”Ottakaa,
veljet, vaivankestämisen ja kärsivällisyyden esikuvaksi profeetat, jotka ovat
puhuneet Herran nimessä. Katso, me ylistämme autuaiksi niitä, jotka ovat
kestäneet; Jobin kärsivällisyyden te olette kuulleet, ja lopun, jonka Herra
antaa, te olette nähneet. Sillä Herra on laupias ja armahtavainen. Mutta ennen
kaikkea, veljeni, älkää vannoko, älkää taivaan kautta älkääkä maan, älkää
mitään muutakaan valaa; vaan ’on’ olkoon teillä ’on’, ja ’ei’ olkoon teillä
’ei’, ettette joutuisi tuomion alle.” (Jaak.5).
Job oli sairautensa aikana yksinäistäkin
yksinäisempi nimenomaan ympäröivien ystävien johdosta. Hänellä oli seuraa,
mutta ei todellista ymmärtäjää, vaan jokainen lohduttava ystävä tarjosi hänelle
jotakin omaansa, Jobille kaukaista. Jobin ystävät kuuluivat omalla tavallaan
kategoriaan:
”Sillä me
emme rohkene lukeutua emmekä verrata itseämme eräisiin, jotka itseänsä
suosittelevat; mutta he ovat ymmärtämättömiä, kun mittaavat itsensä omalla
itsellään ja vertailevat itseään omaan itseensä.” (2.Kor.10).
Kohtaamamme vaikeudet ja sairaudet innoittavat monet
juuri edellisen kaltaiseen arviointiin, joka kautta aikojen on satuttanut lisää
haavoitettuja ja sairaita ihmisiä. Puhuivatko Jobin seuralaiset todellisuudessa
tämän sairaudesta, joka sillä hetkellä toi tuskaisen ilmeen kasvoille? Olemmeko
koskaan tulleet ajatelleeksi sitä, kuinka vähän Jobin todellinen vaiva tuli
esiin ystävien puheissa? Sama kaava
toistuu vielä tänäänkin lukemattomissa sairaustapauksissa ja
ongelmatilanteissa. Kuka keskittyy lähimmäisemme ongelmaan oikealla tavalla,
myötätunnolla ja aidolla säälillä? Millaisia lääketieteellisiä neuvojia olemme,
kun mielestämme tiedämme kaiken lähimmäisestämme? Meidän lääketieteemme
rajautuu aivan liian usein psykologian puolelle, sisältäen suuren määrän
teologista pohdintaa. ”Sisar, veli, mitähän väärää sinä oikein olet tehnyt, kun
olet tällaiseen tilaan joutunut?”
Miksikähän tämä ajatus ei tule kenenkään lohduttajan
mieleen hänen omien ongelmiensa kohdalla? Sairaudet ja ongelmat kuuluvat
ihmiselämään, eikä meitä ole tarkoitettu syyllistämään lähimmäistämme hänen
pahimpina hetkinään, tuottaen lisääntyvää tuskaa, suurempaa kuin mikä
aikaisemmin vallitsi! Jobin todellinen kärsimys alkoi vasta ystävien avattua
suunsa! Tästä syystä voin ymmärtää tietynlaisen yksinäisyyden merkityksen.
Meitä halutaan säästää liialliselta muiden ihmisten vaikutukselta.
Hengellisen ajattelun pohjalta näemme kuinka
inhimillisiä ihmiset todella ovat hengellisellä alueella, etenkin tänä päivänä.
Lasten maailmassa näyttää olevan aika, jossa nämä ovat todella kiinnostuneita
erilaisista tarroista ja liimattavista kuvista. Sen koin erikoisesti viime
jouluna seuratessani lapsenlapseni joululahjojen availua. Hän sai käsittääkseni
useamman tuhatta erilaista tarraa, joiden näkeminen sai hänen silmänsä
loistamaan. Niitä tulisi olemaan kaikkialla, puhelimesta (alle kouluikäisellä
lapsenlapsellani oli pitkän aikaa kalliimpi älypuhelin kuin minulla) kirjoihin
ja leikkikaluihin ja kenkiin.
Mitä tekemistä tällä asialla on meidän kanssamme?
Ajassamme on kuvainnollisesti julkaistu valtava määrä hengellisiä tarroja,
joita uskonnollinen mieli kerää itseensä, ollen siten suuressa innossa valmiina
liimailemaan niitä lähimmäistensä sieluihin ja henkeen, oikeastaan ollenkaan
kysymättä haluavatko nämä niitä itseensä. Omat mieltymyksemme määrittelevät
aivan liikaa toimiamme, tyrkyttäessämme ja mahdollisesti salaa liimaillessamme
niitä toisen ihmisen selkään.
Mietipä tätä asiaa mielessäsi. Herra haluaa ainakin
osan kansaansa olevan vapaa kaikista toisten liimailemista näkemyksistä ja
ajatuksista. Siksi kai minäkin olen joutunut osaltaan niin kauaksi ystävistäni
ja muistakin ihmisistä, etteivät näiden kädet enää yllä sieluuni lukuisien
rakastamiensa hengellisten tarrojen kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti