Social Icons

Pages

perjantai 6. toukokuuta 2016

Olet sitä mitä syöt osa 1




Aivan erikoisella tavalla säät hellivät meitä, niin että mielikin on virkistynyt uskomattomalla tavalla. Kerrostalomme pihalle ilmestynyt aurinkokatos ja viime kesänä koottu pihakeinu houkuttelevat istumaan ulkona tuntikausia. Aloitimme jo grillikesänkin makkaranpaistolla. Olin onnistunut valitsemaan todella herkulliset makkarat, niin että aivan tietoisesti unohdin kohtuullisuuden ja söin selvästikin liikaa. Näitä makkaroita ostan jatkuvasti, ajattelin innoissani! Mutta sitten ihmisten kysellessä tyytyväisyyteni syytä, tuli automaattisesti mieleen lukea makkarapaketista tuoteseloste. Jo hiukan aikaisemmin vatsassa oleva tunne ei aivan vastannut syömävaiheen iloisuutta, ja nyt lukiessani mielipiteeni koki kovan muutoksen. Suussa oli maistunut todella erinomaiselta, mutta nyt outo tunne valtasi mielen, sitä mukaa mitä silmät etenivät tuoteselosteessa!

Ei pitäisi valittaa, kun kerran on ruokaa tarjolla, ylenpalttisesti! Mutta jos tuote sisältää 55 % lihaa ja (ennen kaikkea) sen kaltaisia aineita, tulee mieleeni se aika, jolloin vielä totuus kerrottiin kiertelemättä. Lihapitoisuudeksi mainittiin 5 % ja muut aineet lueteltiin hiukan valmistajasta riippuen. Nyt teksti kertoi ainesosista, jotka eivät todellakaan riemastuttaneet mieltä! Maku oli kyllä erinomainen, suorastaan uskomaton, mutta… mutta…

Me olemme sitä mitä syömme! Onko todellakaan järkevää grillata jauhoja ja jauhettua nahkaa ym.? Eikö vatsamme sittenkin ole aika järkevä alkaessaan möyrytä kaiken sinne tunkemamme johdosta? Koko kirjoittamiseni ajan en niinkään ole nyt ajatellut enää noita ”jäteainepötkylöitä”, vaan meitä hengellisinä olentoina. Eikö hengellisen ruokamme suhteen ole aika tavalla samoin aivan hätkähdyttävässä mielessä? Mitä kaikkea meille tarjotaankaan hengellisenä ruokana! Mieleeni palaa jälleen kerran tuo nuori mies pääkaupunkiseudulta, joka kotikokouksessa toteaa painokkaasti: ”En ole ollenkaan varma siitä, pitääkö tämä paikkansa, mutta sanon sen kuitenkin!”

Kuulimme siis lausunnon: ”En ole ollenkaan varma, onko tämä syötävää, mutta annostelen sen kuitenkin lautasellenne!” Me siis olemme aivan tämän veljemme kaltaisia, valiten juuri sitä, mikä suussamme hyvältä maistuu, ja tulevaisuudessa välttelemme kaikkea mikä ei vastaa mieltymystämme. Mutta pätevätkö kriteerimme Korkeimman viisauden ja tiedon edessä?

”Ja hän sanoi minulle: ’Ihmislapsi, syö, minkä tässä saat; syö tämä kirjakäärö, mene ja puhu Israelin heimolle.’ Niin minä avasin suuni, ja hän antoi tämän kirjakäärön minun syödäkseni. Ja hän sanoi minulle: ’Ihmislapsi, ravitse vatsasi ja täytä sisälmyksesi tällä kirjakääröllä, jonka minä sinulle annan’. Niin minä söin, ja se oli minun suussani makea kuin hunaja.” (Hes.3).

Kuinka ihana vertaus Sanasta ja sen vaikutuksesta ihmiseen, tässä tapauksessa profeettaan! Mutta emme saa jättää lukemistamme vain tähän yksittäiseen tapaukseen, vaan tulee myös lukea:

”Ja sen äänen, jonka minä olin kuullut taivaasta, kuulin taas puhuvan minulle ja sanovan: ’Mene ja ota tuo avattu kirjakäärö, joka on meren ja maan päällä seisovan enkelin kädessä’. Ja minä menin enkelin tykö ja pyysin, että hän antaisi minulle sen kirjasen. Ja hän sanoi minulle: ’Ota ja syö se; se on karvasteleva vatsassasi, mutta suussasi se on oleva makea kuin hunaja’. Niin minä otin kirjasen enkelin kädestä ja söin sen; se oli minun suussani makea kuin hunaja; mutta sen syötyäni minun vatsaani karvasteli.” (Ilm.10).

Mitä me siis syömme, sitä me olemme, ja sen vaikutukset tulevat esiin tavalla tai toisella! Karvastelu on luonnollinen osa hengellistä ravintoamme!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text