”Niin olkaa
kärsivällisiä, veljet, Herran tulemukseen asti. Katso, peltomies odottaa maan
kallista hedelmää, kärsivällisesti sitä vartoen, kunnes saa syksyisen sateen ja
keväisen. Olkaa tekin kärsivällisiä, vahvistakaa sydämenne, sillä Herran
tulemus on lähellä. Älkää huokailko, veljet, toisianne vastaan, ettei teitä
tuomittaisi; katso, tuomari seisoo ovella. Ottakaa, veljet, vaivankestämisen ja
kärsivällisyyden esikuvaksi profeetat, jotka ovat puhuneet Herran nimessä.
Katso, me ylistämme autuaiksi niitä, jotka ovat kestäneet; Jobin
kärsivällisyyden te olette kuulleet, ja lopun, jonka Herra antaa, te olette
nähneet. Sillä Herra on laupias ja armahtavainen. Mutta ennen kaikkea,
veljeni, älkää vannoko, älkää taivaan kautta älkääkä maan, älkää mitään
muutakaan valaa; vaan ’on’ olkoon teillä ’on’, ja ’ei’ olkoon teillä ’ei’,
ettette joutuisi tuomion alle.” (Jaak.5).
Meitä kehotetaan olemaan kärsivällisiä kuin
peltomies, maanviljelijä, joka tietää kaiken kehityksen vaativan aikansa. Ei
hän juokse joka päivä pellon laidalle odottaen näkevänsä hämmästyttävää kasvua.
Hän tietää siementen olevan maassa, ja luonnon lait pitävät huolen tulevasta.
Ainoa mitä hän ehkä päivittäin tekee, on ilmojen seuraaminen, mikä saa hänet
ajoittain hymyilemään, ajoittain hiukan huolestumaan. Hän ei huokaile
naapureita vastaan säätilojen muutoksen johdosta!
Tämä sanankohta on kuin lyhyt saarna, joka tuo esiin
tämän hetken suurimmat ongelmat ja tarpeet. Tässä ajassa ei vain huokailla
toisiansa vastaan, vaan totta ovat Herrammekin lausumat sanat:
”Mutta jos
paha palvelija sanoo sydämessään: 'Minun herrani viipyy', ja rupeaa lyömään
kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa, niin sen palvelijan
herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa…”
(Matt.24).
Mikä on merkillepantavaa juopuneiden seurassa?
Rempseä käytös ja ennen kaikkea hulvaton puhe. Alkoholi vapauttaa ihmisestä asioita
ja piirteitä, jotka saavat kaiken muuttumaan jopa täysin vastakohdakseen.
Veloista tulee saatavia ja tietynlainen omakehu valtaa koko olemuksen.
Juhlallisesti pyritään vakuuttamaan koko ympäristö ja kuulijakunta rehentelijän
erinomaisuudesta ja uskomattomista saavutuksista!
Mitä tekevät tämän ajan hengellisesti juopuneet?
Kohdassamme varoitetaan nimenomaan meitä tämän ajan uskovaisia:
”Mutta ennen
kaikkea, veljeni, älkää vannoko, älkää taivaan kautta älkääkä maan, älkää
mitään muutakaan valaa; vaan ’on’ olkoon teillä ’on’, ja ’ei’ olkoon teillä
’ei’, ettette joutuisi tuomion alle.”
En ole itsekään koskaan aikaisemmin tullut
ajatelleeksi tätä asiaa kovin syvällisesti. Tässä ajassa ei vannota enää
ajanlaskumme alun tapaan temppelin tai sen kullan kautta, vaan mitä olemme
saaneet seurata jo pitkän ajan kuluessa? Mikä on vala, vannominen? Juhlallinen
vakuuttaminen! Mitä meille vakuutetaan juhlallisesti ja missä?
Ajoittain jossakin seurakunnassa tunnetaan
suoranaista pakkoa jonkinasteisten profetioiden tai tiedon sanojen
julistamiseen. Ns. profeetat suorastaan kilpailevat asemastaan mielen
kohottajina ja seurakunnan arvostuksen etsijöinä. Mitä kaikkea olemmekaan siten
saaneet kuulla ”Herran puheena”, mikä jälkeenpäin on jouduttu selittämään aivan
uudella tavalla, koska kaikki ei toteutunutkaan luvatulla, juhlallisesti
vakuutetulla tavalla. Huudetaan Herra, Herra, mutta ei olla kiinnostuneita
tekemään mitä Hän Sanassaan on ehdottomana tahtonaan esittänyt!
Harvemmin vannominen ja vakuuttaminen tapahtuvat
vain ihmisen itsensä tähden, vaan sillä pyritään vakuuttamaan vaihteleva joukko
kuulijoita. Jos ihmiselle ei ”maistu” aito hengellinen, jumalallinen, ruoka,
mennään mielellään tarjotulle roskaruoalle, jota tarjotaan melkein jokaisessa
”kadunkulmassa”. Juhlallisia vakuutteluja saamme sekä lukea että kuulla
suoranaiseen hämmennykseen asti!
Meitä ei ole kutsuttu seuraamaan mitä erilaisimpia
kompromisseja, juhlallisia vakuutteluja, vaan yhä vielä vastauksemme kaikkeen
hengelliseen tarjontaan perustuu elintärkeään sanankohtaan:
”Henkeä älkää
sammuttako, profetoimista älkää halveksuko, mutta koetelkaa kaikki, pitäkää
se, mikä hyvää on; karttakaa kaikenkaltaista pahaa.” (1.Tess.5).
Meille on selvästi tiedotettu Sanassa mikä on hyvää,
mikä pahaa. Sanan ihmisinä meidän vastauksemme kaikkeen kohtaamaamme on
selvästi ”kyllä” tai ”ei”!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti