”Ja tehkää tämä,
koska tunnette tämän ajan, että jo on hetki teidän unesta nousta; sillä
pelastus on nyt meitä lähempänä kuin silloin, kun uskoon tulimme. Yö on
pitkälle kulunut, ja päivä on lähellä. Pankaamme sentähden pois pimeyden teot,
ja pukeutukaamme valkeuden varuksiin.” (Room.13).
Missä määrin me pukeudumme ja missä määrin meitä puetaan? Jos
jo Paavali aikanaan toteaa yön olevan pitkälle kulunut, niin miksi ei meillä
riitä rohkeutta ja uskallusta tehdä selvää johtopäätöstä oman hetkemme
myöhäisyydestä? Yöhön kuuluu monia epämieluisia tekijöitä niin hengellisellä
kuin maallisellakin alueella. Maailman tilanteesta yleisesti ottaen kenelläkään
uskovaisella ei tulisi olla pienintäkään epäselvyyttä, eikä sen pohtimiselle
kannata suoda liiallisesti voimavaroja. Mutta ajan myöhäisyydestä johtuen
suurin määrä epätietoisuutta näyttää sisältyvän ns. hengellisen elämän
alueelle. Laittomuuden valtaan pääseminen merkitsee aivan ainutlaatuista ja
ennen kokematonta sekavuutta hengellisessä ajattelussa. Olemme aivan
todellisesti tulleet aikaan, jossa jos mahdollista, valitutkin eksytetään!
Missä on laittomuuden painopiste? Itsekin olen aina
ajatellut laittomuuden koskevan ihmisten vääryyttä ja vääriä tekoja, joilla
vahingoitetaan muita ihmisiä. Jokin sisimmässäni kuitenkin on alkanut vakuuttaa
siitä, että on enemmänkin kysymys siitä, mistä Herramme puhuu melko
laajamittaisella esikuvalla:
”Silloin hekin
vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai
janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua
palvelleet?' Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken,
minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet
tekemättä minulle.' Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta
vanhurskaat iankaikkiseen elämään.” (Matt.25).
Kuinka eri tavalla nähdäänkään kaikki tekemisemme ja tekemättä
jättämisemme Korkeuksissa? Laittomuuden salaisuus onkin siinä, mitä me tiedämme
velvollisuutenamme olevan tehdä, mutta emme tee sitä! Jokainen joutuu
vastaamaan elämästään Valtaistuimen tuomion edessä, joutuen aivan käytännössä
ja todellisuudessa näkemään aivan uudenlaisen arvoasteikon, joka tosin ei ole
mikään uusi, vaan vuosituhansia tiedossamme oleva! Me emme vain ole oikealla
tavalla asennoituneet kuulemaamme Sanaan, jotta Hengen antama ilmestys olisi
tullut osaksemme! Voin toistaa jälleen kerran, ettei meillä ole
minkäänlaista epäselvyyttä sen suhteen, mitä Herramme meiltä odottaa, niin
paljon olemme kuulleet sananjulistusta ja – opetusta! Mutta selvitäksemme
kunnialla edessämme ja jo yllämme olevista haasteista, on nyt otettava aivan
uusi asenne ja kunnioitus Sanaa kohtaan!
Mistä odotamme apua haasteidemme edessä? Ei ole kuin vain
yksi Todellinen Apu! Emme voi turvautua keneenkään ihmiseen, ei edes suurimpaan
jumalanpalvelijaan, ei vanhempiimme, ei parhaaseen ystävään, ei seurakuntaan,
ei kirkkokuntaamme! Kaiken tämän tulisi olla meille selvääkin selvempää, sillä
aidossa hengellisessä Elämässä on vain yksi Välimies, yksi Välittäjä meidän ja
Jumalamme välissä! Mistä saisimme tarpeeksi voimallisen vakuutuksen tästä
asiasta? Itse asiassa Raamatun jokainen jae korostaa sitä, koska Raamattu on
Jumala Itse kirjallisessa muodossa. Mutta keskittykäämme nyt aivan erityisellä
tavalla siihen, mitä veljemme Johannes meille Hengen välityksellä vakuuttaa! Paremminkin
sanottuna Henki Johanneksen välityksellä!
”Minkä te olette
alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette
alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä. Ja tämä on se
lupaus, minkä hän on meille luvannut: iankaikkinen elämä. Tämän minä olen
kirjoittanut teille niistä, jotka teitä eksyttävät. Mutta te - teissä pysyy
se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen
tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se
opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin
pysykää hänessä. Ja nyt, lapsukaiset, pysykää hänessä, että meillä hänen
ilmestyessään olisi turva eikä meitä häpeällä karkoitettaisi pois hänen
tyköänsä hänen tulemuksessaan.” (1.Joh.2).
Millaiselle alueelle tämä sanankohta viekään meidät kaiken
kirkkokunnallisen korostuksen aikana! Seurakunnalla on oma tehtävänsä ja
paikkansa, mutta hengellisyyden syvin olemus perustuu niin
kokonaisvaltaiseen hengelliseen, persoonalliseen Elämään, ettei meidän ja
Herran Jeesuksen Kristuksen väliin mahdu mitään, koska olemme Hänessä! Mutta
olkaamme varmoja siitä, että olemme edellä mainitussa Voitelussa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti