”Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö
tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella? Mutta ulkopuolella olevat
tuomitsee Jumala. ’Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha’.” (1.Kor.5).
Ihmiseen on hyvin syvälle
juurtunut taipumus puolustella itseään kiinnittämällä kaikki negatiivinen
huomio jonnekin muualle, johonkin toiseen henkilöön. Poistettava paha on
sijoitettu jonnekin muualle! Se tulee selvästi esiin veljemme Paavalin
kokemuksista, joista hän ei katso olevansa velvollinen vaikenemaan.
”Mutta me rukoilemme Jumalaa, ettette tekisi mitään pahaa, emme sitä
varten, että näyttäisi siltä, kuin me olisimme koetuksen kestäviä, vaan että
te tekisitte hyvää ja me olisimme ikäänkuin ne, jotka eivät koetusta kestä.
Sillä me emme voi mitään totuutta vastaan, vaan totuuden puolesta.”
(2.Kor.13).
Paavali sai kokea
opetuksensa tuottamia, totuuden aikaansaamia, vastahyökkäyksiä, jotka perustuivat
satutettuihin omiintuntoihin. Hän tiesi edustavansa Totuutta, joka ei pala
tulessakaan.
Paavalin tunteet ovat
tavattoman tuttuja kirjoittajallekin yli puolen vuosisadan ajalta. Kuinka
laajamittaista onkaan ollut ns. negatiivisten asioiden ja tunteiden
projisoiminen johonkin itsensä ulkopuolella olevaan; aivan liian usein toiseen
ihmiseen! Tähän ovat syyllistyneet huomaamattaan hyvinkin hyväsydämiset ihmiset
olosuhteiden vaikutuksesta. Kuinka kestämättömältä tuntuviin tilanteisiin
ovatkaan tietyt hengelliset suuntaukset ajaneet vilpittömiä, etsiviä sieluja,
jotka sitten ovat tunteneet musertuvansa mitä erilaisimpien paineiden alla!
Nykytermein julkituoden
ovat uskovaisten keskuudessa vallinneet aivan liiallisessa määrin ns.
”hengelliset” vihapuheet, jotka eivät ole tunteneet oikeastaan minkäänlaisia
rajoja, eli ei ole erotettu sitä, mistä veljemme Paavali oikeastaan selvääkin
selvemmin puhuu.
”Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö
tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella? Mutta ulkopuolella olevat
tuomitsee Jumala. ’Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha’.” (1.Kor.5).
Uskovaisten keskuudessa
on siis käyty itse asiassa oikeutta erottamatta ulkopuolisia sisäpuolisista.
Mistä voin päätellä kaiken tämän? Omista kokemuksistani, jotka aina silloin
tällöin putkahtavat esiin mielen onkaloista. Malli kaikille kirjoittajaan
kohdistuneista vihapuheista on otettu selvääkin selvemmin ns. maailman
keskuudesta, ulkopuolisten piiristä. Mitä sanoo veljemme Paavali:
”Mutta me rukoilemme Jumalaa, ettette tekisi mitään pahaa…”
Miten voikaan olla siten,
että hengellisissä piireissä on sellaisessa määrin tehty kaikenlaista pahaa,
puolustellen sitä mitä erilaisimmilla projisoinneilla, sekoittaen lopulta
hengellisen ja maallisen oikeustajun. Syyttömät on julistettu syyllisiksi ja
syylliset syyttömiksi. Mitä tarkoitan tällä? Miksi kaivelen menneitä?
Selvittämättömät asiat ovat suunnattomana taakkana mitä erilaisimpien
hengellisten ryhmien yllä. Yhä vielä ihmetellään kuitenkin toiminnan yltä
puuttuvaa syvällistä siunausta ja menestystä. Syyttömien huudot kaikuvat
vieläkin Herramme korviin. En voi mitään sille, että itsekin odotan kaikesta
huolimatta tilannetta, jossa asioita korjattaisiin ja koettaisiin aito katumus.
Jokin sisimmässäni kapinoi sitä vastaan, että aikanaan kysyttyäni
syrjäyttämiseni syytä, korkein hengellinen taho kuittasi kaiken sanomalla:
”Sinun ei tarvitse sitä tietää!”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti