Social Icons

Pages

lauantai 7. toukokuuta 2016

Olet sitä mitä syöt osa 2



”Ja sen äänen, jonka minä olin kuullut taivaasta, kuulin taas puhuvan minulle ja sanovan: ’Mene ja ota tuo avattu kirjakäärö, joka on meren ja maan päällä seisovan enkelin kädessä’. Ja minä menin enkelin tykö ja pyysin, että hän antaisi minulle sen kirjasen. Ja hän sanoi minulle: ’Ota ja syö se; se on karvasteleva vatsassasi, mutta suussasi se on oleva makea kuin hunaja’. Niin minä otin kirjasen enkelin kädestä ja söin sen; se oli minun suussani makea kuin hunaja; mutta sen syötyäni minun vatsaani karvasteli.” (Ilm.10).

Me emme ole profeettoja emmekä niin erikoisessa asemassa, että näkisimme tällaisia näkyjä ja saisimme kuulla enkelin äänen. Tämä sanankohta sisältää kuitenkin mitä tärkeimmän opetuksen meillekin suhteestamme Sanaan ja Sen Lähettäjään. Hengellisestikin me olemme juuri sitä, vain sitä, mitä olemme itseemme omaksuneet, nauttineet hengellisenä ravintona. Kaiken perusta on paljon syvemmällä kuin mitä ehkä olemme koskaan todella tulleet ajatelleeksi!

”Niin Jeesus sanoi heille: ’Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä. Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani. Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta’.” (Joh.6).

Herramme käytti ja käyttää kieltä, jota meidän ihmisinä on mahdollista ymmärtää. Voisiko olla sen parempaa esikuvaa kuin syöminen, jumalallisten vaikutusten siirtämiseksi meidän hengelliseen kehoomme! Meidän on vain huolehdittava Pyhän Hengen avustuksella siitä, että oikea ja meille sopiva ruoka imeytyy olemukseemme:

”Sentähden pankaa pois kaikki saastaisuus ja kaikkinainen pahuus ja ottakaa hiljaisuudella vastaan sana, joka on teihin istutettu ja joka voi teidän sielunne pelastaa. Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.” (Jaak.1).

Kuinka vakava varoitus meille! Sana voi olla istutettuna meidän olemukseemme, mutta onko se jäänyt vain johonkin puolitiehen, muuttumatta sielun ja samalla kehommekin ravinnoksi? Oikea hengellinen ravinto vaikuttaa koko olemukseemme, virvoittaen ja elävöittäen kehoammekin!

”Kiitä Herraa, minun sieluni, äläkä unhota, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt, hän, joka antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sinun sairautesi, joka lunastaa sinun henkesi tuonelasta ja kruunaa sinut armolla ja laupeudella, joka sinun halajamisesi tyydyttää hyvyydellään, niin että sinun nuoruutesi uudistuu kuin kotkan.” (Ps.103).

Me olemme siis mitä syömme! Vaikutuksemme lähimmäisiimme on aivan suhteessa nauttimaamme ravintoon! Herramme ei tarjoa meille mitään ”jäteainepötkylöitä” kauniissa luonnonkuoressa, vaan… Niin, mieti itse mitä meidän todella tulee itseemme ammentaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text