Niin eräs nainen, nimeltä Martta, otti hänet kotiinsa. Ja hänellä oli sisar, Maria niminen, joka asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettansa. Mutta Martta puuhasi monissa palvelustoimissa; ja hän tuli ja sanoi: ’Herra, etkö sinä välitä mitään siitä, että sisareni on jättänyt minut yksinäni palvelemaan? Sano siis hänelle, että hän minua auttaisi.’ Herra vastasi ja sanoi hänelle: ’Martta, Martta, moninaisista sinä huolehdit ja hätäilet, mutta tarpeellisia on vähän, tahi yksi ainoa. Maria on valinnut hyvän osan, jota ei häneltä oteta pois’.” (Luuk.10).
Tämä sanankohta on pyörinyt mielessäni eilisestä lähtien. Se
sisältää enemmän kuin mitä ehkä koskaan olemme tulleet ajatelleeksi. On hyvä
olla sukulaisia, uskonystäviä, seurakunta, mutta todellinen Elämä,
iankaikkisuus, voi asua vain yksilössä, ei jossakin yhteisössä tai
ihmisjoukossa! Seurakunnallisuus voi puhua syvällisistäkin asioista ja korostaa
kristillisen elämän tärkeyttä, mutta… mutta…
Pyhä Henki lankesi ensimmäisenä helluntaina ja sai omakseen
seurakunnan (joka koostuu yksittäisistä, elävistä jäsenistä), mutta Pyhä Henki
ei milloinkaan ole ollut itsetarkoitus, irrallaan Herrastamme Jeesuksesta
Kristuksesta! Hänen tehtävänsä on aina ollut selväpiirteinen ja vailla
minkäänlaista erehtymisen mahdollisuutta. Herramme Itse tuo sen selvästi esiin:
”Mutta kun hän tulee,
totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. (Kuka ja Mikä on
Totuus?)
Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä
itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille
julistaa. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja
julistaa teille. Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin,
että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. Vähän aikaa, niin te ette
enää minua näe, ja taas vähän aikaa, niin te näette minut.” (Joh.16).
Mitä varten Johannes Kastaja lähetettiin?
”’Ja minä en tuntenut
häntä; mutta sitä varten, että hän tulisi julki Israelille, minä olen
tullut vedellä kastamaan.’ Ja Johannes todisti sanoen: ’Minä näin Hengen
laskeutuvan taivaasta alas niinkuin kyyhkysen, ja se jäi hänen päällensä. Ja
minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi
minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on
se, joka kastaa Pyhällä Hengellä.' Ja minä olen sen nähnyt ja olen todistanut,
että tämä on Jumalan Poika.” (Joh.1).
Mistä ja mille me olemme todistajia, mitä me olemme nähneet?
En voi ikinä unohtaa erästä hengellistä tilaisuutta, jossa yksi puhujista
lainasi sanankohtia mielensä mukaisesti ja totesi Pyhästä Hengestä: ”Hän on
kuin pieni Jeesus!” Tämä särähti todella pahasti korvissani ja vielä enemmän
sydämessäni! Joku voi kutsua ajatuksiani spekuloinniksi ja pikkumaisuudeksi,
mutta kysymys on todellakin asioista, jotka asettavat meidät paikalle, missä
ratkaisemme, valitsemme kuoleman ja Elämän välillä! Kun joku puhuu Pyhästä
Hengestä pienenä Jeesuksena, hän totisesti asettaa päälaelleen uskomme perustekijän!
Minun oli pakko puuttua asiaan, aiheuttaen melkoisen hämmingin ja
loukkaantumisen!
Miksi yhä useammin näyttää siltä, että Pyhä Henki on ottanut
Jeesuksen paikan ja tulee huomioiduksi valtavasti enemmän kuin Lähettäjänsä!? Mitä
Herra itse sanoo, aivan omin sanoin:
”Hän on minut
kirkastava,
sillä hän ottaa
minun omastani ja julistaa teille.”
Mitä on seurauksena vääristä korostamisista ja vääristä
asenteista? Ihmiset selvästikin etsivät mitä erilaisimpia kokemuksia ja
hengellisiä lahjoja, tullakseen itse erityisellä tavalla huomioiduiksi
hengellisen toiminnan piirissä! Lukemattomat ihmiset tulevat seurakunnan ja
hengellisen toiminnan piiriin, mutta eivät siitä huolimatta saavuta uskonelämän
ainoaa ja ratkaisevaa tekijää!
”Mutta minulla on
todistus, joka on suurempi kuin Johanneksen; sillä ne teot, jotka Isä on
antanut minun täytettävikseni, ne teot, jotka minä teen, todistavat minusta,
että Isä on minut lähettänyt. Ja Isä, joka on minut lähettänyt, hän on
todistanut minusta. Te ette ole koskaan kuulleet hänen ääntänsä ettekä nähneet
hänen muotoansa, eikä teillä ole hänen sanaansa teissä pysyväisenä; sillä te
ette usko sitä, jonka hän on lähettänyt. Te tutkitte kirjoituksia, sillä
teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat
minusta;
ja te ette tahdo
tulla minun tyköni, että saisitte elämän.” (Joh.5).
Muutama sana ja niiden ero ratkaisevat iankaikkisen Elämämme
mahdollisuuden! Kirjoitukset eivät todista Pyhästä Hengestä ja Hänen
lahjoistaan, vaan Pyhä Henki on aina todistanut Herrasta Jeesuksesta
Kristuksesta, kirkastaakseen yksin Häntä Lihaksi Tulleena Sanana!
”Eikä ole pelastusta
yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu,
jossa meidän pitäisi pelastuman.” (Apt.4).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti