Olemme aikaisemmissa kirjoituksissamme puhuneet
kanaanilaisesta naisesta, joka hädässään lähestyi Herraamme. Raamattu ei
mainitse mitään siitä, että tällä naisella ei sen aikaisten näkemysten mukaan
ollut minkäänlaista oikeutta lähestyä juutalaista miestä. Hän teki sen
kuitenkin, mutta miksi, sen haluamme tietää. Mikä sai hänet näin rohkeaksi,
mitkä olivat ne tekijät, jotka edesauttoivat tässä jossakin määrin
ristiriitaisessakin tilanteessa? Olemme jo maininneet tietävämme kaksi eri
seikkaa, jotka olivat merkittäviä.
Nainen oli selvästikin suuressa hädässä, ja hätä on
seikka joka saa ihmisen toimimaan tänäkin päivänä. Avun tarve on liikkeelle
saava voima, joka vaihtelevasti saa ihmiset toimimaan ristiriitaiseltakin
vaikuttavalla tavalla. Vain todella suuri masennus estää ihmistä etenemästä
oikealla tavalla. Kanaanilainen nainen oli varmaankin melkoisessa määrin
masentunut, mutta se ei estänyt häntä toimimasta hellittämättömästi. Miksi
tässä ajassa tapahtuu niin vähän odotustemme mukaisesti? Miksi uskomme parempaan
elämään joutuu niin koville koetuksille? Miksi luottamustamme ei palkita,
vaikka olemme mielestämme niin aitoja ja todellisia uskovaisia?
Mitä meiltä voisi puuttua siinä määrin, että
aidonkin tuntuiset uskovaiset ovat sellaisissa vaikeuksissa? Toimimmehan
selvästi nykymenosta poikkeavasti, julkituoden uskomme ja luottamuksemme
Herraan! Kanaanilainen nainen sai melko tylyjä vastauksia ja asenteita omassa
hädässänsä. Eikö jokainen meistä sittenkin toimisi toisin, etenkin kun Herramme
kohtelee meitä mielestämme täysin väärällä tavalla? Mekin olemme muukalaisia,
israelilaisille ulkopuolisia. Mutta meillä on lupaus, joka perustuu Aabrahamin
siemeneen uskon kautta. Miksi mekin saamme niin usein kohdata tilanteita,
joissa suorastaan masennumme ja saamme kuulla vastauksia, jotka eivät lainkaan
ole mieleemme?
Uskovaisen elämässä ei ole mitään sattumia, ja
jokainen päivämme on tiedossa jo ennen kuin yksikään niistä on tullut. Miksi
sitten huokailemme niin raskautettuina ja melkein toivomme menettäneinä? Me
emme ole sattumien varassa, vaan elämämme taustalla on tarkka suunnitelma, jos
vain haluamme palauttaa sen mieliimme. Jumala on aina rakastanut koetella
omiansa ja halunnut meillekin näyttää, mitä todella olemme ja mikä on vain
mukaan tarttunutta kestämätöntä materiaalia.
Mikä siis on ongelmamme tässä ajassa? Jos kerran
mikään ei ole sattumaa, on syytä muuttaa asenteitamme enemmän nykytilannetta
vastaavaksi. Me tarvitsemme Jaakobin kaltaisen kokemuksen, joka paljastaa
meille todellisen asemamme tämän ajan taistelujen keskellä. Tarvitsemme päivän,
jolloin meidän nimemmekin muutetaan.
”Sinun nimesi
älköön enää olko Jaakob, vaan Israel, sillä sinä olet taistellut Jumalan ja
ihmisten kanssa ja olet voittanut.” (1.Moos.
32).
Me olemme kaikki lukeneet Jaakobin kamppailusta,
josta hän lähti voittajana, mutta kuitenkin ontuen. Monet meille
käsittämättömät kamppailut hengellisellä rintamalla eivät sittenkään ole
salassa Herraltamme, eivätkä arpemme ja ontumisemme ole merkki tappiosta, vaan todisteita
taistelusta, johon meidät on asetettu. Kanaanilainen vaimokin kävi oman
taistelunsa aikanaan, kannustimenaan oikeanlainen kestävyys ja
hellittämättömyys. Niin, kaksi todella merkittävää sanaa, jotka ehkä ovat liian
vähän totta meidän elämässämme. Mistä se johtunee, miksi olemme sellaisessa
määrin kadottaneet näkymme Jumalan taistelijana olemisesta?
Henkilökohtaisesti näen tappiomme taustalla oleviksi
perussyiksi niiden kahden asian puute, jotka uskon olleen kanaanilaisen naisen
hellittämättömyyden ja kestävyyden takana. Nyt siis viimeinkin pääsimme asiaan!
Kanaanilainen nainen näki Jeesuksessa jotakin
sellaista, mikä meidän kaikkien tulisi nähdä. Ensinnäkin hän näki Herran
kasvot, erikoisesti Hänen silmänsä. Hän ei tarvinnut muuta tietääkseen asiansa
olevan hyvissä käsissä. Pelkkä katse riitti tuomaan varmuuden, jollaista ei
missään muualla voi kokea. Ja mikä oli lisätakeena tälle varmuudelle, Hänen
kasvojensa edessä? Kanaanilainen nainen kuuli Hyvän Paimenen äänen, jota kerran
kuultuaan ei ikinä unohda! Aivan samantekevää, mitä tuo Ääni sanoo, se
merkitsee iankaikkista turvallisuutta ja luottamusta, Täydellistä Rakkautta!
Me emme yksinkertaisesti kestä emmekä jaksa tämän
maailman keskellä ilman näitä kahta asiaa, joita me olemme kaiken ahdistuksen
keskellä alkaneet epäillä valtavan äänimäärän keskellä. Me olemme pettyneet
niin moniin ääniin ja katseisiin, jotka meitä ovat lähestyneet jumalallisen
arvovallan varjolla, mutta jotka kuitenkin ovat aikaansaaneet enemmänkin
epäuskoa kuin luottamusta!
Kunpa Jumalan Henki todella saisi meidät vakuuttuneiksi
siitä, että on vain yksi Hyvän Paimenen Ääni ja yhdet Jeesuksen silmät!
”Sillä Esaias
sanoo: ’Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?’ Usko tulee siis kuulemisesta,
mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta. Mutta minä kysyn: eivätkö he ole
kuulleet? Kyllä ovat: ’Heidän äänensä on kulkenut kaikkiin maihin, ja heidän
sanansa maan piirin ääriin’.” (Room. 10).
Kaiken näennäisen ja ihmissilmin havaittavan
todellisuuden takana on koko ajan ollut ja on edelleen jumalallinen
täydellisyys ja tarkoitus. Edellisen lainauksen voi kuka tahansa lukea ja antaa
sille oman selityksensä, mutta jumalallinen mieli näkee sen taustalla juuri
sen, mistä olemme edellä puhuneet. Hyvän Paimenen ääni ei jäänyt Herran
maallisen vaelluksen ajalle, vaan se on tarkoitettu kaikuvaksi kautta
ihmiskunnan historian ja iankaikkisuuteen asti. ”Kuka uskoo meidän saarnamme?” Onko meillä siis oma saarna, onko
julistajilla oma äänensä ja sanansa? Me tarvitsemme tänä päivänä enemmän kuin
milloinkaan aikaisemmin henkien erottamisen lahjan, voidaksemme nähdä kirjainta
syvemmälle.
”Mutta en
minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän
sanansa kautta uskovat minuun, että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä,
Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että
maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.” (Joh.17)
Kirjoitettu Sana, Raamattu, on Jumalan ajatukset
kirjallisessa muodossa julkituotuina. Me tiedämme kuitenkin millä tavoin tätä
kallisarvoista aineistoa on käytetty ihmiskunnan historian aikana. Voimme
historian suomalla varmuudella todeta, että vain todella harvoin on sen kautta
ollut kuultavissa todellinen Hyvän Paimenen ääni. Sana on aina Sanaa, totta,
mutta tässä ajassa me tahdomme elämämme syvimmässä kriisissä keskittyä vain siihen,
mikä meille eniten merkitsee, ja mistä koko olemisemme on kiinni.
Se ääni, ne sanat, joista edelliset lainaukset
puhuvat, tarkoittavat todelliselle jumalanlapselle Sanan syvintä olemusta,
rakkaudellista Jumalan lähestymistä iankaikkisella tarkoituksella, jonka kautta
voimme myöskin ymmärtää mitä tarkoittaa Täydellinen Rakkaus.
”…jotka u
uskovat minuun…” Meidät täyttää riemulla tämä ajatus, joka sitoo itseensä
valtavan määrän luottamusta ja rohkaisua meitä kohtaan, jotka kamppailemme niin
oman itsemme kuin ulkopuolisen maailmankin kanssa. Että mekin olisimme sanamme
kautta… missä? Mihin johtaa aito sananjulistus, Pyhän Hengen ääni?
”…että hekin
meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt…”
jatkuu…
mm
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti