”Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää
myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat. Menkää ahtaasta
portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen,
ja monta on, jotka siitä sisälle menevät; mutta se portti on ahdas ja tie
kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät. Kavahtakaa
vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta
sisältä ovat raatelevaisia susia. Heidän hedelmistään te tunnette heidät.”
(Matt.7)
”…eikö sinunkin olisi pitänyt armahtaa kanssapalvelijaasi, niinkuin
minäkin sinua armahdin?” (Matt.18).
Elämämme asenne toisiin
ihmisiin ja armahtavaisuuteen kulkevat käsi kädessä! Koko lain ja profeettojen
perussisältö perustuu lainomaisesta leimastaan huolimatta Herramme selviin
sanoihin:
”Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää
myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.”
Mistä voimme edes
jollakin tavoin päätellä, onko joku tapaamamme persoona mennyt sisälle ahtaasta
portista ja vaeltaako hän kaidalla tiellä? Miten on itsemme suhteen?
Noudatammeko elämämme perustaksi annettua asennetta sen suhteen, ettemme
kohtele ketään lähimmäistämme vastoin kaikkea sitä, mitä itsellemme toivomme?
Vallalla on melko
laajasti ja voimakkaasti käsitys, että jokaisessa ihmisessä on jotakin hyvää.
Se pitää varmastikin paikkansa, mutta jos käsityksemme pakottaa meidät
hengellisen elämän alueella hyväksymään melkein mitä vain, vedoten ihmisen
vajavaisuuteen ja puutteellisuuteen, olemme selvästikin ristiriidassa itse
Herramme kanssa:
”Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee
pahoja hedelmiä. Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa
hyviä hedelmiä. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja
heitetään tuleen. Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään. Ei
jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan,
vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.” (Matt.7).
Saul on jossakin määrin
ristiriitaisin persoona Vanhassa Testamentissa. Hän rikkoi selvästi Jumalan
tahtoa vastaan, mutta ei luopunut tietynlaisesta uskonnollisuudesta. Hän
vainosi Jumalan seuraajakseen valitsemaa välikappaletta huokuen suoranaista
murhanhimoa. Daavid kuitenkin, kaikesta huolimatta, koki omantunnon tuskia
leikattuaan palasen hänen viitastaan. Tarkoittaako tämä sitä, että meidänkin on
suvaittava oikeastaan mitä tahansa? Daavidin asenne kertoo meille ennen kaikkea
siitä, että meidän tehtävämme on jättää kaikki tuomiovalta Jumalallemme, joka
ajallaan saattaa jokaisen ihmisen vastuuseen teoistaan ja asenteistaankin.
Seiskäämme siis
mielellämme hiukan taka-alalla, ehkä ajoittain sanattomanakin ihmisten edessä!
”Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään
taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle
armollinen'.” (Luuk.18).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti