ristiriitaista tai sananvastaista! Sana ei ole vain kirjaimia tai
lauseita, vaan se on synnyttävä Voima, Luova Voima, joka on sidottu omaan
olemukseensa, jonka tulee tulla esiin myöskin tämän Voiman lapsissa, meissä,
sinussa, minussa! Jos ja kun kerran me olemme syntyneet uudesti tämän Voiman
lapsiksi, pätee meihin entistä voimallisemmin tässä ajassa:
”Näin on rakkaus
tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin
olemme tässä maailmassa. Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen
rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei
ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa. Me rakastamme, sillä hän on ensin
rakastanut meitä. Jos joku sanoo: ’Minä rakastan Jumalaa’, mutta vihaa
veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka
hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt. Ja tämä
käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös
veljeänsä.” (1.Joh.4).
Mitä siis maailma näkee ja kuulee meissä? Millaisia tekoja
teemme tehdäksemme uskomme ja hengelliset näkemykset todellisuudeksi,
jakaaksemme maailmankaikkeuden kallisarvoisinta Totuutta lähimmäisillemme? En ole
tainnut milloinkaan kuulla jonkun maallikon tai hengellisen johtajan
kuuluttavan:
”Jos minä en tee
Isäni tekoja, älkää uskoko minua!”
Olen tosin kuullut useammankin, tosin aika harvoin lainaavan
sanankohtaa, ehkä käsittämättä sen syvällistä ja todellista merkitystä:
”Jos veli tai sisar
on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla ja joku teistä sanoo heille: ’Menkää
rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne’, mutta ette anna heille ruumiin
tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on? Samoin uskokin, jos sillä ei ole
tekoja, on itsessään kuollut. Joku ehkä sanoo: ’Sinulla on usko, ja minulla
on teot’; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän
sinulle uskon.” (Jaak.2).
Mitä onkaan siis seurakunta, sinä ja minä, aikaansaanut
teoillaan ja tekemättä jättämisillään? Olemmekohan itse sitä käsittämättämme
julistaneet enemmänkin todellisen uskon sijasta?:
”Älkää uskoko minua!”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti