Social Icons

Pages

lauantai 17. maaliskuuta 2018

Niin kuin peura! 1

”Niinkuin peura halajaa vesipuroille, niin minun sieluni halajaa sinua, Jumala. Minun sieluni janoo Jumalaa, elävää Jumalaa. Milloin saan minä tulla Jumalan kasvojen eteen? Kyyneleeni ovat minun ruokani päivin ja öin, kun minulle joka päivä sanotaan: ’Missä on sinun Jumalasi?’ Näitä minä muistelen ja vuodatan sydämeni: minä kuljin väentungoksessa, astuin sen kanssa Jumalan huoneeseen riemun ja kiitoksen raikuessa juhlivasta joukosta. Miksi murehdit, minun sieluni, ja olet minussa niin levoton? Odota Jumalaa.” (Ps.42).

Mitä me janoamme, mikä on kaipauksemme kohde tarkennettuna? Kohdistuuko se todella Itse Jumalaan, vai vain kaikkeen Häneen liittyvään? Erikoisesti tässä ajassa meidän henkiset ja hengelliset tarpeemme saavat meidät huokailemaan ja itkemäänkin edes jonkinlaisen muutoksen tapahtumiseksi. Rehellisyyden nimissä meidän on tunnustettava kaiken keskellä, että tietynlainen turvattomuuden tunne on entistä suurempi tekijä etsiessämme ratkaisuja päivittäisiin ongelmiimme ja murheisiimme.

”Niinkuin peura halajaa vesipuroille, niin minun sieluni halajaa sinua, Jumala.”

Niin peura kuin ihminenkin on täydellisen riippuvainen veden saamisesta. Peuran on määrätyin ajoin päästävä veden äärelle korvataksensa kehostansa poistuneen veden. Kuinka tyytyväinen se onkaan tuntiessaan sieraimissaan veden läheisyyden, mutta on aivan tietynlaisia tilanteita, jotka antavat ehkä elävimmän kuvan aivan ainutlaatuisesta peuran halajamisesta, kaipauksesta.

Me ihmisinä olemme melko tavalla vastaavanlaisissa tilanteissa nimenomaan sen tähden, että emme ole reviirillämme yksin. Herramme on tehnyt tämän meille selvääkin selvemmäksi vertauskuvillaan kaikkialla vaanivista susista. Meitä vaanivat pedot onnistuvat hetkittäin iskemään hampaansa kehoomme, niin että tuska valtaa olemuksemme, saaden meidät etsimään lievitystä tuskaamme. Nyt ymmärrämme mitä peura kokee nimenomaan haavoittuneena ja verta vuotavana! Mikä olisi sen parempi apu kuin astua vilvoittavan veden ääreen ja sammuttaa tuskainen jano ja viilentää haavojen tuottamaa kipua!

Suru taitaa olla meille melko tuttu asia, mutta mihin se useimmiten kohdistuu? Lainauksemme perusteella se selvästikin saa meidät kaipaamaan jotakin lohduttavaa, mutta apua etsiessämme kaiken innoittajana taitaa usein olla itsesääli, joka etsii itsellensä lohtua ja apua ja ajattelee vain itseänsä! Mikä on kuitenkin selvä ero meidän ja peuran välillä? Peura on aidosti luontokappale, eläin, joka ei ole tehnyt syntiä ja rikkonut Jumalaansa vastaan, joten se toimii kaikessa oman olemuksensa mukaisesti aivan omanlaisessa Luojansa ja Jumalansa tiedostamisessa!

”Sillä minun ovat kaikki metsän eläimet ja tuhansien vuorten karjat. Minä tunnen kaikki vuorten linnut, ja kaikki, mikä kedolla liikkuu, on minun edessäni. Jos minä isoaisin, en minä sitä sinulle sanoisi; sillä minun on maanpiiri ja kaikki, mitä siinä on.” (Ps.50).

Miksi Hän kuitenkin puhuu niin paljon Rakkaudestaan meitä kohtaan? Kaipaisiko Hän mahdollisesti meidän rakkauttamme?

”Härkä tuntee omistajansa ja aasi isäntänsä seimen; mutta Israel ei tunne, minun kansani ei ymmärrä.” (Jes.1).

On siis olemassa kaikki syyt esittää itsellensä kysymys siitä, mitkä ovat todelliset motiivimme ja syvimmät tarpeemme etsiessämme Herraa ja Hänen apuansa!

Mikä meitä tässä ajassa murehduttaa ja saa meidät kaipaamaan virvoittavien vetten äärelle? On oikein kaivata seuraa ja seurakuntaakin, mutta onko se sittenkään sama asia kuin todellisen Jumalan kohtaaminen?

”’Missä on sinun Jumalasi?’ Näitä minä muistelen ja vuodatan sydämeni: minä kuljin väentungoksessa, astuin sen kanssa Jumalan huoneeseen riemun ja kiitoksen raikuessa juhlivasta joukosta. Miksi murehdit…?”

Me saatamme kulkea suurissakin väkijoukoissa ja väentungoksissa, mutta silti kuulemme jatkuvasti kysymyksen: ”Missä on sinun Jumalasi?” Se saa sisimpämme huudahtamaan toistuvasti, päivittäin: ”Miksi murehdit…?

Väkijoukko ja seurakuntakaan eivät siis ole se Vesi ja Vastaus, jota etsimme, eikä moni muukaan asia!

”Niinkuin peura halajaa vesipuroille, niin minun sieluni halajaa sinua, Jumala. Minun sieluni janoo Jumalaa, elävää Jumalaa. Milloin saan minä tulla Jumalan kasvojen eteen?”

Missä todella voimme kohdata Elävän Jumalan, siihen etsikäämme vastausta nyt ja seuraavassa kirjoituksessamme!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text