Social Icons

Pages

keskiviikko 20. joulukuuta 2017

Vain yksi Nimi!


”Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman.” (Apt.4).

Mitä sanotaan tämän edellä?:

”Jos meitä tänään kuulustellaan sairaalle miehelle tehdystä hyvästä työstä ja siitä, kenen kautta hän on parantunut, niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne. Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut.'”

Hengellisen elämän piirissä tapahtuu kaikenlaista kuulustelua, etenkin aina silloin, kun Jumala toimii tavalla tai toisella. Etsitään paikkaa ja perustelua tapahtuneelle, murheellisen usein selvittääkseen kuka henkilö ansaitsee kiittävän maininnan. Mitä sanoo Herramme Jeesus omasta toiminnastaan?:

”Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee. Sillä Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaikki, mitä hän itse tekee; ja hän on näyttävä hänelle suurempia tekoja kuin nämä, niin että te ihmettelette. Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo. Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle, että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.” (Joh.5).

Viitaten eiliseen kirjoitukseemme, kuinka voimme kaiken tämän kuultuamme keskittää huomiomme Pyhän Hengen jakamiin lahjoihin ja Hänen toimintaansa? Kenelle kuuluu kaikki kiitos ja kunnia? Kenellä on kaikki tuomiovalta edellisen kohdan perusteella juuri tässä, elämässämme ajassa?

”Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: ’Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. (Mitä voisi jäädä tämän ulkopuolelle?) Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti’.” (Matt.28).

Meidän tulee todella käsittää missä ajanjaksossa elämme ja toimia sen mukaisesti kaikessa ajattelussamme ja tekemisessämme. Emme voi ennen aikoja siirtyä hengessämme ja uskonnollisuudessamme aikaan:

”Sillä: ’kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle.’ Mutta kun hän sanoo: ’kaikki on alistettu’, niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.” (1.Kor.15).

On täysin mahdotonta ohittaa Herra Jeesus Kristus, Jumalan ilmestyminen lihassa, vetoamalla ja turvautumalla omiin hengellisiin arvojärjestyksiin! Pelastus ja iankaikkinen elämä voivat tulla osaksemme vain Herran Jeesuksen Kristuksen sovituskuoleman ja Veren kautta! Kuinka petollista onkaan turvautua ulkonaisiin tekijöihin ja hengellisiin lahjoihin! Se selviää Herran omista sanoista:

Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.' Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.” (Matt.7).

Hengellinen toiminta moninaisine ilmenemismuotoineen, voimallisine tekoineenkaan, ei ole hedelmä, jota meiltä odotetaan, vaan meissä oleva aito, Uusi Elämä ja sen vaikutus kanssamatkaajiimme!

”Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle, että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää.”

Kuinka järjetöntä ja tuhoisaa tämän kuulemisen jälkeen olisikaan sanoa, että kyllä riittää kun kunnioitamme Isää Jumalaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text