Ketä rakastunut ajattelee ja kenen nimi jatkuvasti
pyörii hänen huulillaan? Kenen nimen tulisi jatkuvasti pyrkiä ulos meidän
suustamme ja olemuksestamme? Kenen nimi oli Israelin kansan suussa hallitsevana
oikeastaan jokaisessa ajateltavissa olevassa tilanteessa?
Ihminen on perusluonteeltaan uskonnollinen ja pyrkii
palvomaan jotakin suureksi kokemaansa ja näkemäänsä. Hän kaipaa tietynlaista
turvallisuudentunnetta, minkä tuo jokin häntä itseänsä suurempi. Kuitenkin
tähän kaipaukseen sisältyy paljon paradoksaalisuutta, sillä jokaisessa meissä
asuu pienempi tai suurempi narsisti, joka aivan liian helposti näkee
palvontansa kohteessa oman itsensä heijastuksen. Ei kulu pitkääkään aikaa, kun
ihminen todellisuudessa näkeekin vain oman heijastuksensa, johon hän rakastuu
yli kaiken Narkissoksen tavoin.
Olemme juuri puhuneet Johannes Kastajasta, jossa
asuva narsisti oli todella pienenpieni, ainakin verrattuna nykyajan
julistajiin. Pyhä Henki hänessä sai tämän piirteen hyvin olemattomaksi, sillä
olihan Johannes Kastajan tehtävä esitellä itse eläväksi tullut Sana Israelin
kansalle!
”Ja lähetetyt
olivat fariseuksia; ja he kysyivät häneltä ja sanoivat hänelle: ’Miksi sitten
kastat, jos et ole Kristus etkä Elias etkä se profeetta?’ Johannes vastasi
heille sanoen: ’Minä kastan vedellä; mutta teidän keskellänne seisoo hän, jota
te ette tunne. Hän on se, joka tulee minun jälkeeni ja jonka kengänpaulaa
minä en ole arvollinen päästämään’.” (Joh.1).
Tämä vie ajatuksemme suuriin kokouksiin, joissa
suuret julistajat kutsuvat Herramme tilaisuuksiinsa suurieleisesti, ikään kuin
istuutumaan viereensä ja osoittamaan hyväksyntänsä kaikelle esitettävälle. Me
emme todellakaan voi käskyttää sen paremmin Herraamme kuin emme Pyhää
Henkeäkään. Ajatelkaamme vain millaisia olivat herätyksen aikojen kokoukset
vuosisadan vaihteessa! Silloin etsittiin Herran vaikutusta todella nöyrässä ja
alamaisessa hengessä. Ihmiskunnian etsiminen toi heti esiin väärät henget ja
tarkoitusperät. Kenellekään vilpittömälle ei tullut mieleenkään esittää Herran
Hengelle jotakin vaativassa ja käskevässä hengessä!
Johannes Kastaja oli Yljän ystävä, jonka tehtävä oli
tärkeä, mutta jossa hänen itsensä
tuli jäädä mahdollisimman vähän näkyväksi. Samassa Hengessä toimi Uuden
Liiton merkittävin jumalanmies Paavali. Kenet vielä voisimme ottaa esiin tämän
tutkistelun yhteydessä osoittaaksemme todellisen jumalanpalvelijan tien?
Kuka siis oli Israelin silmissä merkittävin
profeetta, jonka kautta uskottiin tulleen kaiken jumalallisen, ja jonka nimeä
mainittiin suorastaan taianomaisena loitsuna? Kun itse Herran Nimeä ei saanut
mainita sellaisenaan, oli selvääkin selvempää, että jokaisessa tilanteessa jopa
huudettiin Mooseksen nimen puoleen ja suorastaan vannotettiin hänen nimessään.
Mutta tässäkin kohden Herramme avaa silmämme taivaalliselle totuudelle:
”He sanoivat
hänelle: ’Minkä tunnusteon sinä sitten teet, että me näkisimme sen ja
uskoisimme sinua? Minkä teon sinä teet? Meidän isämme söivät mannaa erämaassa,
niinkuin kirjoitettu on: 'Hän antoi leipää taivaasta heille syötäväksi'.’ Niin Jeesus sanoi heille: ’Totisesti,
totisesti minä sanon teille: ei Mooses antanut teille sitä leipää taivaasta,
vaan minun Isäni antaa teille taivaasta totisen leivän. Sillä Jumalan leipä on
se, joka tulee alas taivaasta ja antaa maailmalle elämän’.” (Joh.6).
Herramme tuli juuri siten kuin mitä Mooses Hänestä
oli puhunut, mutta Mooseksen muisto oli heille niin suuri, että itse hänen
sanojensa täyttymys jäi tämän suuren nimen varjoon. Mooses ja hänen vaikutuksensa
siis estivät kansaa ja johtajia näkemästä Sanan täyttymystä! Kuinka samoin
onkaan tänä päivän jumalankansan keskuudessa! Nähdään merkittävät julistajat ja
toiminnat, mutta varjoon jää kaikkein elintärkein tekijä hengellisessä
elämässä: todellinen elämää tuova hengellinen ruoka ei ole tullut Moosekselta,
ei Johannes Kastajalta, ei Paavalilta eikä keneltäkään merkittävältä
henkilöltä, vaan nämä ainoastaan ovat viitanneet kaiken takana ja yläpuolella
olevaan Jumalaan, jolta kaikki todellisuudessa lähtee. Kaiken julistuksen
tarkoitus on asettaa ihminen kaksin Luojansa ja Isänsä kanssa, uuden elämän ja
jumalayhteyden syntymiseksi!
Miten vahvistaisimme vielä yhdellä esimerkillä
suurimpienkin Jumalan lähettämien välikappaleiden inhimillisen vajavuuden ja
vain astiana toimimisen?
”Elia(s)
oli ihminen, yhtä vajavainen kuin mekin, ja hän rukoili rukoilemalla, ettei
sataisi; eikä satanut maan päällä kolmeen vuoteen ja kuuteen kuukauteen. Ja hän
rukoili uudestaan, ja taivas antoi sateen, ja maa kasvoi hedelmänsä. Veljeni,
jos joku teistä eksyy totuudesta ja hänet joku palauttaa, niin tietäkää, että
joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa
kuolemasta ja peittää syntien paljouden.” (Jaak.5).
Tarvitsemme ehkä enemmän kuin koskaan tätä totuuteen
palauttamista, jotta meistä tulisi ihmisiä ihmiselle, joiden elämässä ja suussa
on vain Yksi Nimi yli kaikkien! Hänen Nimensä, joka on kaikessa Ensimmäinen!
Herra Jeesus Kristus!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti