Social Icons

Pages

keskiviikko 24. kesäkuuta 2015

Kenen ääntä kuuntelemme?





”’Mitä sanot itsestäsi?’ Hän sanoi: ’Minä olen huutavan ääni erämaassa: 'Tehkää tie tasaiseksi Herralle', niinkuin profeetta Esaias on sanonut.” (Joh.1).

”Jolla on morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi. Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä. Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien.” (Joh.3).

Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.”

Johannes tiesi selvästi olevansa osa jumalallisen suunnitelman, profetian, täyttymystä. Hän ei valinnut osaansa, hän ei etsinyt itsellensä merkittävää asemaa kansan silmissä. Hänen suunsa oli ennalta valittu ääneksi Kaikkivaltiaalle suunnitelmalle, kanavalle iankaikkisuuteen. Hänen ei tullut monimutkaistaa hengellisiä teitä, vaan julistaa Sanomaa, joka tasoittaisi ja valmistaisi tietä koko pelastushistorian täyttymykselle, Itse Jumalan lihaan tulemiselle. Hän ei kyennyt ansaitsemaan mitään, hän oli vain osa profeetallista täyttymystä Jesajan kautta kuuluneen Sanoman mukaisesti.

Tämä huutavan ääni oli yhteydessä Luojaansa ja Alullepanijaansa, omaten etuoikeuden saada olla lihaan tulleen Sanan ystävä. Nyt hänen kuulemansa Ääni oli selvästi samaa alkuperää kuin hänen sisimmässään aikaisemmin kuulunut Hengen vakuutus. Hänen suuri ilonsa oli vakuuttaa meillekin:

”Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä. Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien.”

Kuinka tärkeätä siis onkaan kaiken ahdistuksemme keskellä kuulla Yljän rakkaudellinen ääni Johanneksen tavoin. Moni asia ei miellytä meitä, mutta eteenpäin on mentävä hintaan mihin tahansa tietoisuudessa:

”Tämän minä olen teille puhunut, että teillä olisi minussa rauha. Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman.” (Joh.16).

”Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne. Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut. Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille.

En minä anna teille, niinkuin maailma antaa.

Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.” (Joh.14).


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text