”Te olette
itse minun todistajani, että minä sanoin: en minä ole Kristus, vaan minä olen
hänen edellänsä lähetetty. Jolla on morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä,
joka seisoo ja kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä minun
iloni on nyt tullut täydelliseksi. Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä.
Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien. Joka on syntyisin maasta, se on
maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu; hän, joka taivaasta tulee, on yli
kaikkien. Ja mitä hän on nähnyt ja kuullut, sitä hän todistaa; ja hänen
todistustansa ei kukaan ota vastaan. Joka ottaa vastaan hänen todistuksensa, se
sinetillä vahvistaa, että Jumala on totinen. Sillä hän, jonka Jumala on
lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla.”
(Joh.3).
Näin juhannuksena meidän tulisi enemmän ajatella
Johannes Kastajaa ja hänen tehtäväänsä. Hän on meille enemmän esimerkki kuin
olemme olleet valmiita uskomaan.
”Totisesti,
minä sanon teille: hän on enemmän kuin profeetta. Tämä on se, josta on
kirjoitettu: 'Katso, minä lähetän enkelini sinun edelläsi, ja hän on valmistava
tiesi sinun eteesi'. Totisesti minä sanon teille: ei ole vaimoista
syntyneitten joukosta noussut suurempaa kuin Johannes Kastaja; mutta vähäisin
taivasten valtakunnassa on suurempi kuin hän.” (Matt.11).
Jos tällaisen arvosanan saava julistaja ja lähetetty
sanoo niin painokkaasti:
”Hänen
tulee kasvaa, mutta minun vähetä.”
tulee meidän asettua hyvin voimakkaasti samalle
näkökannalle Arvioitsijan kanssa; onhan kysymys Kaikkivaltiaasta lausunnosta!
Johannes Kastaja ei siis ollut kuka tahansa, mutta hänen arvonsa ja asemansa ei
perustunut inhimilliseen viisauteen ja näkökantaan, vaan jumalalliseen
suunnitelmaan, joka kuin punaisena lankana kulkee koko pelastushistorian
lävitse. Meidän on oltava todella tarkkaavaisia tällaisten seikkojen edessä,
sillä asenteestamme on kiinni oikea kokonaisnäkemyksemme ja koko pelastuksemme.
Me emme saa antaa tällaisille kohdille omia selityksiämme, jotka kautta
historian ovat perustuneet inhimillisiin arvomaailmoihin. Me saatamme puhua
aivan oikeista asioista, mutta väärällä korostuksella, joka johtaa ohitse
jumalallisen suunnitelman hengellisestä leimastaan huolimatta.
Meidän tehtävämme on aina perustunut Rakkauden
Käskyyn ja Seurakunnan, Kristuksen Morsiamen, palvelemiseen Herramme esikuvan
mukaisesti. Johannes Kastaja kuvataan häitä edeltäväksi, mitä tärkeimmäksi
persoonaksi Sulhasen ja Morsiamen välisessä kanssakäymisessä.
”Jolla on
morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä,
iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä minun iloni on nyt tullut
täydelliseksi. Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä.”
On kysymys todella vakavasta ihmissuhteesta, jonka
vääristymiin emme liiaksi halua mennä. Niitä on koko kirkkohistoria pullollaan,
etenkin tässä viimeisessä ajassa. Julistajan suhde Seurakuntaan on siis kuin
sulhasen parhaan ystävän asenne tulevaan hääpariin. Sulhasen ystävä pukeutuu
parhaisiinsa, tietää tarkoin miten tulee käyttäytyä tärkeässä tehtävässään.
Kammottavin lopputulos väärästä asenteesta on morsiamen mielenkiinnon
kohdistuminen rakkaansa sijasta tämän ystävään. Tajuammeko ollenkaan, kuinka
vakavista asioista on kysymys? Yljän ystävä ei millään tavoin ole oikeutettu
flirttailemaan tai liiallisesti kiinnittämään morsiamen huomiota itseensä!
Olemme todella pelottavalla alueella ajatellessamme
kaikkea sitä ihmiskorostusta ja toimintaa, jossa nykyajan Kristuksen Morsiamen
huomio on kiinnitetty ja kiinnittynyt Yljän sijasta suuren maineen keskellä
kylpeviin julistajiin. Morsiamen huulilla ei väreilekään Sulhasensa nimi, vaan
koko seurakuntapiirissä kaikuu kymmenkertaisella, jollei sitten satakertaisella
määrällä, jonkun tai joidenkin kuuluisien sananjulistajien nimi, vastoin
kaikkea sanankohtamme esikuvaa.
”Maitoa minä
juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä
vielä nytkään siedä; olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on
kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?
Kun toinen sanoo: ’Minä olen Paavalin puolta’, ja toinen: ’Minä olen
Apolloksen’, ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin? Mikä Apollos
sitten on? Ja mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet
uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä Herra on heille kullekin
antanut. Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun.
Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan,
vaan Jumala, joka kasvun antaa.
Mutta istuttaja
ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa oman työnsä
mukaan. Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa,
olette Jumalan rakennus.” (1.Kor.2).
Eikö tässä puhukin sama Henki, joka sai Johannes
Kastajan sanomaan:
”Hänen tulee kasvaa, mutta
minun vähetä!”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti