”Ahtaalla
minä olen näiden kahden välissä: halu minulla on täältä eritä ja olla
Kristuksen kanssa, sillä se olisi monin verroin parempi; mutta teidän tähtenne
on lihassa viipymiseni tarpeellisempi.” (Fil.1).
Paavali ei selvästikään ollut mikään menestysteologian
julistaja, ja tässäkin kohden näyttää olevan niin, että nykyajan onnistunut
julistaja on ratkaissut erilaiset ongelmat näyttävämmällä viisaudella kuin
Paavali. Emme kai kuitenkaan rohkene väärällä tavalla asettua Paavalin
yläpuolelle, sillä hän ei puhunut omiaan, vaan Pyhän Hengen vaikutuksesta
saattoi muistiin pantavaksi jumalallisen tahdon. Leimaamalla jotakin Paavalin
sanomaa epäluotettavaksi, syyllistymme ilmiselvästi mitä pahimpaan rikokseen: ”…ja jos joku ottaa pois jotakin tämän
profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on
elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin.” (Ilm.22).
”Hän, joka
näitä todistaa, sanoo: ’Totisesti, minä tulen pian’. Amen, tule, Herra Jeesus!”
En voi olla rinnastamatta edellistä lainausta
Paavalin ilmaisun kanssa. Hänellä oli halu mieluummin olla Herran kanssa, mutta
ainoa syy viipyä vielä maan päällä oli hätä veljistä ja sisarista. Mistä
johtunee se huolestuneisuus, joka valtaa sisimpäni lukiessani nuo melkein
viimeiset sanat Ilmestyskirjassa: ”Amen,
tule Herra Jeesus!” Kuulin ne todella usein nuoruuteni päivinä, mutta mitä
pidemmälle aika on kulunut, sitä harvemmin ovat ne kaikuneet korviini.
Osoittaneeko tämä kaikki sen, että todellinen ja aito kaipaus Herran luokse on
syrjäytynyt kaiken kokemamme johdosta, niin että aivan pimeyden voimista
peräisin oleva epävarmuuden henki on saanut meidät epäröimään ja tukahduttamaan
tämän Pyhän Hengen sydämeemme tarkoitetun huudon!
Onko elämässämme niin paljon seikkoja, jotka
pakottavat meidät vaatimaan aina vain enemmän aikaa selvittääksemme omaa
tilaamme ja puolustelemaan tuntemustamme siitä, että emme ehkä olekaan valmiita
tähän elämämme tärkeimpään tapahtumaan? Onko meillä huoli läheisistämme, jotka
ehkä ovat entistä syvemmällä tämän ajan hengessä? Koemmeko tarpeelliseksi yhä
uudelleen kysellä, onko Jumala todella sanonut ja voiko Hän todella olla niin
vakavissaan näissä asioissa? Kaikki näkemämme selvästi tukee nykyaikaista
linjausta, jonka mukaan lisääntynyt tieto ja viisaus merkitsevät uudenlaista
näkemystä niin kaidasta tiestä kuin ahtaasta portistakin. Kaikessa on kaunis
leima, ihastuttava ympäristö, ja hengellisyyden näkymättömät temppelirakenteet
kohoavat huimaaviin korkeuksiin, tahtoen todistaa meille, että tässä ajassa ei
ole ollenkaan vaarallista kumartua niissä kohden, missä Herramme kieltäytyi.
Tule pian,
Herra Jeesus! Onko tämä huuto kohonnut vain niistä sieluista ja sydämistä,
jotka ovat halunneet paeta ahdistavista olosuhteistaan?
Me olemme Jumalan armosta saaneet kuulla sellaisen
määrän Jumalan sanaa, kuin mistä ei mikään aikaisempi sukupolvi ole ollut osallinen.
Vakavimmin otettavat julistajat ovat olleet vaatimattomia, yksinkertaisia
ihmisiä, jotka omassa vajavaisuudessaan ovat äärimmäisen rohkaisevia meille
tavallisille Herran tien kulkijoille.
On kuitenkin tapahtunut sama kuin aina ennenkin.
Kuultu ja luettu eivät ole riittäneet useimmille ihmisille, niin että jälleen
kerran on haluttu nähdä julistettu erilaisessa, itselle sopivassa muodossa. Kun
Jumala on puhunut, tuonut julki tahtonsa, astuu aina esiin ihmisiä, jotka ovat
ottaneet julistetun ja antaneet sille oman selityksensä, kieltäytyen
alistumasta Jumalallisen lähestymisen, etsikonajan, alle.
Ehkä järkyttävintä on se, kuinka on päädytty
tietynlaiseen preussilaiseen kuriin ja vahvuuden korostamiseen, vahvuuden
ylistykseen. Todellisessa Jumalan maailmassa ei sellaista milloinkaan ole
ollut, vaan aina on todellisuus perustunut yhden saarnan sisältöön: ”Jumala
paljastettuna yksinkertaisuudessa”! Koko Raamatussa ei ole yhtään ainoata
täysin onnistunutta ihmistä, koska sellainen ei lainkaan sovellu Jumalan
maailmaan. Ihminen on aina ollut valmis tuhoamaan kumppaninsa itsekkäiden
pyyteiden keskellä. Kain tappoi Abelin, Aabraham ja Jaakob suojautuivat
vaimojensa taakse, Saul pyrki tappamaan Daavidin, Daavid tapatti Uurian, Salomo
lankesi epäjumalanpalvelukseen, Mooses epäonnistui kansan edessä, tuoden häpeää
Jumalalle. Nykyaikanakin paljastuu uskomattomia asioita tunnettujen saarnaajien
elämästä.
Menestysteologia on merkittävin tavallista
uskovaista masentava tekijä, on aina ollut sitä. Osaltaan meiltä on odotettu
mahdottomia suorituksia, osaltaan meitä on rauhoiteltu väärin perustein.
Ristiriitaisuudet ovat olleet niin merkittäviä, ettei ole ihme se tila, jossa
me olemme.
Tule Herra
Jeesus! Jos tämä kaipauksen huuto ei voi kaikua sydämistämme korkeuksiin,
on syytä suorittaa tarkistuksia. Sen tulisi olla koko seurakunnan huuto, mutta
se edellyttää yksittäisten sydänten kaipausta. Mistä minulle tulee apu, kuka
todella voi auttaa MINUA! Kauas pois minusta ja meistä jokaisesta henkivalta,
joka tahtoo sitoa meidät johonkin merkittävään henkilöön. Meidän tulee
kunnioittaa sananpalvelijoita, mutta emme milloinkaan voi liiaksi korostaa
sitä, että jos joku todella on sananpalvelija, ei hänellä ole mitään omaa kunniaa
julistamansa suhteen. Mitä sanoi ja sanoo edelleen Herramme:
”Mutta kun
hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen.
Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen
hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa. Hän on minut kirkastava, sillä hän
ottaa minun omastani ja julistaa teille. Kaikki, mitä Isällä on, on
minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa
teille.” (Joh. 16).
Pyhällä Hengellä ei siis ole mitään omia ajatuksia,
omia tarkoitusperiä, joiden mukaisesti joku voisi viedä kiintopisteen jonnekin
muualle. Lue todella moneen kertaan lainauksemme. Kenen omasta julistavat ne,
jotka haluavat, joskin salaisesti, sitoa kuulijansa itseensä? Petos on sanoin
kuvaamaton, sillä Pyhän Hengen voimassa tapahtuva julistus sitoo kuulijansa
yksinomaan Herraan Jeesukseen Kristukseen, joka on ainoa toivomme ja
sydämemme kaipauksen kohde: ”Tule, Herra
Jeesus!” Niinpä ei Paavali eikä Apollos tai joku muukaan voi viedä meiltä
meidän kiintopistettämme, sillä kaikki julistajat ovat meidän, emmekä me kuulu kenellekään
suurmiehelle!
”Älköön siis
kukaan kerskatko ihmisistä; sillä kaikki on teidän, teidän on Paavali ja
Apollos ja Keefas, teidän on maailma ja elämä ja kuolema, nykyiset ja
tulevaiset, kaikki on teidän. Mutta te olette Kristuksen, ja Kristus on
Jumalan.” (1,Kor. 3).
Vahvuuden aika
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti